«Δεν μπορώ να φανταστώ ένα άρωμα χωρίς γιασεμί», υποστηρίζει ο κορυφαίος perfumer creator του Dior, François Demachy. Σχεδόν 83% των γυναικείων
αρωμάτων περιέχουν νότες γιασεμιού. Στην Ινδία ήταν γνωστό από την αρχαιότητα ως «λευκός χρυσός» ενώ τον 20ό αιώνα καθιερώθηκε ως «το λουλούδι της Grasse». Η τοπ «μύτη» Ernest Beaux, το 1920 εμπνεύστηκε το θρυλικό Chanel No 5 από τα λευκά γιασεμιά, που ανθίζουν μόνο στην Grasse, την πρωτεύουσα των αρωμάτων στη Γαλλική Ριβιέρα, μόνο για τρεις μήνες τον χρόνο. Μιλάμε για μια πολύτιμη πρώτη ύλη, μία από τις πιο ακριβές. Τα πέταλα συλλέγονται με
το χέρι, νωρίς το πρωί, ενώ η διαδικασία πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν ο ήλιος ζεστάνει τα λουλούδια και χάσουν το άρωμά τους. Παρά τις πολλές ποικιλίες του φυτού -περίπου 200-, μόνο δύο χρησιμοποιούνται στην αρωματοποιία: η grandiflorum (πιο έντονο και ζωηρό) και η sambac (πιο φρέσκο). Η ποικιλία grandiflorum κοστίζει 70.000 ευρώ το κιλό, η sambac 4.000 ευρώ το κιλό, ενώ απαιτούνται 700 κιλά από το γιασεμί της Grasse για 1 κιλό absolute, το συμπύκνωμα που λαμβάνεται μετά την επεξεργασία των πετάλων. Οι υψηλές τιμές εξηγούν γιατί πολλές «μύτες» χρησιμοποιούν συνθετικές εκδόσεις από το διάσημο λευκό λουλούδι. «Το οξικό βενζύλιο, η ινδόλη και η hedione, είναι τρία συνθετικά μόρια του γιασεμιού που χρησιμοποιούνται ευρέως από τους δημιουργούς», αναφέρει ο Francis Kurkdjian, δημιουργός του ομώνυμου brand αρωμάτων. «Το γιασεμί έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές το 2005 με το άρωμα Alien του οίκου Mugler», επισημαίνει η Judith Gross, διευθύντρια μάρκετινγκ, καινοτομίας και δημιουργίας της εταιρείας σύνθεσης αρωμάτων IFF (International Flavors & Fragrances, iff.com). Από το 2004, η κατανάλωση της ποικιλίας sambac, που καλλιεργείται στην Ινδία, τριπλασιάστηκε, ενώ στο IFF, η ζήτηση
του συγκεκριμένου γιασεμιού έχει τετραπλασιαστεί τα τελευταία πέντε χρόνια. Για τον Jacques Cavallier-Belletrud, πάλι, master perfumer του οίκου Louis Vuitton, η δύναμη του γιασεμιού έγκειται στον πολύπλευρο χαρακτήρα του. «Φρέσκο, φρουτώδες, γλυκό, πικάντικο, το γιασεμί είναι ένα άρωμα από μόνο του», αναφέρει χαρακτηριστικά o Belletrud.
ΑΝΤΙ-ΣΤΡΕΣ ΔΡΑΣΗ
Βάσει μιας μελέτης που πραγματοποιήθηκε από Γερμανούς ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Ruhr University Bochum και η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Journal of Biological Chemistry, το γιασεμί είναι εξίσου αποτελεσματικό με το Valium στην ανακούφιση από το άγχος. Αυτό συμβαίνει γιατί εισπνέοντας το άρωμα του γιασεμιού, αυξάνεται περισσότερο από πέντε φορές -και χωρίς παρενέργειες- η λειτουργία του Gaba, ενός νευροδιαβιβαστή που ρυθμίζει τη δραστηριότητα του κεντρικού νευρικού συστήματος. Επιπλέον, ερευνητές στο Πανεπιστήμιο Wheeling της Δυτικής Βιρτζίνια των ΗΠΑ διαπίστωσαν ότι όταν ψεκάζουμε με γιασεμί το δωμάτιο πριν κοιμηθούμε, ο ύπνος μας είναι πιο ήρεμος.
Βρες το γιασεμί σου:
Νερένιο: Good Girl Gone Bad Eau Fraîche του οίκου Kilian με αιγυπτιακό γιασεμί, τουμπερόζα και υδάτινες νότες.
Αισθησιακό: J’ Adore του Dior με γιασεμί, δαμάσκηνο, μανόλια και τριαντάφυλλο.
Γλυκό: Jasmine Sambac & Marigold Cologne Intense του οίκου Jo Malone London με γιασεμί sambac, ιλάνγκ ιλάνγκ και μέλι,
attica, Jo Malone London Boutique.
Ζουμερό: Gabrielle Essence της Chanel με γιασεμί της Grasse, φραγκοστάφυλο, κόκκινα φρούτα και καρύδα.
Πικάντικο: Jasmin Rouge του Tom Ford με γιασεμί, πιπέρι κάρδαμο και τζίντζερ.
Δυναμικό: Jasmin Noir του οίκου Bvlgari με γιασεμί sambac, μόσχο και πατσουλί.
Υδάτινο: Ocean di Gioia του Giorgio Armani με γιασεμί του νερού, αχλάδι και αλάτι.
Ανατολίτικο: Alien του Thierry Mugler με γιασεμί και κεχριμπάρι.
Λουλουδένιο: Heures d’ Absence του οίκου Louis Vuitton με γιασεμί sambac και μαγιάτικο τριαντάφυλλο.
Φρουτώδες: The Favourite Eau de Parfum του οίκου Penhaligon’s με γιασεμί sambac, μανταρίνι και περγαμόντο.
Αφροδισιακό: So Scandal! του Jean Paul Gaultier με γιασεμί sambac, βατόμουρο και άνθη πορτοκαλιάς.
Φρέσκο: Mon Guerlain Bloom of Rose του Guerlain με γιασεμί sambac, εσπεριδοειδή και βανίλια Ταϊτής.