Τα τελευταία χρόνια τα social media έχουν αποκτήσει τόσο μεγάλη δύναμη, που αν το αναλογιστούμε, διαπερνώντας τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ θεωρίας και πράξης, ίσως καταλάβουμε το πόσο τρομακτικό μπορεί να είναι αυτό που συμβαίνει γύρω μας όπου όλα πλέον αξιολογούνται με αριθμούς.
Πόσα likes κατάφερα να πάρω; Πόσες προβολές έχει η δημοσίευσή που έκανα; Πόσους ακόλουθους έχω και πώς θα καταφέρω να αυξήσω τους followers μου για να καταφέρω να γίνω αυτό που θέλει η ψηφιακή κοινότητα; Και κάπου εδώ, φυσικά, τίθεται και το θέμα της εικόνας. Ξαφνικά, όλοι σαν υπνωτισμένοι, αλλοιώνουμε τις εικόνες μας, χρησιμοποιώντας τα αμέτρητα φίλτρα που είναι διαθέσιμα, με μοναδικό σκοπό, φυσικά, να προβάλουμε την όσο πιο τέλεια εκδοχή του εαυτό μας. Τόσο τέλεια, θα έλεγε κανείς, που τελικά αυτό που έχουμε δημιουργήσει δεν θυμίζει σε τίποτα την πραγματικότητα, τον εαυτό μας.
Ακόμα και αν δηλώνεις φανατικά αντίθετος σε όλο αυτό που συμβαίνει με τα φίλτρα, όταν ξαφνικά κατακλύζεσαι καθημερινά με εικόνες που παρουσιάζουν την αναπάντεχη τελειότητα, αυτή είναι η στιγμή που ενδεχομένως- ασυναίσθητα πολλές φορές- πέφτεις στην παγίδα. Όσο σίγουρη/ος μπορεί να είσαι για τον εαυτό σου, τόσο ευάλωτη/ος μπορείς να γίνεις. Άλλωστε είναι στην ανθρώπινη φύση να θέλει αυτό που δεν μπορεί να έχει και όσο «τακτοποιημένα» και αν τα έχεις όλα μέσα σου, μια στιγμή αρκεί για να ανατραπούν όλα. Μια μόνο εικόνα, μπορεί να είναι αυτή που θα σε χτυπήσει στο δικό σου «αδύναμο» σημείο, σχετικά με την εξωτερική σου εικόνα. Ειδικά, μάλιστα, όταν θεατές των social media γίνονται μικρά παιδί ή έφηβοι, που ακόμα ανακαλύπτουν τον κόσμο και χτίζουν την προσωπικότητά τους και τις άμυνες τους στη χαοτική πραγματικότητα που τους περιτριγυρίζει, τότε αυτομάτως μπορούν να γίνουν θύματα σε μια άνιση ψυχολογική μάχη. Μια μάχη που δεν γίνεται επί ίσοις όροις. Σε αυτό το σημείο, λοιπόν, έρχεται σήμερα Γαλλία, ακολουθώντας το παράδειγμα της Νορβηγίας, για να προσπαθήσει να αλλάξει με κάποιο τρόπο τα δεδομένα και να κάνει embrace την αληθινή ομορφιά.
Ενώ ήδη από το 2017 είχε ψηφίσει νόμο σύμφωνα με τον οποίο ήταν απαραίτητο να αναφέρονται όλες οι αλλαγές και τα ρετούς που έχουν γίνει σε φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται για εμπορικούς σκοπούς ή όπου το πρόσωπο και το σώμα μοντέλων έχει αλλοιωθεί, τώρα, γνωρίζοντας τη δύναμη που έχει η εικόνα στην διαμόρφωση της ψυχικής υγείας, επιχειρεί να προχωρήσει ένα βήμα παρακάτω. Τώρα, ένας τέτοιος κανονισμός θα μπορούσε να αφορά και όλους του freelancers δημιουργούς περιεχομένου (content creators) που καθημερινά γεμίζουν το feed της αρχικής μας σελίδας στα social media. Ίσως με αυτόν τον τρόπο η Γαλλία να σταθεί μπροστά για να δώσει πίσω σε πολλά νέα κορίτσια και αγόρια την χαμένη τους αυτοπεποίθηση. Την αυτοπεποίθηση που ο ψηφιακός κόσμος, σιγά σιγά και μεθοδικά τους στέρησε, μετατρέποντας τους σε αιώνιους δρομείς που κυνηγούν το άπιαστο όνειρο της τελειότητας.
Τι λέει η πρόταση του γαλλικού νόμου για τις ρετουσαρισμένες φωτογραφίες των influencers;
Το γαλλικό νομοσχέδιο, επιχειρώντας να καλύψει το κενό, που υπάρχει, στον ακριβή ορισμό του επαγγέλματος που ασκεί ένας influencer και για να μπορεί να καθορίζεται πότε μια δράση είναι σύμφωνη με θεμιτούς κανόνες και πότε όχι, προσπαθεί παράλληλα να θέσει σε ισχύ κανονισμό, σύμφωνα με τον οποίο κάθε δημιουργός περιεχομένου στα social media, που αμείβεται για τις δημοσιεύσεις του, θα πρέπει να αναφέρει πότε έχει χρησιμοποιήσει στις αναρτήσεις του διαδικτυακού του προφίλ, φίλτρα που αλλοιώνουν την εικόνα του.
Έτσι, προσωπικότητες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, από τη Γαλλία, είτε διαμένουν στη χώρα είτε στο εξωτερικό, αλλά συνεργάζονται με εταιρείες της περιοχής, θα μπορούν να μοιράζονται τις εικόνες που θέλουν, ακόμη και τις επεξεργασμένες, αλλά θα πρέπει να γίνεται σαφής αναφορά για οποιαδήποτε ρετούς. Σε περίπτωση που ψηφιστεί ο νόμος και κάποιος δεν ακολουθήσει τα όσα προβλέπει το πρόστιμο μπορεί να φτάσει μέχρι 30 χιλιάδες ευρώ, δύο χρόνια φυλάκιση και αναστολή δράσης από τα κοινωνικά δίκτυα.
Μπορεί για κάποιος να φαντάζει ως λογοκρισία, αλλά στην πραγματικότητα αυτό που η Γαλλική κυβέρνηση θέλει να πετύχει είναι να περιορίσει την ψυχολογική διατάραξη που δημιουργούν τα social media σήμερα, ιδιαίτερα στις νεότερες ηλικίες και στους πιο ευάλωτους ανθρώπους που εκτίθενται συνεχώς σε έναν βομβαρδισμό εξωπραγματικών εικόνων, που σταδιακά οδηγεί σε απογοήτευση ή ακόμη και κατάθλιψη γιατί συνεχώς βρίσκονται σε έναν αγώνα με μοναδικό στόχο να αγγίξουν την τελειότητα.
Όταν στον κόσμο των social media η προβολή και η πρόσβαση σε κάθε πληροφορία είναι τόσο εύκολη, ίσως τελικά αυτό που λείπει είναι η περισσότερη εκπαίδευση η ενσυναίσθηση και η αυτοπειθαρχία. Σίγουρα , ο καθένας μας μπορεί να παρουσιάζει τον εαυτό του όπως ακριβώς επιθυμεί, αλλά όταν ένα μη ρεαλιστικό πρότυπο έχει τη δύναμη να επηρεάσει εκατομμύρια κόσμο, ίσως εκεί πρέπει να μπει το φίλτρο στο τι δημοσιεύεται και όχι στις φωτογραφίες και τα videos. Και μπορεί για πολλούς influencers, η ειλικρίνεια να είναι το βασικό τους όπλο για να κερδίσουν τις καρδιές των ακόλουθών τους, αλλά είναι πραγματικά έτσι; Μήπως θα έπρεπε κάπως να ελέγχεται όλο αυτό που συμβαίνει;
Cover photo:THANASSIS KRIKIS – 10 AM