Τα χρησιμοποιούμε καθημερινά στην κουζίνα για να δημιουργήσουμε νόστιμα και θρεπτικά πιάτα. Οι πιο τυχεροί, μάλιστα, δεν χρειάζεται καν να τα αγοράσουν από το μανάβικο της γειτονιάς τους, αφού τα καλλιεργούν στον κήπο τους ή ακόμα και στις γλάστρες της βεράντας τους. Ο λόγος για τα πιο συνηθισμένα λαχανικά που υπάρχουν σε κάθε νοικοκυριό: καρότα, αγγούρια, ραπανάκια, ντομάτες, κρεμμύδια, αγκινάρες, κολοκύθες και ό,τι άλλο μπορείς να προσθέσεις στην κατσαρόλα σου για να πετύχεις από τις παραδοσιακές συνταγές της γιαγιάς μέχρι τα γκουρμέ πιάτα κορυφαίων σεφ.
Από το περιβόλι στο μπουντουάρ
Το “πράσινο κύμα” που έχει συμπαρασύρει τη βιομηχανία των καλλυντικών δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο και τον χώρο της haute parfumerie, αφού οι τοπ “μύτες” σε παγκόσμιο επίπεδο υπέκυψαν στην οσφρητική μαγεία των πράσινων συστατικών για τα αρωματικά ελιξίρια που φέρουν την υπογραφή τους. Κάνοντας μια αναδρομή στο παρελθόν, βλέπουμε ότι η υψηλή αρωματοποιία, εκτός από τα λουλούδια και τα ξύλα, που ήταν τα πρώτα που “εκμεταλλεύτηκε”, χρησιμοποίησε στις αρχές του 20ού αιώνα και τα φρούτα. Συγκεκριμένα, οι φρουτώδεις νότες έκαναν την εμφάνισή τους με το άρωμα Mitsouko που κυκλοφόρησε το 1919 από τον οίκο Guerlain και εμπεριείχε ροδάκινο, ενώ τα γκουρμέ ελιξίρια με τις γλυκές νότες έκαναν το ντεμπούτο τους με το Angel του οίκου Mugler, το 1992 το οποίο ήταν ένα συνονθύλευμα από βανίλια, μέλι, ζάχαρη, ανανά, πεπόνι, βατόμουρο και δαμάσκηνο, που έγραψε ιστορία έχοντας το δικό του fan club μέχρι σήμερα. Από τότε, οι αρωματικές συμφωνίες με μήλα, αχλάδια, ροδάκινα και βατόμουρα κατακλύζουν την αγορά.
Τι συμβαίνει, λοιπόν, τώρα με τα λαχανικά;
Μπορεί να μας ξενίζει, αλλά στην πραγματικότητα οι νότες λαχανικών στην αρωματοποιία δεν είναι κάτι καινούριο. Ήδη από το 1976, το Eau de Campagne της Sisley, με νότες από φύλλα ντομάτας και βασιλικό ήταν μια πραγματική αποκάλυψη. Σήμερα, οι εσάνς λαχανικών χρησιμοποιούνται πιο επιλεκτικά από πολυτελείς οίκους για τις πιο εκλεκτές, limited edition αρωματικές συλλογές τους οδηγώντας μας σε νέα, παρθένα οσφρητικά μονοπάτια.
Το ελιξίριο En Passant, μια δημιουργία από την αρωματοποιό Olivia Giacobetti του 2000 για τον οίκο Frédéric Malle με υδάτινες νότες και αγγούρι, “αιχμαλωτίζει” μια πρωτόγνωρη φρεσκάδα. Στο αγγούρι ενέδωσε το 2011 και ο λονδρέζικος οίκος Jo Malone London, ο οποίος “πάντρεψε” νότες τσαγιού με αγγούρι σε μια ανεπανάληπτη δημιουργία, το Earl Grey & Cucumber Cologne που απέκτησε αμέσως φανατικούς θαυμαστές για την ιδιαίτερη ευωδιά του.
Πιο πρόσφατα, ο οίκος Paco Rabanne έκανε την ανατροπή με το agender άρωμα Pacollection Fabulous του 2019, στο οποίο χρησιμοποίησε κολοκύθα και ραβέντι. Το καρότο, με τη σειρά του, είναι η βασική πρώτη ύλη του Love les Carottes, μια 100% φυσική αρωματική δημιουργία που λανσαρίστηκε το 2010 από το παριζιάνικο eco brand Honoré des Prés.
Ο σπόρος καρότου είναι επίσης ένα από τα πολύτιμα πράσινα συστατικά του Oriental Extrême της συλλογής Les Exceptions του οίκου Mugler, που κυκλοφόρησε το 2019.
Οι τελευταίες εξελίξεις στο εργαστήριο
«Η αγκινάρα μπορεί να αντικαταστήσει το γεράνι και να συνδυαστεί με τη διάσημη νότα tonka bean (σπόροι τόνκα) για να υπογράψει δημιουργίες που ανήκουν στην οικογένεια των fougère αρωμάτων. Το κρεμμύδι, με τη σειρά του, μπορεί να ενισχύσει τη φυσικότητα των εξωτικών φρούτων, ενώ το κουνουπίδι ταιριάζει με λευκά άνθη και νότες δέρματος», εξηγεί η Alexandra Carlin, αρωματοποιός στην γερμανική εταιρεία παραγωγής συστατικών γεύσεων & αρωμάτων Symrise, symrise.com.
Ανακάλυψε τα αρώματα με λαχανικά που κυκλοφορούν στην αγορά:
Αγγούρι + νότες τσαγιού: Earl Grey & Cucumber Cologne της Jo Malone London (attica, Jo Malone London Boutique).