Menu

Lion

Η απίστευτη ιστορία ενός παιδιού που χάθηκε χιλιάδες μίλια μακριά από το σπίτι του και δεκαετίες μετά προσπάθησε να ξαναβρεί την οικογένειά του με τη βοήθεια του Google Earth, μετατρέπεται από τον Γκαρθ Ντέιβις σε έναν κινηματογραφικό χάρτη μελοδραματικών τάσεων, που έχει πορεία τα όσκαρ.

Η αληθινή ιστορία του μικρού Σαρού που στην ηλικία των πέντε χρονών χάθηκε χιλιάδες μίλια μακριά από το χωριό του στην Ινδία, βρέθηκε μόνος στην πολύβουη Καλκούτα χωρίς να γνωρίζει μπενγκάλι, υιοθετήθηκε από ένα ζευγάρι στην μακρινή Τασμανία και προσπάθησε να βρει την πατρίδα του δεκαετίες μετά χρησιμοποιώντας θραύσματα της μνήμης του και το Google Earth, είναι από μόνη της ένα απίστευτο σενάριο που δόμησε η τυχαιότητα και ο πολυπαραγοντισμός της ζωής.

Αυτό το πολυεπίπεδο χρονικό εναλλαγής ταυτοτήτων και χωρών ενορχηστρώνει ο Γκαρθ Ντέιβις έχοντας μαζί του ως σταθερά την πραγματική ιστορία του «Lion» και μεταβλητή την δυναμική της αφήγησής του, που δυστυχώς έχει ως αποτέλεσμα δυο ταινίες.

Το πρώτο μισό της ταινίας με τον φοβισμένο Σαρού να «καταπίνεται» από τα ευρυγώνια πλάνα μιας πόλης που η κλίμακά της είναι ικανή να σε εξαφανίσει, έχει την αγωνία ενός θρίλερ, το βιωματικό αίσθημα της απώλειας της μητρικής εστίας και τον φόβο της εγκατάλειψης. Ο μικρός Σάνι Παβάρ στο ρόλο επιτυγχάνει με το βλέμμα του να επικοινωνεί την αγωνία, την έκπληξη, την αθωότητα, την απόγνωση  και ταυτόχρονα τη δύναμη της θέλησης να επιβιώσει μέσα στην εξαιρετικά δύσκολη συνθήκη. Με ελάχιστους διαλόγους η σκηνοθεσία πλησιάζει το ντοκιμαντέρ και με εργαλεία το μοντάζ, τη φωτογραφία και τη μουσική συνηγορεί στην επιτυχημένη απόδοση του τρόμου της μοναξιάς.

Και ενώ ο Ντέιβις έχει προϋπηρεσία στην οργάνωση του μυστηρίου, όπως επιτάσσει η ατμόσφαιρα και ο χώρος (στο τηλεοπτικό «Top of the Lake»), κάνει ένα χρονικό άλμα δυο δεκαετιών στο δεύτερο μισό του φιλμ, με τον Σαρού πλέον ενήλικα φοιτητή, και αφηγείται την προσπάθεια να ξαναβρεί το σπίτι και την οικογένειά του, όταν ενημερώνεται για την ύπαρξη του Google Earth.

Εδώ η ταινία ακολουθεί πλέον την γραμμική ανάπτυξη που δεν συνδιαλέγεται δημιουργικά με το πρώτο μέρος, και χάνει την ευκαιρία να αποτυπώσει τη «μνήμη» για χάρη ενός πιο συμβατικού τρόπου κινηματογράφησης που θυμίζει σκηνές έρευνας σε μία αστυνομική ταινία. Ευτυχώς ο Ντέιβις προσπερνά τον σκόπελο του να φτιάξει ένα διαφημιστικό μεγάλου μήκους για το Google Earth και έχει με το μέρος του ένα στιβαρό καστ που επιδεικνύει άνεση στις απαιτήσεις των ρόλων, προάγει την πλοκή και πείθει παράλληλα το κοινό για την ασύλληπτη ιστορία.

Ο Ντεβ Πατέλ του «Slumdog Millionaire» έχει μία φυσικότητα που ταιριάζει στη νεανική ορμή του ήρωα, η Ρούνι Μάρα ερμηνεύει με χαρακτηριστική άνεση τον καταλύτη που αφυπνίζει την απωθημένη λαχτάρα του Σαρού για το παρελθόν του και η Νικόλ Κίντμαν φέρνει στο ρόλο τόσο το βίωμα, όσο και τη βαρύτητα της επιλογής του να είσαι μητέρα υιοθετημένων παιδιών (όπως και η ίδια άλλωστε) με ερμηνευτική οικονομία, κερδίζοντας μία εξαιρετική σκηνή σιωπηλού ελέγχου (στο οικογενειακό τραπέζι), τον κεντρικό μονόλογο της ταινίας και ενδεχομένως μία θέση στην οσκαρική πεντάδα του Β’ γυναικείου.

Το «Lion» είναι ένα οικογενειακό δράμα που θυμίζει σε σημεία τη συναισθηματική χειραγώγηση των ταινιών του ‘80, οι οποίες ταυτόχρονα είχαν την άρτια τεχνική και την αφηγηματική δεινότητα να παραμένουν στη μνήμη των θεατών ακριβώς για αυτό το λόγο. Το φινάλε της ταινίας σίγουρα δεν θα αφήσει κάποιον ασυγκίνητο και θα αναζωογονήσει την εμπιστοσύνη σας στις λύσεις της ψηφιακής εποχής, αλλά σίγουρα το «Lion» θα μπορούσε να βρυχάται ακόμα πιο δυνατά.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Search