Στην Ευρώπη πωλούνται δέκα κραγιόν το δευτερόλεπτο, αριθμός που ισοδυναμεί με 300 εκατομμύρια κομμάτια τον χρόνο. Το κραγιόν ήταν, είναι και θα είναι το προϊόν μακιγιάζ με τις περισσότερες πωλήσεις, σύμφωνα με έρευνα που διεξήγαγε η αμερικανική εταιρεία ανάλυσης αγορών NPD Group το 2017. Όλα ξεκίνησαν πριν από έναν αιώνα, το 1923, όταν ο Αμερικανός James Mason από το Tennessee ανέπτυξε μια εφεύρεση που θα έφερνε την επανάσταση στον κόσμο της ομορφιάς: τον μηχανισμό του σωλήνα του κραγιόν. Εκατό χρόνια μετά, αν και η επέτειος πέρασε απαρατήρητη, ίσως λόγω της πτώσης των πωλήσεων κατά τη διάρκεια της πανδημίας Covid-19, αυτή η περίφημη θήκη αρχίζει να πουλάει ξανά με τρελούς ρυθμούς. Σύμφωνα με το παγκόσμιο δίκτυο παροχής πληροφοριών σε επιχειρήσεις Iri, στα τέλη του 2022, οι πωλήσεις του κραγιόν ήταν 60% υψηλότερες απ’ ό,τι το 2021 και πολύ πιο μπροστά από όλες τις άλλες κατηγορίες μακιγιάζ. Το 2017, ένα άρθρο που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση Cogent Psychology συνέδεσε ακόμα μια φορά το κραγιόν με την ψυχολογία, καθώς ανέφερε ότι φορώντας το, μεταξύ άλλων νιώθουμε και πιο έξυπνες. Πολλοί make-up artists, με τη σειρά τους, υποστηρίζουν ότι μια ζωηρή απόχρωση σταχείλη είναι το καλύτερο κονσίλερ: ένα έντονο ροζ, πορτοκαλί ή κοραλλί κραγιόν φωτίζει το πρόσωπο και σβήνει τα σημάδια της κούρασης.
Όσον αφορά τις αποχρώσεις, η διαχρονική αξία του κόκκινου κατέχει τα πρωτεία εδώ και αιώνες. Στην Αρχαία Αίγυπτο, τα κόκκινα χείλη ήταν ένδειξη υπεροχής και αριστοκρατικής καταγωγής. Οι Σουφραζέτες, πάλι, στις αρχές του 20ού αιώνα, επένδυαν στη δύναμη του κόκκινου κραγιόν -το οποίο έκαναν και σύμβολό τους-, για να εκφράσουν την ανεξαρτησία τους, ενώ η Elizabeth Arden, ένθερμη υποστηρίκτρια του κινήματός τους, τους μοίραζε κόκκινα κραγιόν όποτε περνούσαν μπροστά από το ινστιτούτο της. Η iconic απόχρωση 999 που έκανε την εμφάνισή της το 1953 είναι ένα κραγιόν σε φλογερό κόκκινο χρώμα, το οποίο ο Christian Dior σίγουρα θα πρότεινε σε όλες τις γυναίκες να φορούν για να φωτίζεται η επιδερμίδα και να αναδεικνύεται το στυλ τους. Το Νο999 είναι η πρώτη απόχρωση κραγιόν του οίκου Dior που ταιριάζει σχεδόν σε όλες τις επιδερμίδες και σε όλες τις περιστάσεις, αφού μπορεί να φορεθεί άνετα από το πρωί μέχρι το βράδυ. Ωστόσο, πολλά διάσημα brands καλλυντικών διαθέτουν μια πλούσια γκάμα αποχρώσεων στα κραγιόν τους, από σκούρες, barbie pink μέχρι nude, καλύπτοντας έτσι όλα τα γούστα. Η Estée Lauder είναι το χαρακτηριστικότερο πιο πρόσφατο παράδειγμα, καθώς πριν από λίγους μήνες κυκλοφόρησε το νέο της κραγιόν Pure Color Lipstick σε μια εντυπωσιακή παλέτα 80 αποχρώσεων που έχουν σχεδιαστεί για να κολακεύουν όλους τους τόνους επιδερμίδας.
Ως προς την eco friendly φιλοσοφία και τις βιώσιμες πρακτικές που πρωταγωνιστούν πλέον στη βιομηχανία της ομορφιάς, πολλοί οίκοι, όπως οι Hermès, Chanel, Dior κ.ά. ακολoυθούν την τάση του refillable, που ξεκίνησε από indie brands, κάνοντας επαναγεμιζόμενες τις θήκες των κραγιόν τους. Ως προς τις συνθέσεις, η συνταγή παραμένει η ίδια: κερί μέλισσας, έλαια και χρωστικές, ενώ τα υπόλοιπα είναι μεταβλητά. «Σε μια καλή φόρμουλα, η ποσότητα των χρωστικών κυμαίνεται από 10 έως 15%», λέει ο Javon Ford, χημικός καλλυντικών με έδρα το Λος Άντζελες. Οι «καθαρές» συνθέσεις βρίσκονται σε άνοδο, ωστόσο δεν είναι σίγουρο ότι έχουν την ίδια απόδοση στο χρώμα. «Εμείς προσπαθούμε να αποδώσουμε το χρώμα χωρίς να πολλαπλασιάζουμε τα συνθετικά συστατικά», λέει η Sasha Plavsic, ιδρύτρια του «πράσινου» brand καλλυντικών Ilia Beauty, και συνεχίζει: «Είναι δύσκολο. Τα κόκκινά μας δεν περιέχουν σιλικόνες, γιατί διαμορφώνονται με το χέρι σε μεταλλικά καλούπια, τα οποία επιτρέπουν την καλύτερη γαλακτωματοποίηση των φυτικών βουτύρων και ελαίων». Ωστόσο, ακόμα και οι πιο καθαρές φόρμουλες εξακολουθούν να περιέχουν έναν τύπο σιλικόνης, τη διμεθικόνη, η οποία θεωρείται ασφαλής για το περιβάλλον, ενώ προσφέρει ενυδατικές, άνετες συνθέσεις που γλιστράνε στα χείλη.
Κόσμημα για τα χείλη: Συλλεκτικό Rouge Allure L’ Extrait, Rouge Puissant, της CHANEL σε refillable συσκευασία.
Με βιολογικό λάδι καμέλιας που απαλύνει τα χείλη: Joli Rouge Sheer της CLARINS σε 24 αποχρώσεις και 3 υφές.
Με μια εντυπωσιακή γκάμα 80 αποχρώσεων για matte, lustre και crème αποτέλεσμα: Pure Color Lipstick της ESTÉE LAUDER.
Το απόλυτο κόκκινο refillable κραγιόν: Rouge Dior No999, Red, του DIOR.
Για ζωηρό, ματ χρώμα που «κλειδώνει» σαν δυνατό αποτύπωμα: Lip Power Matte No407, Passionate, του GIORGIO ARMAΝΙ.
Για σταθερό μακιγιάζ: Matte Lasting Lipstick SPF 15 No10 της SEVENTEEN.
Με εξαιρετικά ελαφριά και άνετη σύνθεση που ενυδατώνει τα χείλη ενώ τα βάφει: TechnoSatin Gel Lipstick Νο407, Pulsar Pink, της SHISEIDO.
Το υγρό, αδιάβροχο κραγιόν που εγγυάται πλούσιο χρώμα για ώρες: Locked Kiss InkTM 24HR No11 της M.A.C.
Ανάλαφρη κάλυψη: Rouge à Lèvres Voile της GUCCI BEAUTY σε ζωηρές xολιγουντιανές αποχρώσεις (atticadps.gr).
Για ημιμάτ φινίρισμα: Κραγιόν L’ Absolu Rouge Intimatte Νο 278, Comme un Calin, της LANCôME.
Σαν βάλσαμο: Θρεπτικό λιπ μπαλμ Rouge Hermès Lip Care Balm σε refillable συσκευασία του HERMES.
Βελούδινο ματ αποτέλεσμα: Υγρό κραγιόν Infallible Matte Resistance της L’ORÉAL PARIS σε 17 μοναδικές αποχρώσεις.
Cover Photo: ©Launchmetrics/spotlight