Menu

Τιμπουκτού

Ο χρόνος στο Τιμπουκτού άρχισε να κυλά αντίστροφα. Οι δρόμοι έρημοι, οι πόρτες κλειστές. Οι γυναίκες έχουν γίνει σκιές και το σκοτάδι έχει τυλίξει όλα όσα έδιναν κάποτε χρώμα σ’ αυτή την εξωτική πόλη του Μάλι. Τέλος η μουσική, τέλος το παιχνίδι, τέλος η ελευθερία: η αρχή του σκοταδισμού. Ο ισλαμικός φονταμενταλισμός είναι πλέον η νέα τάξη πραγμάτων που σκορπά τον τρόμο στην περιοχή. Μακριά από το χάος, ο Κιντάν με την γυναίκα του Σατίμα, την κόρη του Τόγια και τον μικρό Ισάν, απολαμβάνουν μια ήρεμη ζωή. Ένα περιστατικό θα ωθήσει τον Κιντάν να αφαιρέσει κατά λάθος μια ανθρώπινη ζωή. Αυτό θα τον φέρει αντιμέτωπο με την καινούρια δικαιοσύνη. Η ιστορία του Κιντάν, όμως, δεν είναι η μοναδική, παράλληλες πράξεις συνθέτουν με έναν ωμό ρεαλισμό την ματωμένη ιστορία μιας ολόκληρης χώρας.

Το 2012, τις πρώτες μέρες της κατάληψης μιας βόρειας επαρχίας του Μαλί από τζιχαντιστές, οι δυνάμεις κατοχής εκτέλεσαν ένα ζευγάρι γονέων επειδή δεν ήταν παντρεμένοι.

Το αυθεντικό γεγονός χρησιμεύει στον Μαυριτανό σκηνοθέτη Αμπντεραχμάνε Σισακό να συνθέσει ένα πλέγμα ιστοριών στο πληγωμένο Τιμπουκτού και να καταδείξει πως η ακραία βαρβαρότητα στο όνομα της θρησκείας αποτελεί μάστιγα όχι μόνο στις μεσανατολικές χώρες, αλλά και στις πιο εξωτικές γωνιές της Αφρικής.

Τζιχαντιστές περιπολούν δρόμους και ύπαιθρο απαγορεύοντας το κάπνισμα, τη μουσική, την κυκλοφορία γυναικών με ακάλυπτα χέρια και πόδια. Μια πλανόδια ιχθυοπωλήτρια συλλαμβάνεται επειδή αρνήθηκε να φορέσει γάντια, μια κοπέλα μαστιγώνεται δημόσια γιατί τραγουδούσε στο σπίτι της, ένας Άραβας τζιχαντιστής απειλεί πως θα πάρει με τη βία για σύζυγο την ανήλικη κόρη μιας ιθαγενούς, ένα ανύπαντρο ζεύγος λιθοβολείται μέχρι θανάτου.

Όλα στριφογυρίζουν γύρω από το κεντρικό δράμα ενός φιλήσυχου νομάδα οικογενειάρχη και κτηνοτρόφου που πυροβόλησε κατά λάθος τον ψαρά που του σκότωσε το γελάδι, και περιμένει τώρα να δικαστεί με συνοπτικές διαδικασίες από τους ακραίους ισλαμιστές. Στο πλαίσιο του μωσαϊκού, τούτη η ?βασική- ιστορία μοιάζει ελαφρώς «χαντακωμένη», αν και απόλυτα παραστατική ενός έθνους που υποχρεώνεται σε ένα αιφνίδιο άλμα από τη γαλήνια, ασκητική, συνυφασμένη με τη φύση μουσουλμανική πίστη του σε ένα ξενόφερτο θαρρείς δόγμα απαγορεύσεων και βίας, όπως λυρικά δηλώνει και το εκπληκτικό μακρινό μονοπλάνο της λίμνης με το ηλιοβασίλεμα αμέσως μετά το έγκλημα.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ