Menu

Πώς η σωστή αναπνοή αλλάζει τη ζωή μας

Διορθώστε την στάση σας, καθίστε σε έναν ήσυχο χώρο και εισπνεύστε βαθιά. Μάθετε πώς η βασική λειτουργία του οργανισμού εξελίσσεται στο κλειδί για να νικήσουμε το στρες, να συγκεντρωθούμε, ακόμα και να αδυνατίσουμε.

Φωτογράφιση: Κώστας Αυγούλης

Δεν είναι η επόμενη διαλειμματική προπόνηση ούτε κάποια μορφή νέου spinning. Οι συνεδρίες που κερδίζουν έδαφος στο Λος Άντζελες, τη Νέα Υόρκη και την Αθήνα, έχουν θέμα την αναπνοή. Οι συναντήσεις στοχεύουν να μας βοηθήσουν να επωφεληθούμε από τα θετικά στοιχεία που εκείνη προσφέρει, όπως δείχνουν οι νεότερες μελέτες. Σήμερα, οι επιστήμονες έρχονται με αποδείξεις να επιβεβαιώσουν ότι η ορθή αναπνοή, αυτή που γίνεται μέσω της μύτης και φτάνει μέχρι βαθιά την κοιλιά, καθορίζει τόσο την σωματική όσο και την ψυχική υγεία. Μια σειρά από έρευνες δείχνουν ότι αποτελεί το όπλο κατά του στρες και της αϋπνίας, προάγει το αδυνάτισμα, ενώ βελτιώνει και την όψη του δέρματος χάρη στην οξυγόνωση των ιστών, την αποβολή των τοξινών και την ανανέωση των κυττάρων. Επιπλέον στις συνεδρίες διαλογισμού θεωρείται απαραίτητη προκειμένου να πετύχουμε συγκέντρωση και χαλάρωση. Τι λένε όμως οι ειδικοί και ποιος είναι ο σωστός τρόπος να εισπνέουμε και να εκπνέουμε;

Εκπαίδευση στην αναπνοή
Το 2018, μια μεγάλη έρευνα έδειξε ότι οι περισσότεροι από εμάς αναπνέουμε λάθος. «Είναι γεγονός ότι πολλοί άνθρωποι δεν αναπνέουν σωστά αλλά δυσκολεύονται να το αντιληφθούν, καθώς έχουν συνηθίσει να ζουν με αυτόν τον τρόπο» επιβεβαιώνει η Ανατολή Παταρίδου, χειρουργός ωτορινολαρυγγολόγος κεφαλής & τραχήλου -παιδοΩΡΛ και προσθέτει: «Τα πιθανά συμπτώματα που μπορεί να παρουσιάζουν τα δικαιολογούν ως εργασιακή κούραση και θεωρούν ότι με έναν απλό ύπνο αυτά θα διορθωθούν. Η λανθασμένη αναπνοή όμως επηρεάζει κατά ένα μεγάλο ποσοστό και τον ύπνο, στερώντας μας έτσι την όρεξη και την ενέργεια να χαρούμε την καθημερινότητά μας. Ειδικότερα στον τομέα του αθλητισμού, η σωστή ρινική αναπνοή είναι απαραίτητη και καθορίζει σε μεγάλο βαθμό τις υψηλές επιδόσεις». Πράγματι, έρευνες δείχνουν ότι αυτή αυξάνει την αντοχή κατά την άσκηση, ενώ μειώνει τις επιπτώσεις του οξειδωτικού στρες που παρουσιάζεται κατά τη διάρκεια της έντονης προπόνησης.

Σύμφωνα με τη γιατρό, η σωστή αναπνοή είναι η ρινική, με την εισπνοή να γίνεται από τη μύτη και την εκπνοή από το στόμα. «Η μύτη είναι το βασικό όργανο της αναπνοής και η ομαλή λειτουργία της επηρεάζει την ζωή μας. Είναι ένα φίλτρο που καθαρίζει και υγραίνει τον αέρα που στην συνέχεια εισέρχεται στους πνεύμονες. Η δυσκολία στην αναπνοή πολλές φορές προκαλεί, πέρα από δυσφορία, πονοκεφάλους και ζαλάδες και δεν επιτρέπει στον ασθενή να ξεκουραστεί επαρκώς. Συνέπειες αυτών των συμπτωμάτων είναι η μείωση της εργασιακής απόδοσης, καθώς και οι επιπτώσεις σε όλες τις υπόλοιπες δραστηριότητες, κοινωνικές και αθλητικές. Επίσης είναι πολύ πιθανό να παρατηρηθούν αλλαγές και στην συμπεριφορά του ατόμου. Έντονο άγχος, νευρικότητα, ακόμα και κατάθλιψη είναι μερικά από τα αποτελέσματα της κακής ρινικής αναπνοής».

Από την άλλη πλευρά, λάθος θεωρείται και να μην εκπνέουμε επαρκώς, αφήνοντας διοξείδιο του άνθρακα στον οργανισμό μας. Για να καταλάβουμε με ποιο τρόπο θα αναπνέουμε καλύτερα αρκεί να αντιληφθούμε ότι η αναπνοή λειτουργεί ως το καύσιμo που μας δίνει ενέργεια για τη ζωή. Χάρη σε αυτήν εισάγεται στον οργανισμό μας οξυγόνο και εκλύεται διοξείδιο του άνθρακα. Όταν ο αέρας φτάνει στο διάφραγμα που συσπάται και στην συνέχεια στην κοιλιά που διατείνεται, οι πνεύμονες γεμίζουν αέρα. Όπως επισημαίνει η Βούλα Ξύκη, ολιστική φυσικοθεραπεύτρια που διοργανώνει σεμινάρια αναπνοής: «Από την επαγγελματική μου εμπειρία, έχω παρατηρήσει, ότι, στην σημερινή εποχή που όλα γίνονται βιαστικά και τρέχουν, παρα-βιάζουμε την χρονική διάρκεια της εκπνοής, εκπνέοντας λίγο ή ελάχιστα, με αποτέλεσμα το διοξείδιο του άνθρακα να παραμένει στο αίμα και τους ιστούς και να δημιουργεί τοξίνη. Όταν εκπνέουμε πιο αργά από ό,τι εισπνέουμε, αυτόματα αυξάνεται ο χρονικός ρυθμός της εισπνοής, δηλαδή λαμβάνουμε περισσότερο οξυγόνο στα κύτταρα και τους ιστούς, μειώνονται τα συμπτώματα πόνου, λειτουργεί καλύτερα ο εγκέφαλος. Με αυτή την επαρκή οξυγόνωση μειώνονται τυχόν ταχυκαρδία σε περίπτωση στρες, ο φόβος, η θλίψη, ο θυμός, οι αρνητικές σκέψεις. Αντίθετα, όταν εκπνέουμε ελάχιστα, η εισπνοή μας είναι λιγοστή, άρα, παίρνουμε λιγότερο οξυγόνο και το διοξείδιο του άνθρακα παραμένει στο αίμα και τους ιστούς δημιουργώντας τοξίνες. Έχοντας λοιπόν αρμονική αναπνοή, ζούμε και αρμονικά με το σώμα μας, νιώθοντας ευχαρίστηση, ζωτικότητα, χαρά, καλύτερη υγεία κι ευγνωμοσύνη απέναντι στη ζωή».
Η ίδια μας προτείνει να ακολουθήσουμε τα παρακάτω βήματα σαν άσκηση για να αναπνέουμε καλύτερα: «Σε καθιστή θέση με ίσια πλάτη, με κλειστά μάτια και με χαλαρό το πιγούνι, φέρνετε την προσοχή σας στην καρδιά, αφήνετε όσο χρόνο χρειαστεί, μέχρι να νιώσετε τον παλμό της και να ησυχάσει ο νους σας. Μέσα σ’ αυτή την ησυχία, παρατηρείτε ότι εισπνέετε από την μύτη κι εκπνέετε από το στόμα, αναπνέετε αργά διαστέλλοντας ελαφρά την κοιλιά και τους θωρακικούς μυς, ήσυχα κι απλά. Συνεχίζετε να παρατηρείτε την αναπνοή σας συνειδητά. Είναι σημαντικό να αναπνέετε με συνείδηση αρκετές φορές μέσα στην καθημερινότητα σας».

Γιατί δεν αναπνέω σωστά;
Βασικοί λόγοι που μπορεί να κάνουν την αναπνοή από την μύτη δυσκολότερη είναι το στραβό διάφραγμα, οι υπερτροφικές κόγχες, οι υπερτροφικές αδενοειδείς εκβλαστήσεις (κρεατάκια), η αλλεργική ρινίτιδα, η ιγμορίτιδα, οι πολύποδες κ.ά. Όπως αναφέρει η Δρ Παταρίδου, η λύση για όλα αυτά τα προβλήματα δίνεται με τις πιο σύγχρονες χειρουργικές μεθόδους, εφόσον τα συμπτώματα δεν εξαλειφθούν με την φαρμακευτική αγωγή που θα μας συστήσει ο γιατρός. Μια συνάντηση με έναν εξειδικευμένο Ωτορινολαρυγγολόγο θα δώσει τις απαντήσεις για όλα τα προβλήματα της μύτης μας.

Το ξέρατε ότι…
…με βαθιές εισπνοές αυξάνουμε την παραγωγή της ορμόνης οξυτοκίνης από τον οργανισμό, η οποία προσφέρει αίσθημα ευεξίας. Ακόμα, η σωστή αναπνοή βελτιώνει το μεταβολισμό, την καλή κυκλοφορία του αίματος, την πέψη και την αποβολή των τοξινών, προάγοντας έτσι την απώλεια βάρους, ενώ τονώνει και τους κοιλιακούς μυς διευκολύνοντας τις προσπάθειες να έχουμε επίπεδη κοιλιά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ