«Eίμαστε υποκινούμενοι από τα όνειρά μας…»

Kάθε φορά που βλέπω μαθητές ή φοιτητές να βγαίνουν στο δρόμο και να αγωνίζονται για τη ζωή τους, λέω: «Κάτι καλό θα βγει τελικά, δεν μπορεί». Τους παρακολουθώ, ως πολίτης και ως μητέρα, να παλεύουν με θεριά ανήμερα και τεράστια συμφέροντα, να τρώνε λάσπη από εντολοδόχους κοντυλοφόρους και μέσα στο θυμό και την αηδία μου […]

Elle 18 Νοε. 14
«Eίμαστε υποκινούμενοι από τα όνειρά μας…»
Kάθε φορά που βλέπω μαθητές ή φοιτητές να βγαίνουν στο δρόμο και να αγωνίζονται για τη ζωή τους, λέω: «Κάτι καλό θα βγει τελικά, δεν μπορεί». Τους παρακολουθώ, ως πολίτης και ως μητέρα, να παλεύουν με θεριά ανήμερα και τεράστια συμφέροντα, να τρώνε λάσπη από εντολοδόχους κοντυλοφόρους και μέσα στο θυμό και την αηδία μου νιώθω αισιοδοξία. Τα συλλαλητήρια, οι καταλήψεις είναι μια ελπίδα ότι οι «τεμπέληδες, κακομαθημένοι» millennials, όπως αδίκως τους χαρακτηρίζουν, και φωνή έχουν και κότσια για να βάλουν φρένο σε όσους σχεδιάζουν να τους μετατρέψουν σε οικονομικούς σκλάβους. Η τελευταία κινητοποίησή τους, όπως γράφει σε άρθρο του ο δημοσιογράφος Βασίλης Μουλόπουλος, «ήταν μια υπέροχη διαδήλωση που με έκανε να νιώσω ότι τα παιδιά μας δεν είναι μια ”χαμένη γενιά“». Ότι δεν είναι ούτε αδιάφορα, ούτε απολίτικα, ούτε μαμόθρεφτα. Ότι έχουν και ιδανικά, και όνειρα, και άποψη για τον κόσμο όπου θέλουν να ζήσουν. Κι ας μην ψάχνει ο επιθεωρητής Κλουζό, που το παίζει υπουργός Παιδείας, για ηθικούς αυτουργούς. Για υποκινητές. Ηθικός αυτουργός των καταλήψεων είναι ο ίδιος, το κόμμα του, η κυβέρνησή του» (Η Αυγή). Σε συνέντευξή της στην Εφημερίδα των Συντακτών η μαθήτρια Ι. Στασινού, που έκλεψε τις εντυπώσεις στο πάνελ της εκπομπής Ανατροπή του Γ. Πρετεντέρη στο Mega, δίνει στον υπουργό την καλύτερη απάντηση: «Είμαστε υποκινούμενοι από την κυβέρνηση που παίρνει αυτά τα αντιεκπαιδευτικά μέτρα. Είμαστε υποκινούμενοι από τα όνειρά μας, από τους συμμαθητές μας, που δεν μπορούμε να τους βλέπουμε να φεύγουν απ’ τα σχολεία. Είμαστε υποκινούμενοι απ’ όλα μας τα προβλήματα, δεν χρειαζόμαστε κομματικό παράγοντα να μας υποκινήσει. (…) Οι καταλήψεις μας δεν είναι ούτε εφηβική έκρηξη ούτε προσπάθεια 3-4 ατόμων να κλείσουν με το “έτσι θέλω” το σχολείο. (…) Είναι η προσπάθειά μας να εκφράσουμε τη δυσαρέσκειά μας απέναντι σ’ αυτό το νέο Λύκειο, που πραγματικά μας σκοτώνει».

Η απαξίωση της δημόσιας παιδείας ξεκινά από το νέο Λύκειο. Ουσιαστικά το σύστημα που προωθεί το υπουργείο σπρώχνει τους μαθητές στην παραπαιδεία και τους αφήνει απαίδευτους. Δίχως φροντιστήριο δεν πρόκειται κανείς να αντεπεξέλθει στις αλλεπάλληλες εξετάσεις σε κάθε τάξη και να καταφέρει να μπει στα ΑΕΙ. Παράλληλα η λύση που προτείνει ο υπουργός Α. Λοβέρδος είναι να καλυφθούν οι ανάγκες των υπό διάλυση σχολείων με εθελοντική εργασία των εκπαιδευτικών, χωρίς μισθό, μόνο με μόρια που θα μετρήσουν σε μελλοντική πρόσληψη (!).

Όπως είναι φυσικό, υπήρξαν έντονες αντιδράσεις. Οι μαθητές δικαίως κατέβηκαν στο δρόμο, σε ένα μαζικό πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο, οργάνωσαν περίπου 500 καταλήψεις σχολείων σε όλη τη χώρα και είχαν αυξημένη συμμετοχή στις μαθητικές συνελεύσεις. Φαίνεται ότι το σύστημα θορυβήθηκε γι’ αυτό και αντέδρασε με πρωτοφανή βία. Στο Χολαργό ξυλοφορτώθηκαν μαθητές και έγιναν 7 προσαγωγές. Στη Λαμία προσήχθησαν 9 μαθητές και 8 κηδεμόνες, και σχηματίστηκε εις βάρος τους δικογραφία, ενώ στην Πρέβεζα μαθητές, εκπαιδευτικοί, συνδικαλιστές και γονείς κλήθηκαν για συστάσεις από την εισαγγελέα. Ταυτόχρονα το Υπ. Παιδείας, με τη συνδρομή της εισαγγελέως του Αρείου Πάγου Ευτέρπης Κουτζαμάνη και του προϊσταμένου της Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος Μανώλη Σφακιανάκη, κατέβασε προσωρινά τη σελίδα στο Facebook «Πανελλήνια κατάληψη, όχι στο νέο σύστημα», την οποία χρησιμοποιούσαν οι μαθητές για να οργανώνονται, δήθεν για να δει αν πρόκειται για σελίδα που είχε ανοίξει ενήλικας και όχι μαθητής (υπονοώντας πολιτική σκοπιμότητα). Παράλληλα υπήρξε και μια συντονισμένη επίθεση από πολιτικούς και δημοσιογράφους με στόχο να δημιουργήσουν εντυπώσεις στην κοινή γνώμη και να απαξιώσουν τις μαθητικές κινητοποιήσεις. Ο Γιώργος Ανανδρανιστάκης γράφει εύστοχα σε άρθρο του με τίτλο Η Πινακοθήκη των Καθαρμάτων: «Το καθεστώς πεθαίνει και σκληραίνει. Παίζει το τελευταίο του χαρτί, το χαρτί του ακραίου αυταρχισμού, μπας και ξυπνήσει ο ενδιάθετος μικροαστισμός της ελληνικής κοινωνίας και πάρει καμία ψήφο παραπάνω. Μαζεύουν ψήφους στις πλάτες των παιδιών, τα τρομοκρατούν, τα βάζουν στα αυτοκίνητα της ασφάλειας, απειλούν εκείνα και τους γονείς τους με συλλήψεις και φυλακές. Κοιτάζω γύρω μου και βλέπω αδίστακτα καθάρματα, καθάρματα παντού κι ολούθε».

Το σύστημα -πολιτικοί, καθηγητές, μίντια-, που έχει την κύρια ευθύνη για την κατάντια της παιδείας, για αντιπερισπασμό ενοχοποιεί τους μαθητές και τους φοιτητές. Τους επιτίθεται αποκαλώντας τoυς μπαχαλάκηδες, «τσογλάνια, αληταράδες και εγκληματίες» (Θ. Πάγκαλος), «ανένταχτα φασιστάκια» (Λ. Κέζα/Το Βήμα), «θρασίμια που δεν έχουν καμία αγωγή από τις οικογένειές τους» (πρωθυπουργός). Είναι φασιστάκια, θρασίμια, αληταράδες γιατί τολμούν να διεκδικούν ένα καλύτερο μέλλον, με «σωστό» ή «λάθος» τρόπο; Υπάρχει άραγε σωστός τρόπος να παλέψει ένας νέος για την υποθηκευμένη ζωή του; Όταν οι γονείς σου τα φέρνουν βόλτα δύσκολα και δεν έχουν λεφτά ούτε για να ζήσουν, πόσο μάλλον για να πληρώνουν φροντιστήρια από το γυμνάσιο, ιδιωτικά πανεπιστήμια, πανάκριβα συγγράμματα και λοιπά, που θα σε οδηγήσουν τελικά στην ανεργία, είσαι απελπισμένος, όχι τσογλάνι. Ας το έχουν κατά νου οι τζάμπα μάγκες, που μιλούν εκ του ασφαλούς. Γιατί οι άνθρωποι που βρίσκονται σε απόγνωση θα οδηγηθούν μόνο σε απεγνωσμένες πράξεις. Και δεν θα φταίνε καθόλου γι’ αυτό. Αν το σύστημα δεν μπορεί να λύσει το μπάχαλο που έχει δημιουργήσει, ας σταματήσει τουλάχιστον να ρίχνει προκλητικά λάδι στη φωτιά.

Το έχουμε ξαναδεί το έργο. Πολλές φορές. Και είναι εξίσου άγριο, βαρετό και ανέμπνευστο. Πριν τους «αληταράδες» φοιτητές, είχαν στοχοποιηθεί δημοσίως κι άλλες κοινωνικές ομάδες. Οι οδηγοί ταξί και φορτηγών ήταν «συντεχνία» πριν απελευθερωθούν οι άδειές τους. Οι καθαρίστριες του Υπ. Οικονομικών είχαν «τεράστιους μισθούς».  Οι δημόσιοι υπάλληλοι ήταν «τεμπέληδες». Οι συνταξιούχοι, «μαζί τα φάγαμε». Οι ανάπηροι παίρνουν «σικέ συντάξεις». Και πάει λέγοντας… Αυτό όμως κάνει ο νεοφιλελευθερισμός, εξευτελίζει πριν σαρώσει, απαξιώνει πριν επιτεθεί. Έτσι η εισβολή των 40 φοιτητών της ΕΑΑΚ στη συνεδρίαση της συγκλήτου στο Πανεπιστήμιο Αθηνών έγινε βούτυρο στο ψωμί του συστήματος για να αποπροσανατολίσει την κοινή γνώμη από τα πραγματικά ζητήματα στην παιδεία. Πολιτικοί και δημοσιογράφοι χρησιμοποίησαν ένα μεμονωμένο γεγονός για να σκεπάσουν το τσουνάμι αντιδράσεων που προκάλεσαν οι νεοφιλελεύθερες τροπολογίες, οι οποίες μεταμορφώνουν την ανώτατη εκπαίδευση σε μπίζνα.

Τι προσπαθούν όμως να κάνουν στα πανεπιστήμια; Επιχειρούν, μεταξύ άλλων, να καταργήσουν το δικαίωμα του ασύλου, που ισχύει από το Μεσαίωνα, όχι φυσικά γιατί τους πήρε ο πόνος για την ασφάλεια των φοιτητών, αλλά γιατί θα ανοίξουν δουλίτσες με την ανάθεση της φύλαξης σε ιδιωτικές εταιρείες. Παράλληλα στοχοποιούν το χώρο της έρευνας παγώνοντας την κρατική επιχορήγηση, με σκοπό να βάλουν κι εδώ στο παιχνίδι μεγάλες ιδιωτικές επιχειρήσεις. Το νομοσχέδιο επί της ουσίας ιδιωτικοποιεί το δημόσιο ερευνητικό σύστημα της χώρας, υποβαθμίζει το ρόλο του ερευνητή και αντιμετωπίζει τυχοδιωκτικά τις επιστημονικές μελέτες. Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρω τα στοιχεία που παραθέτει ο καθηγητής Άλκης Ρήγος σε άρθρο του με τίτλο 28η Οκτωβρίου-17η Νοεμβρίου: το σχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει το χαμηλότερο σε όλη την Ευρώπη χρηματικό ποσοστό για την έρευνα και την παιδεία, 0,2% του ΑΕΠ για την έρευνα, με μέσο όρο στην άλλη Ευρώπη το 2%, και 1,9% για την παιδεία, με μέσο ευρωπαϊκό όρο το 5,5% (Η Αυγή).

Μακάρι, λοιπόν, όπως λέει και ο πρώην πρύτανης του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος, το πρόβλημα των πανεπιστημίων να ήταν οι 40 φοιτητές που στρίμωξαν τον πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών Θεόδωρο Φορτσάκη στη συνεδρίαση της συγκλήτου. Πίσω από την αυθόρμητη αντίδραση των παιδιών που βράζει το αίμα τους «ξεχάστηκαν, ως διά μαγείας, η μείωση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων στα πρωτοφανή, για τα διεθνή δεδομένα, επίπεδα του 70%, οι απολύσεις χρήσιμου διοικητικού προσωπικού, μεταξύ των οποίων και των φυλάκων των ιδρυμάτων και η μη ανανέωση του διδακτικού προσωπικού που αποχωρεί από το 2010 και εντεύθεν, η οποία αποψιλώνει τα ιδρύματα από το υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό προσωπικό τους. (…) Η ”κατασκευή” εχθρών είναι η καλύτερη μέθοδος αντιπερισπασμού κι ο καλύτερος τρόπος για να πετιέται η μπάλα στην κερκίδα. Και να ξεχνιούνται τα πραγματικά, τα μεγάλα και τα σοβαρά, όπως για παράδειγμα ο νόμος των μετεγγραφών, που έφερε και ψήφισε στη Βουλή η κυβέρνηση λίγους μήνες πριν, μετά την εφαρμογή του οποίου βουλιάζουν φέτος τα κεντρικά πανεπιστήμια και ερημώνουν αντίστοιχα τα περιφερειακά» (tvxs.gr). Ποιος, λοιπόν, όταν περνούν ελέφαντες, θα πει σε ένα φοιτητή πως αντιδρά παράλογα και βίαια μέσα στην καρδιά της νεοφιλελεύθερης βιαιότητας; Ο κ. Φορτσάκης; Σύμφωνα με άρθρο του Παναγιώτη Σωτήρη, διδάκτορα φιλοσοφίας, «ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών δεν είναι τυχαίος. “Πολυθεσίτης’’ ως προς διάφορες επιτροπές και συμβούλια, συμπεριλαμβανομένου του εποπτικού συμβουλίου της ΝΕΡΙΤ, με τη δικηγορική εταιρεία στην οποία συμμετέχει να παίζει ρόλο συμβούλου στην εκποίηση του τέως αερολιμένα Ελληνικού, είναι άνθρωπος κοντά στην πολιτική εξουσία» (iskra.gr).

Τέτοιους θέλουν. Να μη μιλάνε οι φοιτητές, ούτε οι γονείς τους, να τα καταπιούν όλα αμάσητα, μαζί με το μισθό που περικόπηκε, τα χαράτσια, την άδικη φορολογία, τις κοινωνικές ανισότητες. Μαζί με τον εξευτελισμό να καταπιούν και τα όνειρα των σπουδών στη χώρα που γέννησε την επιστήμη και την κλασική παιδεία. Τέσσερις δεκαετίες μετά την εξέγερση του Πολυτεχνείου, όπως εύστοχα παρατήρησε ο Δήμος Χλωπτσιούδης σε άρθρο του με τίτλο Ο «Καταλληλότερος» Υπουργός Παιδείας στο tvxs.gr, το φοιτητικό και λαϊκό συνθηματικό τρίπτυχο «Ψωμί, Παιδεία, Ελευθερία» είναι επίκαιρο όσο ποτέ: «Σε μια χώρα τέτοιας ανεργίας το ψωμί εκλείπει από εκατομμύρια σπίτια ώστε ο υπουργός να προτείνει μόρια αντί για κρέας και ψάρι. Σε μια χώρα που τα ΜΑΤ και η ομάδα ΔΙΑΣ ξυλοκοπούν μαθητές και εισχωρούν σε σχολεία χωρίς καμία ηθική νομιμοποίηση και προχωρούν σε τρομοκρατικές συλλήψεις, το σύνθημα για δημοκρατία φαντάζει ουτοπικό… Όσον αφορά την παιδεία, ας το παραδεχτούμε επιτέλους ανοιχτά. Στόχος της πολιτείας στο σχολείο δεν ήταν ποτέ η γνώση… Στόχος ήταν η δημιουργία συνειδήσεων. Σήμερα στόχος είναι η δημιουργία ενοχικών και φοβικών προσωπικοτήτων…».

 
Φλώρα Τζημάκα
ftzimaka@pegasus.gr

*Μπορεί οι σχολές να παρέμειναν κλειστές για τον εορτασμό της 17ης Νοεμβρίου, όμως, σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας Έθνος, οι φοιτητές ετοιμάζουν ξανά κινητοποιήσεις προκειμένου να αντιδράσουν στη νέα πρόταση του πρύτανη του ΕΚΠΑ κ. Φορτσάκη για κατάργηση των φοιτητικών συλλόγων και τη λήψη των όποιων αποφάσεων μέσω ηλεκτρονικού δημοψηφίσματος. Τέτοιες προτάσεις απλώς δυναμιτίζουν το κλίμα και όποιος δεν το βλέπει είναι απίστευτα λίγος. Καμία κοινωνία δεν πήγε μπροστά χωρίς να ποντάρει στο πιο δημιουργικό κομμάτι της: τους νέους.

Ακολουθήστε το ELLE στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

Σχετικά θέματα:

MHT