Menu

Έρευνα: Οι πολλές επιλογές μάς κάνουν αναποφάσιστους

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, όταν έχουμε να διαλέξουμε κάτι ανάμεσα σε πολλά άλλα μπερδευόμαστε τόσο, ώστε συχνά κάνουμε άστοχες κινήσεις. 
Η εικόνα είναι γνώριμη στις περισσότερες από εμάς: στεκόμαστε μπροστά στην ντουλάπα μας και είναι αδύνατο να διαλέξουμε ένα από τα ρούχα ή τα παπούτσια που βρίσκονται μέσα. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και όταν πρέπει να επιλέξουμε σε ποιο μπαρ θα πάμε για ποτό. Όταν μάλιστα έρχεται η στιγμή και για πιο σημαντικές αποφάσεις, τότε είναι που τα χάνουμε εντελώς.
 
Ερευνητές από τα Πανεπιστήμια του Γουόρικ και του Λουγκάνο υποστηρίζουν ότι αυτό είναι απόλυτα λογικό. Όσο περισσότερες είναι οι διαθέσιμες επιλογές, τόσο πιο δύσκολο είναι να ακολουθήσουμε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση. Το πισωγύρισμα είναι δεδομένο, ενώ η τελική  απόφαση είναι συχνά λανθασμένη ή πολύ ριψοκίνδυνη.

Οι ειδικοί οδηγήθηκαν σε αυτές τις διαπιστώσεις αφού πρώτα υπέβαλαν μια ομάδα εθελοντών σε ένα παιχνίδι τύχης. Τους ζήτησαν να σταθούν μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή, στην οποία εμφανίζονταν από δύο μέχρι και 32 κουτιά. Σε καθένα αναγραφόταν μια τιμή που κυμαινόταν από € 1 έως και € 5, ενώ όλα έκρυβαν ένα συγκεκριμένο -διαφορετικό κάθε φορά- ποσό.

Με βάση την επιλογή του, καθένας από τους συμμετέχοντες θα έπρεπε να καταβάλει το ανάλογο αντίτιμο. Σύμφωνα με τις αρχικές οδηγίες, κάθε παίχτης είχε το δικαίωμα να κάνει «κλικ» σε όσα κουτιά ήθελε. Λίγο πριν ξεκινήσει η διαδικασία, όμως, οι οδηγίες άλλαξαν και οι επιλογές περιορίστηκαν σε μία.

Οι επιστήμονες παρατήρησαν ότι ήταν πολύ πιο δύσκολο για τους εθελοντές να πάρουν μια απόφαση όταν είχαν μπροστά τους περισσότερα από δύο κουτιά ή πιο πολλές επιλογές. Μάλιστα, σε αυτές τις περιπτώσεις ήταν πιο πιθανό να βιαστούν ή να πατήσουν πάνω στα εικονίδια υψηλότερης αξίας, χωρίς καν να υπολογίσουν τις πιθανότητες για την πληρωμή μεγαλύτερου ποσού. 
 

«Όταν οι άνθρωποι  δεν έχουν πλήρη επίγνωση της απόφασης που πρόκειται να πάρουν, καταλήγουν σε κάτι με βάση την παρόρμηση και το συναίσθημα. Η πληθώρα εναλλακτικών μάλιστα μειώνει την ικανότητά τους να αναλύσουν καθεμία ξεχωριστά προκειμένου να οδηγηθούν σε μια λογική και ασφαλή κατεύθυνση» αναφέρει ο επικεφαλής της μελέτης δρ Τόμας Χιλς. 
 
Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν για να αντιμετωπίσουμε την αναποφασιστικότητά μας; Οι ειδικοί μάς συμβουλεύουν να χωρίζουμε τις διαθέσιμες επιλογές σε μικρότερες, όμοιες ομάδες. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της γκαρνταρόμπας, σκεφτείτε τι ρούχα έχετε: φορέματα, τζην, φούστες, κ.λπ. Έπειτα αρχίστε να αφαιρείτε τους πιο… αδύναμους κρίκους από κάθε κατηγορία, μέχρι να μείνουν οι δύο πιο ισχυρές υποψηφιότητες. Με αυτό τον τρόπο η επιλογή σας θα γίνει πιο εύκολη και τελικά θα είναι σωστή. Και αυτό δεν αφορά μόνο το κατάλληλο ντύσιμο, αλλά και την καλύτερη δουλειά, τον ιδανικό σύντροφο, ακόμα και τον τόπο διαμονής.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Search