Menu

Τι συμβαίνει στο σώμα σου όταν κάνεις δίαιτες express; (όλα όσα θα σε κάνουν να πεις “ποτέ ξανά!”)

Μάθε τα πάντα για τις λεγόμενες crash diets και θα πειστείς ότι η υγεία σου δεν αξίζει να βάλεις τον σώμα σου σε τέτοιες δοκιμασίες.

12 ώρες αφού ξεκινήσεις

Τις πρώτες 12-18 ώρες μιας δίαιτας εξπρές το σώμα ετοιμάζεται να μπει σε λειτουργία “πείνας” και χρησιμοποιεί όσο το δυνατόν περισσότερη αποθηκευμένη ενέργεια σε μορφή γλυκογόνου.

24 ώρες αφού ξεκινήσεις

Όσο τα αποθέματα ενέργειας μειώνονται και λόγω της έλλειψης προσλαμβανόμενης ενέργειας μέσω των τροφών, ανεβαίνουν οι τιμές της ορμόνης κορτιζόλης. Τι συμβαίνει τότε; Το σώμα αναγκάζεται να διατηρήσει όσο το δυνατόν περισσότερο νερό γίνεται γεγονός που ενοχλεί σε ενοχλητικό φούσκωμα. Στο σημείο αυτό ελαττώνεται επίσης και η δυνατότητα του οργανισμού να ρυθμίζει την θερμοκρασία του σώματος και είναι πιθανό να οδηγήσει σε ρίγη.

48 ώρες αφού ξεκινήσεις

Στο σημείο αυτό τα αποθέματα ενέργειας έχουν κατά πάσα πιθανότητα εξαντληθεί αφού το σώμα δεν μπορεί να κατανοήσει την διαφορά μεταξύ χαμηλής πρόσληψης τροφής και πείνας. Ο μεταβολισμός επιβραδύνεται ώστε το σώμα να καταφέρει να διαφυλάξει την ενέργεια που του απομένει. Δυστυχώς το μόνο που επιτυγχάνουμε με τον τρόπο αυτό είναι να αισθανόμαστε κόπωση και να βάζουμε το σώμα σε διαδικασία αποθήκευσης λίπους.

72 ώρες αφού ξεκινήσεις

Ο μεταβολισμός επιβραδύνεται ακόμα περισσότερο και δυσκολεύεται η διαδικασία καύσης των θερμίδων. Έτσι το σώμα αποθηκεύει λίπος και ο μυικός ιστός γίνεται η βασική πηγή ενέργειας την οποία το σώμα ξεκινά να χρησιμοποιεί. Οι δίαιτες αυτές επηρεάζουν και τον θυρεοειδή, ελαττώνεται η έκκριση αδρεναλίνης πράγμα που μας κάνει να νιώθουμε ψυχολογική και σωματική εξάντληση.

Μια εβδομάδα αφού ξεκινήσεις

Στο διάστημα αυτό σχεδόν το 50% του βάρους που θα χάσεις θα είναι μύες. Από εδώ και πέρα το πιθανότερο είναι να ξεκινήσουν οι ανεπάρκειες σε βασικές βιταμίνες και ιχνοστοιχεία όπως η βιταμίνη Β12 ή οι πρωτεΐνη. Το ανοσοποιητικό απειλείται και το ίδιο συμβαίνει και στην πνευματική μας ικανότητα και την υγεία μας γενικότερα. Τώρα ίσως ξεκινήσεις να κάνεις εμμονικές σκέψεις όσον αφορά το φαγητό οι οποίες μπορεί να μπουν τροχοπέδη στις κοινωνικές σου συναναστροφές. Όσο περνούν οι μέρες θα διαπιστώσεις ότι η λαχτάρα σου για συγκεκριμένες τροφές είναι στα ύψη αφού έχουν συσσωρευθεί στο σώμα ορμόνες όπως η γκρελίνη και το νευροπεπτίδιο Υ. Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος να διαπιστώσεις και βουλιμικά επεισόδια.

Έναν μήνα αφού ξεκινήσεις

Σίγουρα στο σημείο αυτό θα αντιμετωπίσεις το αίσθημα του θυμού που συνοδεύει την πείνα. Οι ορμόνες της όρεξης θα είναι εντελώς απορυθμισμένες και θα έχεις διαρκώς κακή διάθεση.

Τι γίνεται όταν σταματήσεις;

Επειδή τόσον καιρό η στάση σου απέναντι στο φαγητό είναι όλα ή τίποτα όταν σταματήσεις θα στραφείς και πάλι σε ό,τι είχες κατατάξει στην λίστα με τα “απαγορευμένα τρόφιμα”. Έχοντας πια χάσει αρκετή μυική μάζα το σώμα μετατρέπεται σε μηχανή απορρόφησης λίπους σε μια προσπάθεια να αναπληρωθούν και πάλι τα αποθέματα ενέργειάς του. Τα λιποκύτταρα του σώματος έχουν εξαιρετική μνήμη και το αρχικό ποσοστό λίπος του σώματος ανακτάται πολύ γρηγορότερα μετά από μια εξαντλητική δίαιτα, ενώ αρκετές φορά ξεπερνά και τα αρχικά στάδια.

Το ηθικό δίδαγμα;

Όπως ίσως κατάλαβες διαβάζοντας τα παραπάνω οι εξαντλητικές δίαιτες express που υπόσχονται άμεσα και παντοτινά αποτελέσματα δεν λειτουργούν. Δεν αξίζει καν να τις δοκιμάσεις. Θέλεις να χτίσεις μια υγιέστερη σχέση με το φαγητό ώστε να δείχνεις και να αισθάνεσαι υπέροχη και γεμάτη ενέργεια; Ξεκίνα υιοθετώντας έξυπνες τεχνικές και έξυπνα tricks σε κάθε ισορροπημένο γεύμα και φρόντισε να προσθέσεις την γυμναστική στην καθημερινότητά σου. Το σώμα σου θα σε ευγνωμονεί.