Menu

Έρευνα: Ποιες τροφές δυναμώνουν τον εγκέφαλο

Σύμφωνα με νέα μελέτη που έγινε στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κολούμπια της Νέας Υόρκης, η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε ω-3 λιπαρά οξέα συμβάλλει καθοριστικά στη διατήρηση υγιών νοητικών λειτουργιών, ενώ μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ.

Οι τροφές που αποτελούν βασικές πηγές ω-3, όπως τα λιπαρά ψάρια (σολομός, σαρδέλες, κολιός), το κοτόπουλο, οι ξηροί καρποί, τα φυτικά έλαια, αλλά και ορισμένα λαχανικά, συμβάλλουν στην ομαλή λειτουργία του εγκεφάλου, καθώς σχετίζονται με χαμηλά επίπεδα β-αμυλοειδούς στο αίμα. Το τελευταίο είναι μια πρωτεΐνη που σε υψηλές συγκεντρώσεις σχετίζεται με τη νόσο Αλτσχάιμερ, αλλά και γενικότερα με προβλήματα μνήμης.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν πορίσματα πρόσφατης μελέτης ερευνητών στο Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κολούμπια στη Νέα Υόρκη, τα οποία δημοσιεύτηκαν στην επιστημονική εφημερίδα Neurology. Η έρευνα διενεργήθηκε σε δείγμα 1.219 υγιών Αμερικανών άνω των 65 ετών. Οι εθελοντές κατέγραφαν για δύο περίπου χρόνια τις διατροφικές τους συνήθειες, ενώ ανά τακτά χρονικά διαστήματα υποβάλλονταν σε εξετάσεις αίματος, προκειμένου να μετριούνται τα ποσοστά β-αμυλοειδούς.

Στο πλαίσιο του πειράματος, εξετάστηκαν δέκα θρεπτικά στοιχεία: τα κορεσμένα λιπαρά οξέα, τα ω-3 και τα ω-6, τα μονοακόρεστα λιπαρά, οι βιταμίνες Ε, C, D και Β12, το φυλλικό οξύ και η β-καροτίνη. Τα αποτελέσματα, δε, είναι ενδεικτικά: Όσοι κατανάλωναν τις μεγαλύτερες ποσότητες ω-3 λιπαρών οξέων είχαν και τα χαμηλότερα επίπεδα β-αμυλοειδούς στο αίμα τους. Μάλιστα, η πρόσληψη ακόμη και ενός επιπλέον γραμμαρίου ω-3 καθημερινά σε σχέση με τη μέση ποσότητα ημερήσιας πρόσληψης των συμμετεχόντων συνδεόταν με μείωση περίπου 20-30% στα επίπεδα της συγκεκριμένης πρωτεΐνης στο αίμα.

Σύμφωνα με έναν εκ των επικεφαλής της έρευνας, το δρα Σκαρμέα, «μπορεί να είναι δύσκολο να μετρήσουμε τη συγκέντρωση του β-αμυλοειδούς στον εγκέφαλο, είναι όμως σχετικά εύκολο να κάνουμε κάτι αντίστοιχο στο αίμα. Η μέτρηση αυτή σχετίζεται έως ένα βαθμό και με τα επίπεδα εναπόθεσης της πρωτεΐνης στον εγκέφαλο».

Αξίζει να σημειωθεί ότι από το σύνολο των θρεπτικών συστατικών που εξετάστηκαν, κανένα δεν φάνηκε να έχει επίδραση παρόμοια με αυτήν που παρατηρήθηκε στα ω-3. Συνεπώς, τα προϊόντα που είναι πλούσια σε λιπαρά οξέα αποτελούν και άριστη τροφή για το νου, αφού ενισχύουν τη μνήμη, ενώ η κατανάλωσή τους θεωρείται ιδανικό μέσο πρόληψης και κατά του Αλτσχάιμερ.

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Search