Menu

Νέες έρευνες αποκαλύπτουν τα μυστικά της μακροζωίας

Τι βοηθά τους ανθρώπους σε κάποιες γωνιές του πλανήτη να ζουν πολλά χρόνια; Τελευταίες επιστημονικές μελέτες δείχνουν ότι η διατροφή, η άσκηση και η κοινωνικότητα παίζουν καθοριστικό ρόλο.

Πώς καταφέρνουν κάποιοι να έχουν ποιότητα ζωής μέχρι τα βαθιά γεράματα; Σαρδηνία, Ικαρία, Κόστα Ρίκα και Οκινάβα της Ιαπωνίας είναι οι περιοχές με το μεγαλύτερο ποσοστό μακρόβιων στον πλανήτη. Τα στοιχεία που παραθέτει ο δημοσιογράφος Νταν Μπέτνερ στο βιβλίο του Blue Zones, αλλά και ευρωπαϊκή έρευνα στην οποία συμμετέχει και το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών έχουν δώσει μέχρι στιγμής κάποιες απαντήσεις για το τι πρέπει να κάνουμε για να φτάσουμε μέχρι… τα εκατό:

«Ναι» στη μεσογειακή διατροφή: Ελαιόλαδο, ξηροί καρποί και ψάρια, αλλά και φρούτα και λαχανικά, αποτελούν τροφές πλούσιες σε καλά λιπαρά και αντιοξειδωτικά, που θωρακίζουν την υγεία. Συνδέονται με χαμηλότερα ποσοστά καρδιοπάθειας, διαβήτη, παχυσαρκίας, καρκίνου και διάφορες μορφές άνοιας. Επιπλέον, οι άνθρωποι στις περιοχές με τα μεγαλύτερα ποσοστά μακροζωίας καταναλώνουν το μικρότερο γεύμα τους αργά το απόγευμα ή νωρίς το βράδυ και προτιμούν προϊόντα ολικής αλέσεως. Αν πάλι σας αρέσει το κρέας, προτιμήστε το άπαχο (π.χ. γαλοπούλα, κοτόπουλο) και περιορίστε την κατανάλωσή του σε δύο φορές την εβδομάδα.

Φυσική δραστηριότητα: Δεν είναι απαραίτητο να πηγαίνετε στο γυμναστήριο. Στην Ικαρία οι μακρόβιοι περπατούν, κάνουν χειρωνακτικές εργασίες, πηγαίνουν στο σπίτι και στην αγορά με τα πόδια. Ασχολούνται με την κηπουρική και γενικά κινούνται. Προτιμήστε τις σκάλες αντί για το ασανσέρ και αφιερώστε χρόνο για περπάτημα και φυσική δραστηριότητα.

Βάλτε στόχους: Το να έχουμε στόχους στη ζωή ισοδυναμεί με εφτά χρόνια επιπλέον. Ψάξτε μέσα σας, αξιολογήστε τις αξίες σας, βρείτε αυτό που σας αρέσει να κάνετε και ποια είναι τα ταλέντα σας. Συμπεριλάβετε πράγματα που σας ευχαριστούν στην καθημερινότητά σας.

Στην υγειά σας! Όσοι πίνουν λίγο ζουν περισσότερο από εκείνους που δεν καταναλώνουν καθόλου αλκοόλ. Το μυστικό των αιωνόβιων είναι ένα ποτηράκι κρασί ημερησίως με παρέα και καλό φαγητό.

Γευματίστε με την οικογένεια: Επιδιώξτε να βρίσκεστε συχνά με τους δικούς σας ανθρώπους. Οι αιωνόβιοι δίνουν μεγάλη αξία στην οικογένεια και μένουν κοντά στους γονείς τους. Ακόμα επενδύουν σε μια σταθερή, καλή σχέση και αφιερώνουν χρόνο στα παιδιά τους. Τέλος, είναι σημαντικό να συμμετέχετε σε δραστηριότητες της περιοχής σας, σε μια μη κυβερνητική οργάνωση και να νιώθετε μέλος του συνόλου.

Αποκτήστε φίλους με καλές συνήθειες: Οι μακροβιότεροι άνθρωποι στον κόσμο γεννήθηκαν σε ένα περιβάλλον που προωθεί τον υγιεινό τρόπο ζωής ή επέλεξαν να έχουν φίλους με καλές συνήθειες. Έρευνα έχει δείξει ότι το κάπνισμα, η παχυσαρκία, η ευτυχία και η μοναξιά είναι μεταδοτικές! Γι' αυτό επιλέξτε προσεκτικά εκείνους με τους οποίους θα κάνετε παρέα.

Διαχειριστείτε το άγχος: Και οι πιο υγιείς άνθρωποι κάποια στιγμή αγχώνονται, αλλά οι μακρόβιοι έχουν βρει τρόπους να απαλλάσσονται από το στρες. Στην Οκινάβα θυμούνται για λίγα λεπτά τους προγόνους τους και στην Ικαρία παίρνουν ένα μεσημεριανό ύπνο. Προσπαθήστε να μάθετε στρατηγικές διαχείρισης του άγχους που λειτουργούν στην περίπτωσή σας και εφαρμόζετέ τες καθημερινά. Το άγχος οδηγεί σε χρόνια φλεγμονή, που σχετίζεται με εμφάνιση ασθενειών.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ