Menu

Ξεχνάτε συνεχώς; Δεν υπάρχει λόγος να ανησυχείτε!

 Σίγουρα σε όλες μας συμβαίνει συχνά να ξεχνάμε τα γενέθλια της καλύτερής μας φίλης ή την ώρα της συγκέντρωσης των γονέων στο σχολείο του παιδιού μας.  Ο Γάλλος νευρολόγος Μπερνάρ Κρουαζίλ, ωστόσο, μας διαβεβαιώνει πως δεν υπάρχει λόγος να αγχωνόμαστε.
 

Σίγουρα, όταν υπάρχουν πολλά πράγματα στο μυαλό μας, έχουμε την αίσθηση πως ο χώρος της μνήμης μας έχει γεμίσει ασφυκτικά. Ωστόσο αυτό δεν ισχύει, αφού η ικανότητα να θυμόμαστε είναι απεριόριστη. Είτε είμαστε στα 20, είτε στα 40, είτε στα 60, είναι φυσικό να μην μπορούμε να δείχνουμε την ίδια προσοχή σε όλα τα ερεθίσματα που δεχόμαστε καθημερινά. Κάνουμε υποσυνείδητα τις επιλογές μας δείχνοντας προτίμηση στα πιο ευχάριστα από αυτά. Για παράδειγμα, συνηθίζουμε να ξεχνάμε να τηλεφωνήσουμε στο γυναικολόγο μας για να κάνουμε εξέταση ή να απαντήσουμε σε ένα επαγγελματικό email.

Ο Γάλλος νευρολόγος Μπερνάρ Κρουαζίλ, διευθυντής στο Τμήμα Νευροψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Λιόν, συγγραφέας του βιβλίου Tout Sur la Memoire (Τα πάντα γύρω από τη μνήμη, εκδ. Odile Jacob) και ιδρυτής του site www.happyneuron.fr, αναλαμβάνει να μας καθησυχάσει για τα κενά μνήμης στα οποία… πέφτουμε κάθε μέρα.

Δύο είναι τα είδη της μνήμης: Υπάρχει η επεισοδιακή μνήμη που μας επιτρέπει να θυμόμαστε προσωπικά βιώματα ή γεγονότα που έχουν συμβεί σε συγκεκριμένο χρόνο και τόπο και η σημασιολογική μνήμη. Η δεύτερη αφορά την εδραιωμένη γνώση αντικειμένων, γεγονότων, λέξεων, εννοιών. Ο εγκέφαλός μας χρειάζεται να δέχεται πλούσια και ποικίλα ερεθίσματα. Μόνο που πρέπει να προσέχουμε να μην τα λαμβάνουμε όλα μαζί την ίδια στιγμή. Να βάζουμε προτεραιότητες και μια σειρά σε αυτά που θέλουμε να κρατήσουμε…

Πώς θα οξύνουμε την ικανότητα διατήρησης της προσοχής μας; Αν και είναι δύσκολο να αποφεύγουμε την πρόκληση του multitasking καθημερινά, μπορούμε να αντισταθούμε σε ό,τι μας δυσκολεύει να παραμένουμε συγκεντρωμένες αποφεύγοντας να κάνουμε πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Σύμφωνα με τους κανόνες ασφαλείας για τις αεροπορικές πτήσεις, απαγορεύεται η είσοδος των επιβατών στο πιλοτήριο, με εξαίρεση το προσωπικό του σκάφους. Μήπως λοιπόν ήρθε η ώρα να εμποδίσουμε κι εμείς τις άχρηστες πληροφορίες να εισβάλλουν στο μυαλό μας; Κάτι τέτοιο προϋποθέτει κάποια πειθαρχία εκ μέρους μας. Μια λύση είναι να μην κοιτάζουμε όλα τα email μας μέσα σε πέντε λεπτά ούτε να απαντάμε σε ένα επαγγελματικό τηλεφώνημα όταν είμαστε απασχολημένες με κάτι άλλο. Αναμφισβήτητα, η σύγχρονη τεχνολογία μάς βοηθά σημαντικά, αλλά η λανθασμένη χρήση της μπορεί να αποδειχθεί καταστροφική για την ικανότητα συγκέντρωσής μας λόγω της πληθώρας των ερεθισμάτων και των συγκεχυμένων μηνυμάτων που μεταδίδονται μέσω αυτής.

Το στρες έχει αντίκτυπο στη μνήμη; Σύμφωνα με τους επιστήμονες, το άγχος παίζει σημαντικό ρόλο στον τρόπο που δεχόμαστε και επεξεργαζόμαστε τις πληροφορίες που μας δίνονται. Οι αρνητικές σκέψεις μπλοκάρουν την κρίση μας, καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο χώρο στο μυαλό μας και μας εμποδίζουν να δούμε καθαρά.

Τι συμβαίνει με τα ηλεκτρονικά organizers; Η χρήση τους μπορεί να αποδυναμώσει τη μνήμη μας; «Μάλλον όχι» απαντά ο Κρουαζίλ. Και συνεχίζει: «Μας βοηθούν να δημιουργήσουμε περισσότερα αποθέματα μνήμης, να συσσωρεύσουμε επιπλέον πληροφορίες, όπως για παράδειγμα μια λίστα με αριθμούς τηλεφώνων, όπου είναι εύκολο να ανατρέξουμε για να βρούμε ξανά κάποιες πληροφορίες. Αυτό που χρειάζεται να κάνουμε είναι να θυμόμαστε πολύ καλά το μέρος που θα τις βρούμε. Σήμερα έχουμε τη δυνατότητα πρόσβασης σε μια γιγάντια βάση δεδομένων, το διαδίκτυο. Τα παιδιά μας γνωρίζουν τόσα όσα οι παππούδες μας…Το γεγονός πως δεν μπορούμε να θυμηθούμε ένα νούμερο τηλεφώνου δεν σημαίνει πως η μνήμη μας έχει εξασθενήσει, αλλά πως είναι απασχολημένη με όλα αυτά τα μηνύματα και ερεθίσματα με τα οποία βομβαρδίζεται σε καθημερινή βάση».

Πώς μπορούμε να εξασκήσουμε τη μνήμη μας; Για να διατηρήσουμε μια πληροφορία στο μυαλό μας, το μυστικό είναι η επανάληψη. Ο νευρολόγος Μπερνάρ Κρουαζίλ εξηγεί: «Χρήσιμο είναι να διαβάζουμε κάποιο απόσπασμα που μας ενδιαφέρει πολλές φορές, να κρατάμε σημειώσεις, να το αναφέρουμε σε άλλους κ.λπ. Αν πάλι θέλουμε να θυμόμαστε εύκολα τα ονόματα των ανθρώπων τα οποία μας συστήνουν σε μια εκδήλωση, καλό είναι  να επαναλαμβάνουμε το όνομα του προσώπου με το οποίο κουβεντιάζουμε όσο πιο πολλές φορές μπορούμε κατά τη διάρκεια της συζήτησης. Αν πάλι είμαστε αναγκασμένοι, εξαιτίας της δουλειάς μας, να ερχόμαστε σε επαφή με πολλούς ανθρώπους, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κατάλογο, μια λίστα με τα ονόματα των ατόμων που συναντάμε πιο συχνά».
 
 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ