Τι θα φορούσαν, άραγε, οι γυναίκες του 18ου αιώνα; Εκείνες που δεν μπορούσαν εξαιτίας του φύλου τους να συμμετέχουν σε συζητήσεις με άντρες και πολλές από αυτές μεταμφιέζονταν για να έχουν πρόσβαση και να γνωρίζουν τι συμβαίνει γύρω τους; Αυτές τις γυναίκες, ο Ian Griffiths, θέλησε να φέρουμε στο μυαλό μας με τη νέα φθινοπωρινή/χειμερινή συλλογή του “Καμελοκρατία” για λογαριασμό της Max Mara, βρίσκοντας τη μούσα του στο πρόσωπο της Γαλλίδας επιστημόνισσας Émilie du Châtelet, μιας ευγενούς γυναίκας με ελεύθερο πνεύμα, της οποίας το φιλοσοφικό έργο έδινε τον παλμό της ορθολογικής σκέψης κατά τη διάρκεια του Διαφωτισμού. Για ακόμα μία φορά ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ιταλικού οίκου υπογράμμισε την αγάπη του προς τις γυναίκες – όπως συνέβη και μεταγενέστερα στη συλλογή που παρουσίασε για την Άνοιξη / Καλοκαίρι 2024– δημιουργώντας κομμάτια αφιερωμένα στις γυναίκες που πλέον δεν μένουν στο περιθώριο, αλλά αντίθετα διεκδικούν τους ρόλους τους.
Η έμπνευση
Ο Griffiths, ο οποίος μπήκε στη διαδικασία να ερευνήσει το τι συνέβαινε τον 18ο αιώνα, ανακάλυψε τα extravagant στιλ της Εποχής της Λογικής, όπως τα περιέγραφε η Émilie du Châtelet στα κείμενά της, βλ. ογκώδη υφάσματα, φτερά, τρίχες αλόγου, μπανέλες, βαφή προσώπου για τελετουργίες και πανύψηλες περούκες. Να σημειωθεί πως η Châtelet η οποία ήταν μαθηματικός και φυσικός, ήταν σύντροφος του Βολταίρου επί 10 χρόνια, με αποτέλεσμα να μπορεί να έχει ενδιαφέρουσες φιλοσοφικές συζητήσεις και λόγο σε επιστημονικά θέματα. Ωστόσο, όπως προαναφέρθηκε, αναγκαζόταν συχνά να μεταμφιέζεται σε άντρα, ώστε να λαμβάνει μέρος στις δημόσιες συζητήσεις στα καφενεία της εποχής. Η Max Mara, λοιπόν, εμπνέεται από ένα καστ με χαρακτήρες που φορούν κοστούμια: Ένας μεταμφιεσμένος gentleman με πανωφόρι, ένας κομψός συμβολαιογράφος με μαλλιά δεμένα με μαύρη κορδέλα, ένας ευγενής αξιωματικός με κάπα ή παλτό φορεμένο στον έναν ώμο και ένας επιβλητικός δούκας με μεγάλο μανδύα. Οι χαρακτήρες που οι γυναίκες της εποχής “χρησιμοποιούσαν” για να μπορούν να συζητούν τα τεκταινόμενα.
View this post on Instagram
Η συλλογή
Παρότι η έμπνευση έρχεται από το παρελθόν, τα κομμάτια της συλλογής έχουν αέρα από το μέλλον. Στην ουσία, ο Griffiths χρησιμοποίησε διάφορα στοιχεία της εποχής και τα έφερε στο σήμερα, δίνοντάς τους ένα όραμα για το αύριο. Πλούσια μπροκάρ υφάσματα, bustier και σεμιζιέ καταλαμβάνουν την προσοχή μας, τα οποία είναι κατασκευασμένα με αιχμηρή Νευτώνεια ακρίβεια σε συνδυασμό με τα μίνιμαλ ζιβάγκο και τις chunky μπότες. Οι φούστες Pannier, πάνω από το γόνατο, ή στο μήκος του αστραγάλου, διαθέτουν αναχρονιστικά κορδόνια περίσφιξης και σπορ τσέπες. Κατευθείαν από το μέλλον, ένα επιβλητικό παρκά σε καμηλό χρώμα αντιστρέφεται σε ένα πλούσιο δαμασκηνί. Η πλάτη Watteau, χαρακτηριστικό των σύγχρονων δικαστηριακών ενδυμασιών, είναι μέρος ενός military παλτό και ενός κομψού κοκτέιλ φορέματος.
Ο Βολταίρος είχε πει για την Émilie du Châtelet ότι ήταν “ένα σπουδαίος άντρας, του οποίου το μόνο λάθος ήταν ότι γεννήθηκε γυναίκα”. Μόνο που δεν ήταν αυτό το λάθος. Η πατριαρχία ήταν. Για τον Griffiths, ωστόσο, το φύλο της Châtelet δεν έρχεται σε αντίθεση με το ταλέντο της. Γι’ αυτό, μάλιστα, η νέα φθινοπωρινή συλλογή εμπνέεται από εκείνες τις γυναίκες που κατάφεραν με την επιμονή τους-και τα προνόμιά τους- να διεκδικήσουν αρκετά και να αλλάξουν την ιστορία. Για αυτές τις γυναίκες που έχουν ανάγκη σήμερα να αποπνέουν εξίσου σιγουριά, ρομαντισμό και θηλυκότητα.
Δες περισσότερες φωτογραφίες της συλλογής:
Οι συλλογές Max Mara είναι διαθέσιμες στις ομώνυμες boutique.
Φωτογραφίες: Courtesy of Max Mara