Menu

Υποφέρω από αϋπνίες. Τι να κάνω;

«Είμαι 46 ετών, εργάζομαι σε ιδιωτική εταιρεία και τον τελευταίο χρόνο
υποφέρω από αϋπνίες. Δεν έχω προβλήματα υγείας, οπότε δεν ξέρω
πού να το αποδώσω. Τι μπορώ να κάνω;».

Η ψυχίατρος Ελένη Τσιόλκα, επιστημονική συνεργάτις στη Μονάδα Φροντίδας Ψυχικής Υγείας του Ευγενίδειου Θεραπευτηρίου, απαντά:
«Αρχικά θα πρέπει να διερευνηθεί διεξοδικά και να αποκλειστεί η οποιαδήποτε οργανική ή βιολογική αιτία που μπορεί να προκαλεί τις αϋπνίες. Εκτός από σοβαρότερα προβλήματα, όπως είναι η υπνική άπνοια, που μόνο σε ειδικό Κέντρο Μελέτης Ύπνου μπορούν να διαγνωστούν, η ηλικία σας βάζει ως ένα πιθανό ενδεχόμενο και την προ- ή κλιμακτηριακή περίοδο, που συχνά προκαλεί και διαταραχές του ύπνου. Επίσης, άλλες ορμονικές διαταραχές που σχετίζονται με τον εμμηνορροϊκό κύκλο ή το θυρεοειδή ή άλλους ενδοκρινείς αδένες θα πρέπει να διερευνηθούν.
Θα συνιστούσαμε να φροντίσετε περισσότερο αυτό που αποκαλούμε «υγιεινή του ύπνου» και που αφορά το σύνολο των συνηθειών σας που την επηρεάζουν. Ενδεικτικά:
1) Φροντίστε το ωράριο του ύπνου σας να είναι σταθερό κάθε μέρα.
2) Ο μεσημεριανός ύπνος μπορεί να επιδρά αρνητικά στον καλό βραδινό ύπνο.
3) Αποφύγετε συνήθειες, όπως κάπνισμα, καφέ και διεγερτικές ουσίες λίγες ώρες πριν από τον ύπνο.
4) Ναι στη σωματική άσκηση, αλλά όχι χρονικά κοντά στο βραδινό ύπνο, εκτός από ήπιες ασκήσεις χαλάρωσης.
5) Αποφύγετε το βαρύ γεύμα το βράδυ.
6) Ένα ποτήρι γάλα ή κάποιο αφέψημα, π.χ., δίκταμο ή τίλιο πριν από τον ύπνο συχνά βοηθούν.
7) Όχι έντονη πνευματική δραστηριότητα, π.χ., αναγνώσματα που απαιτούν έντονη διανοητική προσπάθεια, χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, βίαιες ή τρομακτικές ταινίες πριν από τον ύπνο.
8) Αφιερώστε λίγο χρόνο πριν πέσετε στο κρεβάτι για να τακτοποιήσετε τις έγνοιες και τις υποχρεώσεις της επόμενης μέρας. Ενδεχομένως γράψτε τις δουλειές σε ένα χαρτί και, στη συνέχεια, προσπαθήστε να τις απομακρύνετε από το μυαλό σας».

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Search