Menu

Έρευνα: Γιατί η μνήμη μας αγαπάει το Facebook;

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, ο εγκέφαλός μας μπορεί να συγκρατήσει με μεγαλύτερη άνεση πληροφορίες που προέρχονται από το δημοφιλές κοινωνικό δίκτυο απ' ό,τι φυσιογνωμίες ανθρώπων ή αποσπάσματα από βιβλία.

 

Ίσως συμβαίνει και σε εσάς να απομνημονεύετε γεγονότα που στην πραγματικότητα δεν σας ενδιαφέρουν καθόλου και την ίδια στιγμή να δυσκολεύεστε να επαναφέρετε στη μνήμη σας άλλα, πολύ σημαντικότερα. Για παράδειγμα, θυμάστε ότι η ξαδέρφη ενός παλιού σας συμμαθητή παντρεύτηκε πριν από ένα χρόνο επειδή η ίδια φρόντισε να αλλάξει το οικογενειακό της status στο αντίστοιχο πεδίο του Facebook. Ξεχνάτε όμως μια φράση που σας σημάδεψε από το καινούριο βιβλίο του Νέσμπο, το οποίο διαβάσατε μόλις πριν από ένα μήνα.

Σύμφωνα με τους ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Ντιέγκο και το Πανεπιστήμιο Σκράντον, όλα τα παραπάνω όντως συμβαίνουν στους περισσότερους από εμάς. Οι ίδιοι απέδειξαν ότι τελικά μπορούμε να απομνημονεύσουμε καλύτερα ένα ποστ που ανάρτησε κάποιος στο γνωστό μέσο δικτύωσης, παρά να ανακαλέσουμε μια πρόταση από ένα βιβλίο ή ένα πρόσωπο.

Προτού όμως οδηγηθούν σε αυτή τη  διαπίστωση, οι ειδικοί διεξήγαγαν μια σειρά πειραμάτων για τις ανάγκες των οποίων συγκέντρωσαν 200 προτάσεις που προέρχονταν από το Facebook και άλλες τόσες από βιβλία που είχαν εκδοθεί πρόσφατα. Έπειτα αφαίρεσαν κάθε στοιχείο από τις αναρτήσεις (π.χ. emotions, υπερβολική στίξη), ώστε να μην υπάρχει καμία ένδειξη για την προέλευσή τους. Στη συνέχεια ζήτησαν από εθελοντές να τις μελετήσουν και να επιχειρήσουν να τις απομνημονεύσουν. Λίγο αργότερα οι μελετητές έβαλαν τα άτομα αυτά μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή και τους έδειξαν κάποιες από τις προτάσεις που είχαν μελετήσει προηγουμένως, καθώς και ορισμένες καινούριες. Μετά τους είπαν να σημειώσουν αν είχαν ξανασυναντήσει καθεμία από αυτές και πόσο σίγουροι ήταν γι' αυτό. 
 

Ποια ήταν τα αποτελέσματα; Οι εθελοντές μπορούσαν να απομνημονεύσουν πολύ πιο άνετα τις αναρτήσεις στο Facebook απ' ό,τι τις προτάσεις που προέρχονταν από βιβλία. Η ίδια επιστημονική ομάδα έκανε επίσης ένα τεστ μνήμης, προκειμένου να δει αν ήταν πιο εύκολο για τους συμμετέχοντες να θυμηθούν ένα πρόσωπο ή μια ανάρτηση. Στη διάρκειά του αποδείχθηκε ότι τα ποστ από το κοινωνικό δίκτυο ήταν δύο φορές περισσότερο απομνημονεύσιμα από τις φωτογραφίες που τους έδειξαν. 
 
Για να βεβαιωθούν ότι τα συμπεράσματά τους είναι ασφαλή, οι ερευνητές έκαναν ένα ακόμη πείραμα: Παρουσίασαν στους εθελοντές τίτλους από ειδήσεις του CNN και φράσεις από ψυχαγωγικά άρθρα ή σχόλια που γράφονταν κάτω από κείμενα επικαιρότητας. Σε αυτή την περίπτωση παρατήρησαν ότι ήταν πιο εύκολο για τους συμμετέχοντες να συγκρατήσουν  στη μνήμη τα σχόλια των αναγνωστών απ' ό,τι τους τίτλους ειδήσεων. Το ίδιο συνέβαινε και με τους τελευταίους σε σχέση με τις φράσεις που προέρχονταν από βιβλία. Επίσης, ήταν ακόμα πιο απλό για τους εθελοντές να θυμούνται νέα που σχετίζονταν με τη ζωή των celebrities. 
 
Εν ολίγοις: Είναι πιο εύκολο να αφομοιώνουμε απλές πληροφορίες που παρέχονται σε προφορικό ή κουτσομπολίστικο στυλ απ' ό,τι να ανασύρουμε αποσπάσματα από πιο περίπλοκα κείμενα. «Φαίνεται πως με την ανάπτυξη του blogging, των mails, ο γραπτός λόγος έχει έρθει πιο κοντά στον προφορικό, ο οποίος με τη σειρά του έχει αλλάξει κατά πολύ. Αυτό συνεπάγεται λιγότερη επεξεργασία και περισυλλογή από ό,τι ήταν απαραίτητο στο παρελθόν» αναφέρουν στη μελέτη τους οι ειδικοί και επισημαίνουν πως το Facebook έχει μεγάλη επίδραση στη μνήμη. Ο εγκέφαλος πλέον είναι πιο δεκτικός στο να απορροφήσει τα πρόχειρα, κάποιες φορές ακόμη και αδιόρθωτα ποστ, αφού αυτά παραπέμπουν στον τρόπο με τον οποίο έχουμε συνηθίσει να μιλάμε τα τελευταία χρόνια.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ