Menu

Το Παιχνίδι της Μίμησης

Μανιακός με τις αποκρυπτογραφήσεις και σφόδρα αντικοινωνικός, ο μαθηματικός Άλαν Τιούρινγκ έσπασε τους κωδικούς της γερμανικής κρυπτογραφικής συσκευής Enigma και επιτάχυνε το τέλος του 2ου Παγκόσμιου Πολέμου. Το «Παιχνίδι της Μίμησης» προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει τον άνθρωπο-αίνιγμα και στέλνει τον Μπένεντικτ Κάμπερμπατς στα όσκαρ με μαθηματική ακρίβεια.

Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου οι νίκες των Συμμάχων δε σημειώθηκαν μόνο σε ανοιχτά πεδία με άρματα και βαρύ πυροβολικό, αλλά και σε κλειστούς χώρους όπως οι αίθουσες συσκέψεων και τα γραφεία Στρατηγικών Υπηρεσιών.

Μία σημαντική νίκη ωστόσο, σημειώθηκε μέσα στο μυαλό ενός χαρισματικού ανθρώπου.

Η μηχανή Enigma δημιουργήθηκε από τους Γερμανούς και χρησιμοποιήθηκε για την κρυπτογράφηση και την αποκρυπτογράφηση μηνυμάτων κατά τη διάρκεια του πολέμου σε καθημερινή βάση.

Όταν οι Βρετανοί κατάφεραν να αποκτήσουν μία πρωτότυπη μηχανή, ήταν επιτακτική ανάγκη να σπάσουν τον κώδικά της με σκοπό να αποκρυπτογραφήσουν τα μηνύματα του Άξονα και να ενισχύσουν τις πιθανότητες να κερδίσουν τον πόλεμο.

Ο Άλαν Τιούρινγκ, ο Βρετανός καθηγητής, μαθηματικός και κρυπτογράφος ήταν ο άνθρωπος που κατάφερε να σπάσει τον κώδικα του Enigma. Πόσο αινιγματικός κι αμφιλεγόμενος όμως ήταν ο ίδιος;

Το «Παιχνίδι της Μίμησης» είναι η καινούρια ταινία του Νορβηγού Μόρτεν Τίλντουμ μετά το στιβαρό και υποβλητικό «Κυνηγοί Κεφαλών» του 2011.

Με δεδομένη την αφηγηματική του ευχέρεια ο Τίλντουμ σ’ αυτή την ταινία παρακολουθεί από την εισαγωγική σκηνή και καθόλη τη διάρκεια, τον κεντρικό χαρακτήρα του Τιούρινγκ και προσπαθεί να τον προσεγγίσει δημιουργώντας μία φιλμική εξίσωση ενός άγνωστου και εκκεντρικού Χ δίνοντας καθαρά τρεις φανερούς παράγοντες.

Την εφηβεία του όταν φοιτούσε εσώκλειστος στο σχολείο Σέρμπορν στο Ντόρσετ, τα νεανικά του χρόνια όταν προσπαθούσε να σπάσει τον κώδικα του Enigma μαζί με μία επίλεκτη ομάδα μαθηματικών και τα χρόνια λίγο πριν την αυτοκτονία του, όταν μία διάρρηξη στο σπίτι του έγινε αφορμή για να αποκαλυφθεί δημόσια η ομοφυλοφιλία του.

Με δυνατό υπολογιστικό χαρτί το σενάριο του Γκράχαμ Μουρ που βασίζεται στη βιογραφία του Άντριου Χοτζ «Άλαν Τιούρινγκ: το αίνιγμα», και με πρωτεύοντα αριθμό την ακρίβεια της ερμηνείας του Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, το «Παιχνίδι της Μίμησης» ξεφεύγει από τη γραμμική και ασφαλή βιογραφία ενός παρεξηγημένου αντι-ήρωα.

Η συγκινησιακή φόρτιση της ταινίας καταλύει τα στοιχεία της ανθρώπινης εξίσωσης του Τιούρινγκ και καλύπτει τις κρυπτογραφικές κινηματογραφικές αδυναμίες και τις παλιομοδίτικες διαδικαστικές ατέλειες.

Ο Κάμπερμπατς ως ένας (ακόμα πιο) αποστασιοποιημένος Σέρλοκ, προσπαθεί να λύσει ως Τιούρινγκ έναν γρίφο και να κατανοήσει ως ηθοποιός μία ξεχωριστή προσωπικότητα.

Το πρόσωπο και η εκφορά του δηλώνουν άμεσα την αλαζονεία και την αυτονομία της ευφυϊας και ταυτόχρονα προστατεύουν την ασφυκτική συναισθηματική πλευρά ενός ανθρώπου που έπρεπε να συμβαδίζει με έναν κόσμο διαφορετικών ηθικών δεδομένων. Η ερμηνεία του θα τον οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στη φετινή οσκαρική πεντάδα και δίκαια.

Μαζί του η Κίρα Νάιτλι στο ρόλο της μοναδικής γυναίκας της ομάδας που εργάστηκε για το Enigma, παραδίδει μία συγκρατημένη και επικουρικά εύστοχη ερμηνεία.

Ο Άλαν Τιούρινγκ μπορεί να φαντάζει σαν μία αυστηρή μαθηματική διατύπωση, μα «Το Παιχνίδι της Μίμησης» προσπαθεί να αποκρυπτογραφήσει συναισθηματικά και ισοδύναμα τον άνθρωπο που κατάφερε να κάνει μία μηχανή να σκεφτεί και να αποκαταστήσει τη φήμη του «πατέρα της επιστήμης των υπολογιστών» και της τεχνητής νοημοσύνης. Και να σκεφτεί κανείς πως τόση ώρα μιλάμε για έναν εκκεντρικό, άθεο, ομοφυλόφιλο.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ