Menu

Digital Detox: Πόσο εφικτή είναι η ψηφιακή αποτοξίνωση

Σκρολάρουμε στα social media ακριβώς όπως αναπνέουμε. Πόσο εύκολο είναι να αποσυνδεθούμε και να απολαύσουμε την πραγματική ζωή;

Φωτογράφιση: Dan Kullberg, styling: Jenny Fredriksson

H νομοφοβία (προέρχεται από τα ακρωνύμια no mobile phone phobia), ήταν η νούμερο ένα λέξη στις αναζητήσεις του Cambridge Dictionary για το 2018 και περιγράφει τη σύγχρονη εξάρτησή μας από το smartphone. Ζούμε στην εποχή που ο εγκέφαλός μας βρίσκεται σε μια διαρκή αναμονή για να μην χάσει ούτε ένα notification στο Facebook, ενώ εκκρίνει και ντοπαμίνη, γνωστή και ως ορμόνη της ευτυχίας, καθώς αυξάνονται τα like στη νέα μας φωτογραφία στο Instagram. Οι έρευνες δείχνουν πως ακόμα και το διάβασμα ενός βιβλίου στην παραλία είναι πιο δύσκολο έχοντας δίπλα μας το smartphone, αφού μοιράζουμε την προσοχή μας και μόλις ακουστεί ο ήχος μιας ειδοποίησης αφήνουμε στην άκρη το κείμενό μας με αποτέλεσμα να χάνουμε την συγκέντρωσή μας και να μην συγκρατούμε τις απαραίτητες πληροφορίες. Υπάρχουν όμως λύσεις αποτοξίνωσης;

Off στα notifications
Η απενεργοποίηση των ειδοποιήσεων είναι μια από τις πιο ριζικές μεθόδους για να αντιμετωπίσουμε τον εθισμό μας και να μην μπαίνουμε στη διαδικασία να τσεκάρουμε συνεχώς το κινητό μας. Ο χαρακτηριστικός ήχος του μηνύματος ή της δόνησης ενεργοποιεί την κορτιζόλη, την ορμόνη που συνδέεται με το στρες, και την αδρεναλίνη, που σχετίζεται με την επιθετικότητα, εξηγεί η Clémence Peix Lavallée, σοφρολόγος, ιδρύτρια του κέντρου ευεξίας Bien Relax και συγγραφέας του βιβλίου “Trouver ses forces intérieures. Surmonter le stress et le burn-out” (Βρείτε την εσωτερική σας δύναμη. Ξεπεράστε το στρες και το burn-out, εκδ. Odile Jacob). Γι’ αυτό και προτείνει στους ασθενείς της να κλείνουν τα notifications στο κινητό τους ή να μην κοιτάζουν ποτέ τα επαγγελματικά e-mail τους μετά τις 7 το απόγευμα, ειδικά αν βρίσκονται σε άδεια.

Διακοπή για 21 ώρες
Λένε πως το log-off είναι η πολυτέλεια της εποχής. Οι ειδικοί όμως εξηγούν ότι πρέπει να το κρατήσουμε τουλάχιστον για 21 ώρες, αναζητώντας την ίδια στιγμή πιο δημιουργικούς τρόπους απασχόλησης. Ξεκινήστε το detox λίγο πριν πέσετε για ύπνο προσέχοντας να μην αφήσετε το κινητό σας στο κομοδίνο δίπλα στο κρεβάτι, καθώς ο εγκέφαλος μαθαίνει να είναι πάντα σε εγρήγορση για το επόμενο μήνυμα ακόμα και στις 3 τα ξημερώματα.

Επιστρέψτε στους παλιούς καλούς χάρτες
Η εξάρτησή μας από το smartphone μας είναι τόσο έντονη που πλέον δεν μπορούμε να διαβάσουμε έναν κανονικό χάρτη αφού για τις μετακινήσεις μας φροντίζει το Google Maps. Πριν ταξιδέψουμε σε έναν νέο προορισμό, βάζουμε το hashtag στο Instagram αναζητώντας φωτογραφίες από influencers, τα hotspots και τα πιο instagrammable καφέ για να ανεβάσουμε στο προσωπικό account μας. Με αυτό τον τρόπο όμως καταλήγουμε να δημιουργούμε διαρκώς μη ρεαλιστικές εντυπώσεις. «Ο εγκέφαλός μας είναι σαν μια βιβλιοθήκη των πέντε αισθήσεών μας και έχει ανάγκη από αληθινά ερεθίσματα», αναφέρει η Lavallée.

Επικοινωνήστε με τους γύρω σας
Οι περισσότεροι από εμάς δεν τηλεφωνούμε πλέον ο ένας στον άλλον για να κανονίσουμε τα ραντεβού μας, αλλά ανταλλάσσουμε μηνύματα στο messenger. Από την άλλη βλέπουμε ζευγάρια ακόμα και σε ένα ρομαντικό ραντεβού δίπλα στο κύμα να ασχολούνται με το smartphone τους, αντί να απολαμβάνουν τη στιγμή. «Μακροπρόθεσμα κινδυνεύουμε να νιώσουμε πως αφήσαμε τη ζωή να μας προσπεράσει, γεγονός που μόνο κακό μπορεί να κάνει στην αυτοεκτίμησή μας», συνεχίζει η ειδικός.

Επιστροφή στα παλιά
Δοκιμάστε μια ημέρα στις διακοπές σας να ενημερωθείτε διαβάζοντας εφημερίδα και όχι τα sites που επισκέπτεστε συνήθως, όσο πιο ελκυστική και αν σας φαίνεται η δύναμη της εικόνας.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ