Τώρα ξέρεις γιατί δεν μπορείς να ξεκολλήσεις από τα social media #έρευνα

Τι μας δίνει το κίνητρο να θέλουμε να μοιραζόμαστε πολλές απο τις δικές μας προσωπικές στιγμές στα social media και με τι κριτήριο επιλέγουμε το συγκεκριμένο περιεχόμενο; Εν έτη 2021 και μετά απο μια πανδημία και αναρίθμητα lockdown παγκοσμίως, η επιστήμη της ψυχολογίας αρχίζει να δίνει απαντήσεις.

Σοφία Δρούγκα 16 Ιουλ. 21
Τώρα ξέρεις γιατί δεν μπορείς να ξεκολλήσεις από τα social media #έρευνα

Όλοι μοιραζόμαστε πράγματα στα social media. Άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο και άλλοι ίσως πιο πολύ απ’όσο θα έπρεπε. Πιθανότητα η ευκολία του να ποστάρεις πράγματα σήμερα, έχει παίξει σημαντικό ρόλο καθώς και το γεγονός πως οι πλατφόρμες έχουν γίνει πολύ πιο φιλικές προς τον αναγνώστη, σε σχέση με παλαιότερα. Με σιγουριά μπορούμε να πούμε πως έχει γίνει πια μια από τις καθημερινές μας συνήθειες.

Ένας παράγοντας που μας παρακινεί να το κάνουμε είναι η συναισθηματική σύνδεση που αποζητάμε. Μελέτες έχουν δείξει πως το να λαμβάνουμε αντιδράσεις που μας προκαλούν κάποια συναισθήματα -θετικά ή αρνητικά- μας κάνει πιο επιρρεπείς στο να δημοσιεύουμε κάποια νέα δικά μας ή γενικού ενδιαφέροντος, βίντεο ή και φωτογραφίες. Το υλικό αυτό δείχνει και στους ακόλουθούς μας αντίστοιχα τι κάνουμε ή πως νιώθουμε εμείς εκείνη τη δεδομένη στιγμή.

Ενώ κάποιοι έχουν την τάση να μοιράζονται πάρα πολλές στιγμές με το κοινό τους, για τους υπολοίπους το να μοιράζονται περιεχόμενο αναπαριστά σε μεγάλο βαθμό την προσωπικότητά τους.

6 λόγοι που μοιραζόμαστε περιεχόμενο στα Social Media

Σύμφωνα με ερευνητές που προσπάθησαν να εντοπίσουν τα κίνητρα των χρηστών των social media, οι άνθρωποι επιλέγουν να μοιράζονται μια φωτογραφία ή βίντεο για διάφορους λόγους:

1) Διασκέδαση και ψυχαγωγία:

Σχεδόν οι μισοί από τους χρήστες (49%) δηλώνουν ότι μοιράζονται πράγματα που βρήκαν ενδιαφέροντα, ή που πιστεύουν ότι θα αρέσουν στους φίλους τους. Χρησιμοποιούν την κοινοποίηση στα social media ως τρόπο να συνδεθούν με άλλους προσφέροντας ενδιαφέρουσες πληροφορίες στους φίλους και την οικογένειά τους.

2) Παρουσίαση του εαυτού τους:

Για την πλειοψηφία (68%), η παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει γίνει ένας αποτελεσματικός τρόπος για να δείξουν στο κοινό τους ποιοί είναι. Η αποκλειστική κοινοποίηση υλικού που είναι σύμφωνη με τις προσωπικές μας απόψεις είναι ένας (ως επί το πλείστον) μη αντιφατικός τρόπος για να ενημερώσουμε τους ακόλουθούς μας ποια είναι τα ενδιαφέροντά μας, με ποιό τρόπο προσεγγίζουμε ή σκεφτόμαστε διάφορα θέματα και ποιές είναι εν γένει οι απόψεις μας.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by cd (@charlidamelio)

3) Ανάπτυξη και διατήρηση σχέσεων:

Σχεδόν το 80% των χρηστών social media χρησιμοποιούν αυτές τις πλατφόρμες ως τρόπο να διατηρούν επαφή με τους φίλους και την οικογένειά τους. Έχουν περάσει οι μέρες που η μετακίνηση σε μια άλλη πόλη ή ακόμη και χώρα, σήμαινε αυτομάτως πως θα χάναμε επαφή με τους δικούς μας ανθρώπους που αφήσαμε πίσω. Ειδικά κατά τη διάρκεια των περιορισμών λόγω της πανδημίας, τα social media έγιναν αναπόσπαστο μέρος της ζωής μας, μιας και μας προσέφεραν παρηγοριά, αφού μπορούσαμε να επικοινωνούμε καθημερινά με τους δικούς μας ανθρώπους, χωρίς να μπορούμε να τους δούμε απο κοντά.

4) Προσωπική ικανοποίηση:

Όταν έχουμε γνώμη, τι μπορούμε να κάνουμε με αυτήν ;. Πολλοί (69%) χρησιμοποιούν σήμερα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως πλατφόρμα για να μοιραστούν αυτές τις απόψεις – είτε πρόκειται για πολιτική, κοινωνικά ζητήματα ή προϊόντα που χρησιμοποιούν- με άλλους. Αυτό μας συνδέει συχνά με ομοειδή άτομα και η αλληλεπίδραση μαζί τους μας κάνει να νιώθουμε καλύτερα.

5) Επίδειξη υποστήριξης:

Όταν συμβαίνουν τραγωδίες, όπως για παράδειγμα οι τρομοκρατικές επιθέσεις στο Παρίσι, ή η εξάπλωση του ιού Covid-19 οι άνθρωποι συχνά αισθάνονται αβοήθητοι και μπερδεμένοι. Ένας από τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι ανταποκρίνονται και δηλώνουν το παρόν σε αυτές τις καταστάσεις είναι μέσω των κοινωνικών μέσων. Η αλλαγή της εικόνας προφίλ ή η δημοσίευση μηνυμάτων αλληλεγγύης είναι ένας τρόπος για τους ανθρώπους να εκφράσουν την υποστήριξή τους για φίλους και ευρύτερα, παγκόσμια θέματα. Μερικές φορές ονομάζεται slacktivism, αυτός ο τύπος υποστήριξης, ωστόσο, έχει τους επικριτές του.

6) Δημιουργία και αποθήκευση αναμνήσεων

Ένα ενδιαφέρον “πλεονέκτημα” που περιλαμβάνει η κοινοποίηση των προσωπικών μας στιγμών, είναι ότι τείνουμε να το θυμόμαστε καλύτερα από το υλικό που διαβάζουμε ή ακούμε, αλλά δεν το μοιραζόμαστε ποτέ online. Είναι πιθανό, αυτό να συμβαίνει επειδή δίνουμε μεγαλύτερη προσοχή στο υλικό που σκοπεύουμε να μοιραστούμε. ή επειδή όλο το κοινοποιημένο μας υλικό αποθηκεύεται και μπορούμε να ανατρέξουμε σε αυτό ανά πάσα στιγμή.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DUA LIPA (@dualipa)

Ποια είναι η δική σου προσωπικότητα στα social media; 

Διαφορετικοί τύποι προσωπικότητας μοιράζονται περιεχόμενο στα social media για διαφορετικούς λόγους. Η έρευνα δείχνει ότι οι εξωστρεφείς, για παράδειγμα, χρησιμοποιούν τα κοινωνικά μέσα για να “τροφοδοτήσουν” επαρκώς τους ήδη υπάρχοντες κοινωνικούς δεσμούς τους. Οι εσωστρεφείς από την άλλη, τείνουν να τα χρησιμοποιούν για να αντισταθμίσουν τη δυσκολία που έχουν στην αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους.

Με την άνοδο των κοινωνικών μέσων, ένα νέο σύνολο χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του καθενός – ειδικά για τον τρόπο που επιλέγει να χρησιμοποιεί τα social media – έχει προκύψει . Σύμφωνα με μια μελέτη, οι περισσότεροι άνθρωποι που μοιράζονται περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης εμπίπτουν σε μία από τις παρακάτω έξι κατηγορίες με βάση το υλικό που επιλέγουν να μοιραστούν και πώς θα το κάνουν.

  • Ο Hipster μοιράζεται υλικό για την καλλιέργεια συζήτησης και debate ενώ του αρέσει να βρίσκεται μπροστά σε κάθε νέο θέμα που προκύπτει.
  • Ο Αλτρουιστής τείνει να μοιράζεται επειδή θέλει να βοηθήσει τους ανθρώπους να μείνουν ενήμεροι για νέες ευκαιρίες και ιδέες.
  • Ο Επιλεκτικός θα μοιραστεί αναρτήσεις απευθείας με κάποιον που πιστεύει ότι μπορεί να επωφεληθεί από τη λήψη τους αυτές ενώ του αρέσει να λαμβάνει την αντίστοιχη εκτίμηση για αυτό.
  • Ο Καριερίστας χρησιμοποιεί διαδικτυακό υλικό για τη δημιουργία επαγγελματικών επαφών και επενδύει ουσιαστικά τόσο στο υλικό που λαμβάνει όσο και σε αυτό που παράγει και μοιράζεται.
  • Ο Connector χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να χτίσει και να ενισχύσει τις σχέσεις που ήδη έχει ενώ έχει την τάση να μοιράζεται περισσότερο συγκινητικό και ουσιαστικό υλικό.
  • Τέλος, στον Boomerang αρέσει να μοιράζεται αναρτήσεις που θα προκαλέσουν μια διαμάχη ή θα ξεκινήσουν μια συζήτηση αφού απολαμβάνει να τραβάει τα βλέμματα πάνω του και να δημιουργεί συζητήσεις -όχι και τόσο παραγωγικές.

Σε απίστευτα μικρό χρονικό διάστημα, τα κοινωνικά μέσα έχουν γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ζωής. Ίσως σε αυτή τη φάση, που έχουμε βιώσει μια πανδημία και συνεχίζουμε ακόμη να ταλαιπωρούμαστε απο αυτή, είναι μια καλή ιδέα να εξετάσουμε τα κίνητρά μας και τους λόγους που μας ωθούν να συμμετέχουμε στον απέραντο ψηφιακό κόσμο που ανοίγεται μπροστά μας καθημερινά.

Σε κάθε περίπτωση, προκύπτουν πολλά ερωτηματικά όσο περνάει ο καιρός κι εμείς βυθιζόμαστε στον κόσμο των social media, όλο και περισσότερο. Είναι τελικά ευχάριστη η παρουσία μας εκεί ή τα κοινωνικά προφίλ μας αντικατοπτρίζουν μια εξιδανικευμένη εικόνα του εαυτού μας; Και τι γίνεται με το απόρρητο; Πρέπει να ανησυχούμε για το πώς και πού αποθηκεύονται και χρησιμοποιούνται τα δεδομένα μας, ή το να μοιραζόμαστε δημόσια τις προσωπικές μας στιγμές είναι μια νέα νόρμα – επιτακτική ανάγκη των σύγχρονων ημερών;

Μόνο ο χρόνος θα δώσει απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα. Το μόνο που πρέπει να σκεφτούμε είναι αν και εφόσον θέλουμε να είμαστε μέρος αυτού του διαδικτυακού κόσμου, πως θέλουμε να χειριζόμαστε το δημόσιο λόγο μας και με ποιους τρόπους αυτό μπορεί να ωφελήσει, όχι μόνο εμάς αλλά και τους γύρω μας.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ:

Ακολουθήστε το ELLE στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

Σχετικά θέματα:

MHT