Menu

Να πώς θα κάνετε detox από τα social media

Aπομακρυνθείτε από την οθόνη του κινητού σας και απολαύστε στο έπακρο την παρέα με τους γύρω σας. Μια ειδικός σάς δείχνει τον τρόπο.

Η Jess Davis εργαζόταν σκληρά στον τομέα της τεχνολογίας, μέχρι που έπαθε το λεγόμενο σύνδρομο burnout: παρουσίασε συμπτώματα όπως αδυναμία συγκέντρωσης και δημιουργικό μπλακάουτ. Αυτά τα προβλήματα άρχισαν να υποχωρούν μόνο αφού, μετά από πιέσεις του συζύγου της, άφησε πίσω το κινητό της και δραπέτευσε για οκτώ ημέρες στη Χαβάη. Η παραπάνω περιπέτεια την ενέπνευσε να ιδρύσει τη Folk Rebellion, μια εταιρεία που προσφέρει εμπειρίες ψηφιακής αποτοξίνωσης (όπως ένα ταξίδι στον Καναδά που έχει προγραμματιστεί για το Φεβρουάριο, όπου όσοι συμμετέχουν θα θαυμάσουν το Βόρειο Σέλας).

Πράγματι, σύμφωνα με διάφορες επιστημονικές έρευνες, έχουμε βασικούς λόγους να περιορίσουμε την επαφή μας με την τεχνολογία, καθώς αυτή ενδέχεται να επηρεάζει αρνητικά τη διάθεση αλλά και τις νοητικές λειτουργίες μας. Ενδεικτικά, όπως ανακάλυψαν πρόσφατα ειδικοί από τα Πανεπιστήμια της Βιρτζίνια και της Βρετανικής Κολομβίας, η ολοένα αυξανόμενη χρήση ψηφιακών συσκευών ίσως προκαλεί κάποια από τα συμπτώματα της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), για παράδειγμα υπερδραστηριότητα και δυσχέρεια πνευματικής συγκέντρωσης.

Η Davis σας συμβουλεύει πώς θα το πετύχετε:

Ενημερώστε τους συγγενείς, τους φίλους και τους συνεργάτες σας ότι δεν θα είστε προσβάσιμοι για μερικές μέρες. Δώστε στους πολύ κοντινούς σας ανθρώπους ένα σταθερό τηλέφωνο για περίπτωση ανάγκης, π.χ. τον αριθμό του ξενοδοχείου όπου θα μένετε.

Προτείνετε και στους συνταξιδιώτες σας, για παράδειγμα στο σύντροφο ή την παρέα σας, να κάνουν ψηφιακή αποτοξίνωση στη διάρκεια των διακοπών, τουλάχιστον για συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Διαφορετικά θα είναι δυσκολότερο και για εσάς να παραμείνετε πιστοί στην απόφασή σας.

Αντισταθείτε στην παρόρμησή σας να ανεβάζετε κάθε στιγμιότυπο στο Instagram. Δύσκολο, αλλά εφικτό. «Στο παρελθόν τραβούσαμε 24 φωτογραφίες στις διακοπές, τώρα τραβάμε 200 την ημέρα», σχολιάζει η Davis. «Το κινητό σας έχει γίνει κάτι σαν εξωτερικός σκληρός δίσκος του εγκεφάλου σας. Αν λοιπόν το σώμα σας "γνωρίζει" ότι καταγράφετε μια εμπειρία, δεν την αποτυπώνει στη μνήμη», προσθέτει. Παραδόξως λοιπόν, όσο λιγότερες φωτογραφίες βγάλετε σε εκείνη την επίσκεψη στο μουσείο, τόσο καλύτερα θα τη θυμάστε αργότερα.

Με την επιστροφή σας θέστε κάποια όρια στη χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινότητά σας. «Στο σπίτι μας τηρούμε το κανόνα “9 με 9”, δηλαδή από τις 9 το βράδυ μέχρι τις 9 το πρωί αφήνουμε τις συσκευές σε άλλο δωμάτιο», προτείνει η Davis. «Είναι σημαντικό να ακολουθείτε κάποια τελετουργικά».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ