Menu

Έρευνα: Ο σίδηρος διώχνει την κούραση

Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι η λήψη σιδήρου μπορεί να περιορίσει το αίσθημα της κόπωσης. Σε ποιες γυναίκες ενδείκνυται η κατανάλωσή του και πόσο ασφαλής είναι;

Το στρες, η δουλειά, οι πιεστικοί ρυθμοί της καθημερινότητας καταβάλλουν αρκετές από εμάς με αποτέλεσμα να νιώθουμε συχνά εξαντλημένες, ακόμα κι αν τρεφόμαστε καλά ή κοιμόμαστε επαρκώς. Η λύση στο πρόβλημα ίσως είναι η λήψη σιδήρου. Ειδικότερα, σε έρευνα που έγινε από ειδικούς του Πανεπιστημίου της Λοζάνης συμμετείχαν 198 γυναίκες ηλικίας 18-53 ετών, οι οποίες παραπονιούνταν για ανεξήγητη κόπωση. Οι ειδικοί πρώτα τις χώρισαν σε δύο ομάδες. Στις μισές χορηγούσαν 80 mg σιδήρου ημερησίως και στις υπόλοιπες ψευδοφάρμακο. Οι εθελόντριες δεν γνώριζαν ποιο συμπλήρωμα έπαιρναν.

Μετά από τρεις μήνες λήψης (12 εβδομάδες), σε όσες γυναίκες λάμβαναν  συμπληρώματα σιδήρου παρατηρήθηκε μείωση του αισθήματος κόπωσης σε  ποσοστό 50%. Σύμφωνα με τους Ελβετούς ερευνητές, αυτό σημαίνει ότι μια πιθανή λύση σε τέτοιου είδους προβλήματα μπορεί να είναι η λήψη της ουσίας. Μάλιστα, όπως ανέφεραν οι ίδιοι στην επιστημονική έκδοση Επιθεώρηση της καναδικής Ιατρικής Εταιρείας, κάτι τέτοιο μπορεί να βοηθήσει και όσες γυναίκες εμφανίζουν χαμηλά επίπεδα σιδήρου στον οργανισμό τους, χωρίς να πάσχουν από αναιμία. Παρ' όλα αυτά, οι επιστήμονες δεν παρέλειψαν να αναφέρουν ότι η υπερκατανάλωση της ουσίας ίσως είναι επικίνδυνη για την υγεία.

Η γνώμη της ειδικού
Τι προτείνουν λοιπόν οι επιστήμονες; Είναι ασφαλές να παίρνουμε σίδηρο τις περιόδους που αισθανόμαστε κουρασμένες; Όπως επισημαίνει η διαιτολόγος- διατροφολόγος Χριστίνα Μπαλαμώτη, «αν κάποιος έχει φυσιολογικά μεν,  χαμηλά δε επίπεδα σιδήρου, θα βοηθηθεί σημαντικά από τη λήψη του, γι' αυτό η χορήγηση του συμπληρώματος έχει νόημα. Παρ' όλα αυτά, πρέπει να διαπιστωθεί με εξετάσεις αν η κόπωση οφείλεται σε άλλα αίτια, π.χ. σε υποθυρεοειδισμό». Σύμφωνα με την ίδια, σε ιδανικές περιπτώσεις πρέπει να καταναλώνονται 18 mg ημερησίως. Ωστόσο, αν τα επίπεδα σιδήρου είναι χαμηλά, δεν μπορούμε να λάβουμε επαρκείς ποσότητες από τις τροφές. Πλούσιες πηγές σιδήρου είναι τα κρεατικά (κυρίως το μοσχάρι), όπου η ουσία απορροφάται εύκολα από τον οργανισμό, αλλά και τα όσπρια (φακές, ρεβίθια κ.λπ.) και τα λαχανικά (π.χ. σπανάκι) που δεν επιτρέπουν όμως την καλή απορρόφηση του σιδήρου. Τέλος, όπως τονίζει η κ. Μπαλαμώτη, καλό είναι να συμβουλευτούμε κάποιον ειδικό πριν λάβουμε συμπλήρωμα, αφού η υπερκατανάλωση σιδήρου μπορεί να οδηγήσει ακόμα και σε τοξικότητα με δυσάρεστες συνέπειες για την υγεία (κίρρωση του ήπατος, καρδιαγγειακά νοσήματα κ.λπ).

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ