Follow us

Search

Φθινόπωρο: Η εποχή του απολογισμού και της φροντίδας του εαυτού μας

Πόσο σημαντικό είναι να αναγνωρίζουμε πως δυσκολευόμαστε με όλα αυτά που συμβαίνουν τους τελευταίους μήνες και πόσο σημαντικότερο να φροντίσουμε να μην αναβάλλουμε πια την φροντίδα της ψυχικής μας υγείας; Τα περιθώρια στενεύουν και αυτή είναι η στιγμή που οφείλεις να κάνεις κάτι γι’ αυτό.

Φθινόπωρο: Η εποχή του απολογισμού και της φροντίδας του εαυτού μας

Καθώς αποχαιρετίσαμε ένα καλοκαίρι που σίγουρα θα το θυμόμαστε ως επεισοδιακό, ξημερώνει το φθινόπωρο και η αίσθηση που μας αποπνέει είναι βουβή. Ο καθένας θα μπορούσε να πει σε ένα απόλυτα ουτοπικό και “αναίσθητο” παράλληλο σύμπαν πως τώρα είναι η εποχή που θα ανανεωθείς, θα θέσεις νέους στόχους και όλα θα πάνε καλά, όμως η αλήθεια είναι πως έχουμε ακούσει αρκετά από αυτά τα “think positive” επιχειρήματα και πλέον μας κούρασαν.

Η αλήθεια είναι πως τα πράγματα είναι δύσκολα. Τόσοι μήνες καραντίνας, σε όποια φάση ζωής κι αν είσαι δε μπορεί να σε αφήσει ανεπηρρέαστη. Συνδυαστικά με το φόβο της πανδημίας, τη φρενίτιδα του εμβολιασμού και το τι πρέπει -ή δε πρέπει- να κάνουμε, τις φωτιές που κλόνισαν και σημάδεψαν ένα μεγάλο μέρος του φυσικού πλούτου της Ελλάδος και των κατοίκων και εργαζομένων που εξαρτώνται από αυτές τις περιοχές . Όλα αυτά και άλλα πολλά που έχουν συμβεί και συνεχίζουν να συμβαίνουν σε κοινωνικό, πολιτικό και οριακά κοσμογονικό επίπεδο πια, είναι πολλά.

Και είναι οκ να το αναγνωρίσουμε αυτό. Δε χρειάζεται να το παραβλέπουμε και να μείνει ως μια ανεξήγητη κακή ενέργεια μέσα μας, την οποία παραγκωνίζουμε συνεχώς. Ας διατηρήσουμε την ενσυναίσθησή μας και ας πατάξουμε πια αυτή την ψεύτικη αναισθησία. Όλοι είμαστε μέρος αυτής της κοινωνίας και επηρεαζόμαστε θέλοντας και μη από τα δρώμενα. Άλλοι λιγότερο, άλλοι περισσότερο.

Οπότε, τι κάνεις για αυτό; Η γνώμη μου είναι πως όταν κάτι σε απασχολεί καλό είναι να κάνεις κάτι. Όπως λέει και στηρίζει συνεχώς και ένας πολύ αγαπημένος μου άνθρωπος, δεν έχει σημασία αν αυτό που θα κάνεις θα κριθεί ως καλό ή κακό, σωστό ή λάθος. Αρκεί να κάνεις κάτι. Η αδράνεια και το “τίποτα” δε βοηθούν κανέναν. Είναι σαν να αρνείσαι να υπάρχεις. Είναι εύκολο και σε προστατεύει για λίγο καιρό, αλλά έχει και αυτό τα όριά του. Πάρε πρωτοβουλία και ξεκίνα να κάνεις πράγματα για όλα αυτά που σε απασχολούν. Διάβασε και πάρε θέση. Αλλά πρωτίστως θυμίσου. Για να μπορείς να συνεισφέρεις ουσιαστικά σε οποιοδήποτε θέμα και σε κάθε βαθμό, πρέπει να ξέρεις που βρίσκεσαι και τι συμβαίνει μέσα σου. Και τι σημαίνει πρακτικά αυτό;

Οφείλουμε όλοι μετά από τόσο καιρό να αναγνωρίσουμε πως δεν είμαστε άτρωτοι και πως η ψυχική μας υγεία είναι πια προτεραιότητα. Δεν είναι λίγοι αυτοί που δεν μπορούν να συμφιλιωθούν με την ιδέα της ψυχικής “ενδοσκόπισης” και είναι λογικό διότι δεν είναι εύκολη. Μπορεί να ξεκινήσεις να κοιτάς πως αντιμετωπίζεις μια κατάσταση στη δουλειά σου και να φτάνεις να βλέπεις τι λάθη έχεις κάνει με την οικογένειά σου, τους φίλους σου, τους δικούς σου ανθρώπους. Είναι βαρύ, αλλά ταυτόχρονα αναγκαίο αν θέλεις να προχωράς κάθε μέρα ένα βήμα πιο μπροστά..

φθινόπωρο

Τι ορίζουμε ως ψυχική υγεία και γιατί είναι τόσο σημαντική;

Τι ακριβώς είναι λοιπόν η ψυχική υγεία; Σε γενικές γραμμές, η ψυχική υγεία αποτελείται από τη συναισθηματική, ψυχολογική και κοινωνική μας ευεξία. Έχει να κάνει με το πώς σκεφτόμαστε, αισθανόμαστε και ενεργούμε. Η φροντίδα της ψυχικής μας υγείας είναι ζωτικής σημασίας επειδή μπορεί να επηρεάσει κάθε πτυχή της ζωής μας, από τις σχέσεις με φίλους και μέλη της οικογένειας έως την παραγωγικότητά μας στην εργασία ή στο σχολείο.

Η ψυχική μας ευημερία μπορεί να μειωθεί από μια σειρά από καταστάσεις ψυχικής υγείας, όπως άγχος, κατάθλιψη, διπολική διαταραχή, διαταραχή χρήσης ουσιών και άλλα. Αυτές οι συνθήκες ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό ως προς τη σοβαρότητά τους, αλλά σε οποιοδήποτε επίπεδο μπορούν να έχουν αρνητικό αντίκτυπο στη ζωή μας.

“Οι αρνητικές επιπτώσεις των συμπτωμάτων μιας ψυχικής ασθένειας μπορούν να επηρεάσουν ένα παιδί ή έναν ενήλικα με πολλούς διαφορετικούς τρόπους”, δήλωσε η Niki Grajewski, υπεύθυνη της κλινικής ψυχικής υγείας του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Centerstone στην Αμερική. «Τα παιδιά μπορεί να έχουν χρόνια κατάθλιψη, αλλά σε έναν γονέα φαίνονται αντίθετα και ‘άτακτα’. Οι ενήλικες μπορεί να υποφέρουν από άγχος και οι δεξιότητες αντιμετώπισης που αναπτύσσονται για να βοηθήσουν στο άγχος συμβάλλουν σε προβλήματα υγείας ή ακόμη και στη χρήση ουσιών. Αυτό που σκεφτόμαστε και πώς αισθανόμαστε, έχει σημαντικό αντίκτυπο στη γενική ευημερία μας – σωματικά, συναισθηματικά και ψυχολογικά».

φθινόπωρο

Η ψυχική μας υγεία μπορεί επίσης να επηρεαστεί αρνητικά από ορισμένες καταστάσεις που αντιμετωπίζουμε στη ζωή μας. Με την έναρξη της πανδημίας COVID-19, η ψυχική υγεία και η ψυχική ασθένεια έχουν μπει στο προσκήνιο του μυαλού μας. Η πανδημία έχει αλλάξει δραστικά πολλές πτυχές της ζωής μας και έχει φέρει μια μεγάλη αίσθηση ανησυχίας, ανασφάλειας και φόβου. Κανείς δεν έχει μείνει ανεπηρέαστος από τον COVID-19 και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι πιο σημαντικό από ποτέ να είμαστε προσαρμοσμένοι στις ανάγκες της ψυχικής μας υγείας και να κάνουμε την ψυχική μας ευημερία προτεραιότητα.

Πολλοί από εμάς, βιώνουμε ένα άγχος ή την αίσθηση του φόβου όταν ονοματίζουμε μια κατάσταση ως θέμα ψυχικής υγείας. Πάρε για παράδειγμα τη λέξη κατάθλιψη ή διπολική διαταραχή. Και οι δύο επιφέρουν μεγάλο αρνητικό φορτίο, είναι όμως δύο από τις πιο συνηθισμένες ψυχικές διαταραχές σήμερα. Ας σταματήσουμε να ποινικοποιούμε τις λέξεις λοιπόν και ας προχωρήσουμε στην επίλυση των προβλημάτων που δημιουργούν αυτές οι καταστάσεις. Η επικοινωνία με έναν ειδικό είναι μια από τις πιο ώριμες προσεγγίσεις που μπορείς να έχεις για να δώσει σε εσένα και στον εαυτό σου την καθοδήγηση που χρειάζεσαι ώστε να διαχειριστείς  ό,τι σε έχει προβληματίσει ως τώρα και ό,τι θα σε προβληματίσει στο μέλλον, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

Μη ξεχνάς όμως, πως τα προβλήματα και οι δύσκολες καταστάσεις θα είναι πάντα εκεί. Ο τρόπος αντιμετώπισής σου είναι αυτός που μπορεί να κάνει τη διαφορά. Δεν υπάρχει καλύτερο συναίσθημα από το να είσαι περήφανη για τον εαυτό σου και αυτή την ψυχική ολοκλήρωση μπορείς να τη βρείς μόνο όταν κάνεις την ειλικρινή αυτοκριτική σου. Βάλε ως προτεραιότητα εσένα και φρόντισε τον εαυτό σου από μέσα προς τα έξω. Μόνο έτσι θα μπορέσεις να είσαι παραγωγική και να αναγνωρίζεις την πρόοδο που κάνεις σε όλα τα επίπεδα της ζωής σου.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ:

MORE FROM

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

BEST of INTERNET