ΣΕΝΑΡΙΟ Κάτια Κισσονέργη ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ ΠέτροςΦιλιππίδης, Θανάσης Τσαλταμπάσης, Θέμις Μπαζάκα, Υρώ Μανέ ΔΙΑΡΚΕΙΑ 100 ΔΙΑΝΟΜΗ ODEON
Στις ΗΠΑ η τηλεόραση ζει σπουδαίες μέρες μεταγγίζοντας και επαναπροσδιορίζοντας στις διαστάσεις της το κινηματογραφικό DNA τόσο ευφάνταστα, ώστε πολλοί (όπως ο αρθογράφος του Vanity Fair, Τζέιμς Γουόλκοτ) να υποστηρίζουν ότι πλέον προσφέρει ψυχαγωγία ανώτερης ποιότητας από εκείνη του σινεμά. Στην Ελλάδα, όμως, παρατηρείται το αντίστροφο φαινόμενο: η 7η Τέχνη δανείζεται αυτούσιο τηλεοπτικό DNA φορτώνοντας το σελιλόιντ με απλά μεγαλύτερων διαστάσεων εικόνες της TV.
Υπάκουος σε αυτή τη τάση, ο « Ηλίας Του 16ου» δεν φέρει στη μορφή του κανένα χαρακτηριστικό που να τον προσδιορίζει ως κινηματογραφικό πλάσμα, επιμένοντας σε μια επίπεδη και ασφαλή καταγραφή μιας ωραιοποιημένης, εξωπραγματικά παλιάς Αθήνας. Οχι πάντα εύστοχη ή επίκαιρη διασκευή της θρυλικής -προ 50 χρόνων, δια χειρός Αλέκου Σακελλάριου- κινηματογραφικής μεταφοράς του ομότιτλου θεατρικού, σώζεται τελικά από τη μετριότητα χάρη αφενός στο αθάνατο χιούμορ του πρωτότυπού της και αφετέρου στους αφοπλιστικούς ηθοποιούς της: Φιλιππίδης, Μπαζάκα και Μανέ καταφέρνουν να απογειώσουν το φιλμ στο δεύτερο μισό του, γεμίζοντας τα μάτια δάκρυα ακατάπαυστων γέλιων.
Ιωάννα Παπαγεωργίου