Της Chantal Fernandez
Για τον περισσότερο κόσµο η Gisele Bündchen είναι ένα πασίγνωστο σούπερ µόντελ, τόσο διάσηµο που δεν χρειάζεται επώνυµο. Για την 9χρονη Vivian, όµως, είναι απλώς η µαµά της. Και µια µέρα του καλοκαιριού που µας πέρασε, η «µαµά» έκανε κάτι περίεργο στο Παρίσι. Την πήρε µαζί της σε µια φωτογράφιση µόδας, για πρώτη φορά εδώ και χρόνια. Το µικρότερο παιδί της Gisele είχε µεγαλώσει αρκετά ώστε να βρεθεί µέσα στον ανεµοστρόβιλο από τις υποχρεώσεις και τις επαγγελµατικές δεξιότητες της µαµάς της. «Με είδε µε όλα αυτά τα διαφορετικά χτενίσµατα και τα µακιγιάζ, αλλά δεν καταλάβαινε τον λόγο», λέει η ίδια, γελώντας µε το χαρακτηριστικό βαθύ γέλιο της, και συνεχίζει: «Μου έλεγε “µαµά είσαι πολύ πιο όµορφη χωρίς αυτά. Γιατί σε πειράζουν, γιατί δεν σταµατάνε;“». Η απάντηση στην αµήχανη κόρη της ήταν απλή: «Όλο αυτό που συµβαίνει εδώ είναι η µόδα». Η Gisele µου διηγήθηκε αυτό το περιστατικό µερικές εβδοµάδες αργότερα, σε µια συνοµιλία µας µέσω Zoom από την ηλιόλουστη βεράντα της στις Μπαχάµες. Κάνει διακοπές µε την οικογένειά της και είναι απλώς η «µαµά»: χωρίς µακιγιάζ και hair styling.
Τα χαρακτηριστικά καστανόξανθα µαλλιά της αγγίζουν τους ηλιοκαµένους ώµους της. Τη ρωτάω αν τα παιδιά της (η 9χρονη Vivian, ο 12χρονος Benjamin και ο υιοθετηµένος 15χρονος Jack) έχουν καταλάβει πόσο καλή είναι σ’ αυτή τη δουλειά που την έκανε διάσηµη παγκοσµίως. Εννοούσα αν αντιλαµβάνονται το γεγονός ότι η µητέρα τους εγκαινίασε µια νέα αισθητική στον χώρο της µόδας ούσα έφηβη. Ότι υπέγραφε µεγάλα συµβόλαια και κέρδιζε περισσότερα χρήµατα από τις τότε συνοµήλικές της για περισσότερο από µια δεκαετία. Για µεγάλο χρονικό διάστηµα και για χάρη των παιδιών, η Gisele έβαζε την καριέρα της σε δεύτερη µοίρα. Πέρασε τη δεκαετία του 2010 στη Βοστόνη µε τον πρώην σύζυγό της, τον επιθετικό παίκτη του φούτµπολ Tom Brady (σ.σ.: όταν έγινε αυτή η συνέντευξη δεν είχε γίνει γνωστή η αίτηση διαζυγίου) και περιοριζόταν µόνο σε λίγες διαφηµιστικές καµπάνιες και εξώφυλλα περιοδικών. Την αλλαγή του τρόπου ζωής της, από την ένταση των είκοσι χρόνων της στην ήσυχη οικογενειακή ρουτίνα των τριάντα, την παροµοιάζει σαν να σκαρφάλωσε στην κορυφή ενός βουνού και κατεβαίνοντας βρέθηκε σε µια κοιλάδα. Μια αλλαγή που δέχτηκε µε χαρά. «Είµαι ευγνώµων που ήµουν κοντά στα παιδιά µου τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, τότε που διαµορφώνονταν ως άνθρωποι», λέει η ίδια.
Τώρα που τα παιδιά έχουν µεγαλώσει, η Gisele είναι έτοιµη να ανέβει ξανά στην κορυφή του «βουνού». Τι σκοπεύει, λοιπόν, να κάνει αφού πλέον έχει κατακτήσει τον κόσµο; Τα συνοµήλικά της µοντέλα, µετά τα χρόνια της πασαρέλας, συνήθως λανσάρουν καλλυντικά ή συλλογές εσωρούχων µε το όνοµά τους. Εκείνη όµως ήδη έχει ασχοληθεί µε αυτά πριν από χρόνια και πλέον δεν ενδιαφέρεται να τα επαναλάβει. Η φιλοδοξία της είναι άλλη και, µάλιστα, επείγουσα: η ανανέωση των φυσικών πηγών του πλανήτη, ιδιαίτερα στην πατρίδα της, τη Βραζιλία. Δεν πρόκειται για κάτι καινούριο γι’ αυτήν. Τις δύο τελευταίες δεκαετίες δώρισε εκατοντάδες χιλιάδες δέντρα στον Αµαζόνιο, χρηµατοδότησε προγράµµατα για την ποιότητα του νερού στην πόλη της στη βόρεια Βραζιλία, υπηρέτησε ως Πρέσβειρα Καλής Θελήσεως για το Περιβαλλοντικό Πρόγραµµα των Ηνωµένων Εθνών και πρωταγωνίστησε σε ντοκιµαντέρ του National Geographic και του Netflix (στο δεύτερο έκανε και την παραγωγή). Και όλα αυτά παράλληλα µε έντονη φιλανθρωπική δράση: βοηθώντας παιδιά στην Κόστα Ρίκα να έχουν πρόσβαση σε σχολεία και χρηµατοδοτώντας δράσεις ανθρωπιστικής βοήθειας στη Βραζιλία κατά τη διάρκεια της πανδηµίας.
Τελευταία την απασχολούν τα βιοσυστήµατα, ιδιαίτερα εκείνα της χώρας της, µε πιο γνωστό το τροπικό δάσος του Αµαζονίου. Για να γιορτάσει τα γενέθλια των 42 της χρόνων τον Ιούλιο, προώθησε τη χρηµατοδότηση επτά οργανισµών που εργάζονται για την αποκατάσταση των οικοσυστηµάτων της Βραζιλίας. Στη συνέχεια θέλει να στρέψει την προσοχή στα οικοσυστήµατα της πατρίδας της κάνοντας την παραγωγή σε µια σειρά ταξιδιωτικών εκποµπών. Καθώς µου αναφέρει περισσότερα για το πώς οραµατίζεται αυτή τη σειρά και τον πιθανό αντίκτυπο που θα έχει στον κόσµο, αλλά και το πώς θα αντιληφθούν τα παιδιά το τι συµβαίνει στον πλανήτη, κάνει µια παύση. «Κάνω τόσα πολλά πράγµατα, θα µπορούσα να µιλάω όλη τη µέρα γι’ αυτά», λέει. Τη βλέπω να κοιτάζει προς µια βουνοκορφή ξανά. «Νιώθω ολοκληρωµένη ως µητέρα», λέει και συνεχίζει: «Αλλά τώρα είναι η σειρά µου. Δεν θα βρίσκοµαι στην… κοιλάδα για πάντα».
Οι οικολογικές ανησυχίες και η αλλαγή τρόπου ζωής
Μεγάλωσε στη µικρή πόλη Horizontina στη βόρεια Βραζιλία και περνούσε τις µέρες της κυρίως έξω από το σπίτι. Κάποιες από τις αγαπηµένες της αναµνήσεις είναι να κάνει ποδήλατο µαζί µε τις πέντε αδερφές της και να τρώει φρέσκα λαχανικά από το περιβόλι της γιαγιάς της. Αλλά µόνο όταν πέρασε τα είκοσι πέντε αντιλήφθηκε ότι ο φυσικός κόσµος που της πρόσφερε τόση ηρεµία βρισκόταν σε κίνδυνο. Θέλοντας να κάνει ένα διάλειµµα από το ασταµάτητο τρέξιµο σε πασαρέλες και φωτογραφίσεις, πέρασε δέκα µέρες το 2014 µαζί µε µια φυλή ιθαγενών στην περιοχή του ποταµού Xingu στον Αµαζόνιο. Έπαθε σοκ ανακαλύπτοντας ότι, παρόλο που οι άνθρωποι αυτοί ζούσαν σε απόλυτη αρµονία µε τη φύση, δεν είχαν ανοσία στις καταστροφικές επιπτώσεις του έξω κόσµου. Διαρροή υδραργύρου από ορυχεία εξόρυξης χιλιόµετρα µακριά και υπολείµµατα λιπασµάτων από τις αγροκαλλιέργειες µόλυναν την τροφή τους. Η Gisele κατάλαβε ότι το πρόβληµα ήταν πολύ µεγαλύτερο και δεν αφορούσε µόνο ένα ποτάµι της Βραζιλίας. «Σε κάθε µεγάλη πόλη ρίχνονται τοξίνες στα ποτάµια. Πρέπει να σκεφτούµε το τι κάνουµε, σε τι κίνδυνο βάζουµε το κάθε οικοσύστηµα που µας προσφέρει ζωή. Είµαστε όλοι υπεύθυνοι γι’ αυτή την καταστροφή», λέει.
Η επίσκεψή της στον Αµαζόνιο συνέπεσε µε µια περίοδο της ζωής της που αναζητούσε την αλλαγή. Η καριέρα της ήταν στο απόγειό της. Επτά χρόνια νωρίτερα, έχει έρθει η στιγµή της µεγάλης επιτυχίας της στην επίδειξη του Alexander McQueen, σε ηλικία µόλις 17 ετών. Η εµφάνισή της, topless µε µόνο µια λευκή λωρίδα µπογιάς στο στήθος της, ήταν φρέσκια και διαφορετική από εκείνη των άλλων µοντέλων. Για να το πούµε ξεκάθαρα, είχε καµπύλες, στήθος και ποπό. Ενώ οµολογουµένως ήταν πολύ λεπτή, ήταν επίσης µυώδης και αθλητική, έδειχνε δυνατή. Ξαφνικά όλα τα φώτα έπεσαν πάνω της, σηµατοδοτώντας το τέλος του διαβόητου «heroin chic» που κυριαρχούσε στα ‘90s, κατά το οποίο φωτογράφοι και σχεδιαστές είχαν αδυναµία στα υπερβολικά αδύνατα µοντέλα. Τα χρόνια µετά το πρώτο σόου στον McQueen, η Gisele συνεργάστηκε µε κορυφαίους φωτογράφους µόδας και έκανε διαφηµιστικά για θρυλικούς οίκους και brands: Versace, Ralph Lauren, Dior, Dolce & Gabbana κ.ά. Το 2000 έγινε «άγγελος» της Victoria’s Secret – το πιο επικερδές συµβόλαιο στη βιοµηχανία της µόδας.
BEAUTY TIP
Για έντονες και γυριστές βλεφαρίδες χρησιµοποιήστε το Chanel Le Recourbe Cils de Chanel Eyelash Curler και στη συνέχεια εφαρµόστε τη µάσκαρα Chanel Le Volume de Chanel Mascara. Για φυσικά χείλη χρησιµοποιήστε το Chanel Rouge Coco Baume Hydrating Conditioning Lip Balm.
Η Gisele δεν ήταν µόνο εξαιρετικά όµορφη, ήταν αφοσιωµένη και είχε στόχο. Παρατηρούσε τις φωτογραφίες της και µελετούσε τις λεπτοµέρειες. Στις φωτογραφίσεις ήταν υπερκινητική, χοροπηδούσε και στριφογύριζε σαν χορεύτρια. Η αφοσίωση και το πάθος της την έκαναν να ξεχωρίζει ανάµεσα στα άλλα µοντέλα και την ανέδειξαν σταρ της µόδας. Κοντεύοντας τα είκοσι, η Gisele δούλευε 350 µέρες τον χρόνο και έφτασε στα πρόθυρα της κατάρρευσης. «Καθώς κοιτάζω το παρελθόν, συνειδητοποιώ ότι ήµουν σαν να είχα µπει σε κάποιον αυτόµατο πιλότο, δεν µπορούσα να καταλάβω τι συνέβαινε», γράφει το 2018 στο βιβλίο της Lessons: My Path to a Meaningful Life (Μαθήµατα: Ο δρόµος µου για µια ζωή µε νόηµα, εκδ. Penguin Publishing Group) εξιστορώντας την εξάρτησή της από τον καφέ, το κάπνισµα και το κόκκινο κρασί. «Δηλητηρίαζα το σώµα µου από τη στιγµή που ξυπνούσα το πρωί µέχρι τη στιγµή που έπεφτα ξερή το βράδυ», εξοµολογείται. Έκοψε το κάπνισµα και άλλαξε τη διατροφή της. Ανακάλυψε τη γιόγκα και τον διαλογισµό για να ηρεµεί το µυαλό της και να ξεκαθαρίζει τις σκέψεις της. Πίεσε τον εαυτό της να βρει ποιος είναι ο σκοπός της στη ζωή και τι την κάνει ευτυχισµένη πραγµατικά. Άρχισε να εξετάζει πιο προσεκτικά τις υποχρεώσεις της απέναντι στο µόντελινγκ.
Η επίσκεψή της στην περιοχή Xingu ήταν µια ευκαιρία να βοηθήσει και να αναλάβει δράση για το πρόβληµα. Εκείνη την εποχή λάνσαρε µια σειρά σανδάλια µε το βραζιλιάνικο brand Ipanema. Ζήτησε από την εταιρεία να προσφέρει ένα ποσοστό από τα έσοδα των πωλήσεων σε µια εκστρατεία για την προστασία και την αποκατάσταση των πηγών του ποταµού και του γύρω δάσους. Με αυτά τα έσοδα δηµιουργήθηκε µια τράπεζα σπόρων. Χρόνια αργότερα, όταν αποφάσισε να γιορτάσει τα 40 χρόνια της δωρίζοντας 40.000 νέα δέντρα στον Αµαζόνιο, ήρθε ξανά στο µυαλό της η περιοχή του ποταµού Xingu. Η ΜΚΟ που ανέλαβε την εκστρατεία της ανέφερε πως η τράπεζα σπόρων που εκείνη βοήθησε να ιδρυθεί είχε αποκαταστήσει 16.000 στρέµµατα καλλιεργήσιµης γης. «Αυτό µας δείχνει ότι στη ζωή κυριολεκτικά θερίζουµε ό, τι σπέρνουµε», λέει η ίδια. Τελικά, η καµπάνια µε αφορµή τα γενέθλιά της απέδωσε περισσότερα από 250.000 δέντρα.
Η καριέρα, η οικογένεια και τα προσωπικά όνειρα
Η Gisele ξέρει πόσο εύκολο είναι να χάσει κανείς το κουράγιο του από την καταστροφή που έχουµε προκαλέσει στον πλανήτη, αρνείται όµως να συµβιβαστεί µε µια τέτοια νοοτροπία. «Τα περισσότερα µέσα ενηµέρωσης αναφέρουν µόνο αρνητικά πράγµατα, οπότε αν ακούς µόνο αυτά, απελπίζεσαι», λέει και συνεχίζει: «Πρόθεσή µου είναι να φέρω ελπίδα, να δηµιουργήσω δυνατότητες, να δείξω την οµορφιά, να πω “δείτε, ζούµε στον παράδεισο“». Τη ρωτάω αν της λείπει η πασαρέλα, εκεί όπου το χαρακτηριστικό περπάτηµά της έµεινε ανεξίτηλο. Αποφάσισε να αποχωρίσει το 2015 κάνοντας µια τελευταία εξαίρεση. Στην τελετή έναρξης των Ολυµπιακών Αγώνων του 2016 στο Rio de Janeiro, εκπροσώπησε µε αυτό τον τρόπο τη χώρα της µε περηφάνια εµφανιζόµενη πάνω σε µια τεράστια σκηνή όπου την έβλεπαν σχεδόν 79.000 άνθρωποι µέσα στο στάδιο και εκατοµµύρια άλλοι ανά τον κόσµο από τις οθόνες τους. «Καµιά στιγµή πάνω στην πασαρέλα δεν µπορεί ποτέ να συγκριθεί µε αυτό», λέει και συνεχίζει: «Πιστέψτε µε, κάθε χρόνο οι σχεδιαστές µού ζητούν να γυρίσω στις επιδείξεις» λέει, προσθέτοντας ότι δεν έχει «απολύτως καµιά επιθυµία» να το κάνει. Τα σόου δεν της προσφέρουν τη χαρά και την ικανοποίηση που νιώθει όταν δουλεύει µε φωτογράφους και στυλίστες που γνωρίζει εδώ και δεκαετίες και τους θεωρεί στενούς φίλους. Αυτές οι ιδιαίτερες συνεργασίες περιλαµβάνουν και τους Inez & Vinoodh, που της ζήτησαν να υποδυθεί τη δυνατή αλλά κοµψή µοτοσικλετίστρια στις εξοχές των Hamptons για το ELLE. «Μου ήταν πολύ εύκολο να πάω εκεί, να δηµιουργήσω έναν χαρακτήρα και να παίξω έναν ρόλο για µια µέρα. Μου έδωσε ενέργεια και έµπνευση να κάνω κι άλλα όµορφα πράγµατα στον κόσµο, µε διάφορους τρόπους», δηλώνει. Αλλά και οι φωτογράφοι απόλαυσαν επίσης τη συνεργασία µαζί της: «Θέλει να µαθαίνει, να βελτιώνεται και εξετάζει πάντα κάθε πιθανότητα και δυνατότητα για το καλύτερο αποτέλεσµα».
Αυτό τον καιρό η Gisele προτιµά να συνεργάζεται µόνο µε brands που νοιάζονται πραγµατικά για το περιβάλλον. Είναι µέλος του διοικητικού συµβουλίου της IWC Schaffhausen, της ελβετικής εταιρείας που κατασκευάζει πολυτελή ρολόγια και η οποία ήταν η πρώτη που κοινοποίησε τη δέσµευσή της ως προς τη βιωσιµότητα. Χαίρεται να βλέπει ότι η βιοµηχανία της µόδας λαµβάνει υπόψη τις καταστροφικές επιπτώσεις της στο περιβάλλον, παρόλο που η πρόοδος είναι αργή. «Στα τέλη των ‘90s και στις αρχές των ‘00s, όταν µιλούσα γι’ αυτά τα πράγµατα, τα brands µε θεωρούσαν τρελή» λέει. Τώρα γίνεται εκείνη ο συνδετικός κρίκος µεταξύ εταιρειών και ειδικών επιστηµόνων για τη βιωσιµότητα. Κάνει ακριβώς το ίδιο και ως σύµβουλος για εταιρείες και οργανισµούς εκτός της βιοµηχανίας της µόδας, όπως στην εταιρεία στοιχηµάτων και τυχερών παιχνιδιών DraftKings και στην εταιρεία ανταλλαγής κρυπτονοµισµάτων FTX Trading Ltd.
Η Gisele δεν παρακολουθεί µε ζέση πλέον τι συµβαίνει στον χώρο της µόδας. «Δεν το σκέφτοµαι καν» απαντά όταν τη ρωτάω πώς της φάνηκε η µετονοµασία της Victoria’s Secret ώστε να γίνει πιο συµπεριληπτική. Υπ’ αριθµόν ένα προτεραιότητά της είναι πάντα η οικογένειά της, µε την οποία µετακόµισε στην Tampa της Φλόριντα όταν ο Brady άλλαξε οµάδα και πήγε στην τοπική Buccaneers το 2020. Το ερώτηµα που φαίνεται να ταλάνιζε, σύµφωνα µε πληροφορίες, τη σχέση τους και έφερε ίσως το «ειρηνικό» διαζύγιο ήταν το πότε ο Brady θα τερµάτιζε την καριέρα του ως επιθετικός παίκτης. Έξι εβδοµάδες αφότου ανακοίνωσε την αποχώρησή του τον Φεβρουάριο, άλλαξε γνώµη και δεσµεύτηκε για τουλάχιστον µία ακόµη σεζόν µε την οµάδα της Tampa. Τα µέσα έγραψαν πολλές φορές ότι η Gisele θέλει απεγνωσµένα να παραιτηθεί ο Brady. Της λέω πως αυτό µου ακούγεται κάπως σεξιστικό κι εκείνη συµφωνεί. «Νοµίζω πως έτσι λειτουργεί το σύστηµα στο οποίο ζούµε. Έχει να κάνει µε το τι δέχεται η κοινωνία και τι όχι», λέει και συνεχίζει: «Είναι κάτι που έχουµε συζητήσει πολλές φορές, αλλά τελικά νοµίζω ότι ο καθένας έπρεπε να πάρει τη σωστή απόφαση για τον εαυτό του. Έπρεπε να ακολουθήσει αυτό που του δίνει χαρά», µου είχε πει λίγο πριν τα δηµοσιεύµατα για το διαζύγιο κατακλύσουν το διαδίκτυο.
Μακροπρόθεσµα η Gisele θα κοιτάξει να πραγµατοποιήσει τα δικά της όνειρα. «Έχω µια τεράστια λίστα µε πράγµατα που πρέπει να κάνω, που θέλω να κάνω. Στα 42 µου βλέπω πιο ξεκάθαρα τον σκοπό µου στη ζωή». Της λέω κάτι που νοµίζω πως θα τη διασκεδάσει. Καθώς µελετούσα κάποια φόρουµ µε φωτογραφίες µόδας, έπεσα πάνω σε ένα σχόλιο για µια πρόσφατη φωτογράφισή της: «Ναι, η σέξυ Gisele γύρισε, την αγαπώ και τη σέβοµαι που αντιπροσωπεύει τη µητέρα φύση, αλλά, Θεούλη µου, πόσο αναζωογονητική και αναγκαία ήταν αυτή η επιστροφή τώρα». Όπως η ίδια γνωρίζει καλά, η «σέξυ Gisele» και η «µητέρα φύση» είναι αλληλένδετα στοιχεία της προσωπικότητάς της. «Ποτέ δεν µου άρεσε να µπαίνω σε κουτάκια, γιατί πιστεύω ότι µπορούµε να είµαστε οτιδήποτε θέλουµε. Υπάρχουν τόσες διαφορετικές πλευρές µέσα µας», λέει και συνεχίζει: «Νιώθω πολύ τυχερή που έκανα αυτή τη δουλειά, που φόρεσα όλα εκείνα τα ρούχα και τα καπέλα και που βίωσα τις διαφορετικές πτυχές του εαυτού µου». Ελπίζει, επίσης, όταν τη βλέπουν οι άλλες γυναίκες να αντιλαµβάνονται ότι µπορούν κι εκείνες να είναι πολλά πράγµατα ταυτόχρονα: «Οπότε ναι, “είµαι µαµά και είµαι σέξυ“. Δεν χρειάζεται να δίνω εξηγήσεις», λέει µε έµφαση.
Φωτογραφίες: Inez & Vinoodh
Styling: Alex White
Μακιγιάζ: Fulvia Farolfi/Bryan Bantry
Μαλλιά: Didier Malige/Art Partner
Παραγωγή: John Nadhazi/VLM Productions