Πώς ξεκίνησε η σχέση σου με το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου;
Η Σύρος είναι ένα πολύ σημαντικό μέρος για εμένα. Έχω περάσει εκεί όλα τα καλοκαίρια της ζωής μου, τώρα μένω εδώ όλο το χρόνο. Επίσης, κυλάει στο αίμα μου ελληνικό αίμα. Οι οικογένεια μου δεν είναι από τη Σύρο, αλλά το νησί αυτό έγινε το σπίτι μας στην Ελλάδα. Αφότου τελείωσα τις σπουδές μου στις ΗΠΑ, όπου μεγάλωσα, ίδρυσα το φεστιβάλ με τον παιδικό μου φίλο Jacob Moe, που επίσης έχει περάσει αρκετά χρόνο της παιδικής του ηλικίας στη Σύρο. Και οι δυο ξέραμε ότι θέλαμε να δημιουργήσουμε ένα project με αφετηρία αυτόν τον τόπο και ξέραμε ότι αυτό έπρεπε να έχει σχέση με τον κινηματογράφο, ένα μέσο που είχαμε σπουδάσει και ασχολούμαστε μαζί του έτσι κι αλλιώς.
Τι διαφορετικό έχει φέτος το φεστιβάλ;
Κάθε χρονιά είναι διαφορετική. Μετά την εμπειρία των προηγούμενων χρόνων πλέον είμαστε σε θέση να αξιοποιήσουμε περισσότερους χώρους στο νησί και να κάνουμε περισσότερα πράγματα πέρα από την διαμόρφωση του κεντρικού προγράμματος του φεστιβάλ. Φέτος, για παράδειγμα θα υπάρχουν πολλά workshops που θέλουμε να παραμείνουν και για τα επόμενα χρόνια. Ένα από αυτά που ξεχωρίζουμε φέτος είναι το workshop της Εύας Στεφανή, της καταξιωμένης Ελληνίδας καλλιτέχνιδας που κέρδισε ιδιαίτερη αναγνωσιμότητα μέσα από τη συμμετοχή της στην documenta 14 στην Αθήνα (2018) με το βραβευμένο μικρού μήκους φιλμ “Χειρόγραφο”. Στο φεστιβάλ θα παρουσιάσει μια σειρά από ταινίες της που σχετίζονται με το κεντρικό θέμα του Φεστιβάλ “Υπερέκθεση” μέσα από τις οποίες αναδεικνύεται η πρακτική του ντοκιμαντέρ που χαρακτηρίζει το έργο της. Στο πλαίσιο του φεστιβάλ, θα διοργανώσει, λοιπόν και ένα εργαστήριο πάνω στη δημιουργία ντοκιμαντέρ με κύριο θέμα του το ίδιο το νησί. Ελπίζουμε αυτό να είναι η αρχή για μια μεγάλη σειρά από εργαστήρια και εκδηλώσεις που θα ασχολούνται με την πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη ζωή της Σύρου. Έτσι, το φεστιβάλ αυτό το καλοκαίρι ξεκινά μια νέα περίοδος όπου σκοπό έχουμε να επεκτείνουμε τις δραστηριότητες μας και πέρα από τις ημέρες που λαμβάνει χώρα το φεστιβάλ.
Ποιες πιστεύετε ότι θα είναι οι καλύτερες στιγμές του;
Όταν έχεις κοπιάσει για να φτιάξεις ένα πρόγραμμα είναι δύσκολο να επιλέξεις. Ωστόσο, ομολογώ πως είναι πολύ δυνατές οι στιγμές που το έργο ενός δημιουργού συναντά το έργο ενός άλλου καλλιτέχνη. Οι συμπράξεις είναι πάντα ωραίες στιγμές. Όμως αν έπρεπε και πάλι να επιλέξω θα έλεγα ότι δε θα έπρεπε να χάσει κανείς την προβολή ταινιών και περφόρμανς Gravity Hill Sound+Image με τους Γιώργο Ξυλούρη και τον καταξιωμένο παραγωγό DJ Rupture. Αλλά και την σύμπραξη κινηματογράφου και μουσικής που θα πραγματοποιηθεί, μέσα από την προβολή του εμβληματικού βωβού φιλμ «Βαμπίρ» (1932) του Καρλ Θίοντορ Ντράγιερ, ντυμένο με τις υπνωτιστικές και πολύ-επίπεδες πειραματικές συνθέσεις της Ela Orleans που επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα με αφορμή το Φεστιβάλ. Το 7ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου, επίσης συνεργάζεται με τη διεπιστημονική ερευνητική κολεκτίβα του Πανεπιστημίου Goldsmiths του Λονδίνου Forensic Architecture (Εγκληματολογική Αρχιτεκτονική) και παρουσιάζει τρεις πολύκροτες υποθέσεις παραβίασης ανθρωπίνων δικαιωμάτων που συνέβησαν στην Ελλάδα και στην ευρύτερη λεκάνη της Μεσογείου.
Τι ρόλο παίζει η Ελλάδα και η Σύρος στην διαμόρφωση του προγράμματος;
Το φεστιβάλ διατηρεί ερωτική σχέση με το νησί. Μέσα από αυτό έχει γεννηθεί και παραμένει πάντα ο λόγος που αυτό το φεστιβάλ συνεχίζει να υπάρχει και που μεγαλώνει.
Όλη η Σύρος αναπνέει μέσα στο φεστιβάλ. Δεν το φιλοξενεί μονάχα. Βρισκόμαστε διαρκώς σε έναν ανοιχτό διάλογο μαζί της. Γι’ αυτό ένας από τους στόχους μας είναι να κάνουμε περισσότερα εργαστήρια και συνεργασίες όλο το χρόνο και όχι μόνο κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ. Θα θέλαμε το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου να είναι μια κορύφωση. Τώρα, όσον αφορά την Ελλάδα, ευχόμαστε να παρουσιάσουμε όσο το δυνατόν περισσότερες ελληνικές παραγωγές, ειδικά από νέους σκηνοθέτες και καλλιτέχνες. Έχουμε επίσης φιλοξενήσει και θα συνεχίσουμε να φιλοξενούμε συνεργασίες με ελληνικούς κινηματογραφικούς οργανισμούς, καθώς και πρωτοβουλίες από άλλους τομείς, όπως η αρχιτεκτονική, ο σχεδιασμός, το ντοκιμαντέρ, η ανθρωπολογία και πολλά άλλα.
Ποιος είναι ο στόχος του Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου;
Θέλουμε το φεστιβάλ να είναι μια μοναδική κινηματογραφική εμπειρία πέρα της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Ένας τρόπος να ταξιδέψει κανείς στη Σύρο. Επιπρόσθετα, θέλουμε το SIFF να αποτελεί σημείο συνάντησης για σκηνοθέτες, καλλιτέχνες, ερευνητές για να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να δημιουργήσουν μαζί και πέρα από το πλαίσιο του φεστιβάλ. Τέλος, θέλουμε να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για την προβολή ταινιών και άλλων οπτικοακουστικών έργων στη Σύρο, δημιουργώντας έργα που θα φτάσουν σε όλους.
Πόσο σημαντικό πιστεύετε ότι είναι για τη Σύρο ένα τέτοιο φεστιβάλ;
Πολύ, ελπίζουμε! Η Σύρος είναι ένα μοναδικό μέρος με πληθώρα πολιτιστικών πρωτοβουλιών και ο κινηματογράφος αποτελεί μέρος του προφίλ του νησιού. Καλώντας καλλιτέχνες και άλλους επισκέπτες από όλη την Ελλάδα, την Ευρώπη και τον κόσμο, το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου δημιουργεί ένα χώρο για τους ανθρώπους να αλληλεπιδρούν με ουσιαστικό τρόπο. Στο πλαίσιο αυτό, η Σύρος δεν είναι μόνο ένας τόπος με ισχυρές παραδόσεις, αλλά γίνεται και ένας ζωντανός χώρος διαλόγου και συνεργασίας.
Αυτή τη χρονιά το πρόγραμμα του φεστιβάλ στριφογυρίζει γύρω από την λέξη “Υπερέκθεση”.
Ένας από τους συνδιοργανωτές πρότεινε το θέμα και μόλις το είπε, συμφωνήσαμε όλοι. Η “Υπερέκθεση” σήμερα αντηχεί σε όλες τις θεματικές. Το καλοκαίρι για παράδειγμα η Σύρο, καλείται να υπερασπιστεί πολλά στερεότυπα. Έτσι, μέσα από την “υπερβολική έκθεση” με την έννοια μιας υπερεκμεταλλευμένης, υπέρ-διαιωνισμένης εικόνας γεννιέται το ερώτημα πως πραγματικά μοιάζει ένα ελληνικό νησί το καλοκαίρι και ποια είναι η πραγματική τουριστική εικόνα του. Θέλαμε να παίξουμε με αυτές τις προσδοκίες. Θέλαμε επίσης να επιστήσουμε την προσοχή στους τρόπους με τους οποίους συνδεόμαστε μέσω του διαδικτύου ανάλογα την ηλικία μας, αλλά και τις αποστάσεις που δημιουργούνται ανάμεσα στους ανθρώπους και πώς αντιμετωπίζουμε τη συνεχή παρουσία εικόνας και πληροφοριών.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου αναζητά αποκλειστικά τους σινεφιλ ή ένα ευρύτερο κοινό;
Μας αφορούν όλοι. Νομίζω όμως πως όσο περνούν τα χρόνια, ο διαχωρισμός αυτός δεν ισχύει, κυρίως στα φεστιβάλ. Αυτό που εννοώ είναι ότι οι άνθρωποι που αυτοπροσδιορίζονται ως σινεφιλ έρχονται στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου για διαφορετικούς λόγους από ό, τι μπορεί να πάνε σε ένα πιο παραδοσιακό κινηματογραφικό γεγονός και εκείνοι που μπορεί να μην θεωρούν τους εαυτούς τους σινεφιλ να μπουν σε μια πιο βαθιά κινηματογραφική εμπειρία απ’ ότι ίσως έχουν συνηθίσει. Το πρόγραμμά μας θέλουμε να έχει ως στόχο την προσέλκυση διαφορετικών ταινιών και της μεταξύ τους σύνδεσης με τρόπους που είναι απροσδόκητοι, και όχι την υπογράμμιση των διαφορών τους.
Πότε μπορεί ένα φεστιβάλ να θεωρηθεί επιτυχημένο;
Το κάθε φεστιβάλ έχει διαφορετικούς στόχους. Νομίζω ότι σε γενικές γραμμές, προκειμένου για να γίνει ένα φεστιβάλ ένας πραγματικό ζωντανός οργανισμός πρέπει να είναι σε στενή επικοινωνία και σε σχέση με τον τόπο που το φιλοξενεί.
Για εσάς προσωπικά, τι θα έκανε το φετινό φεστιβάλ επιτυχημένο;
Προσωπικά, θα ήμουν χαρούμενη αν άκουγα μερικούς μήνες μετά ότι οι άνθρωποι που παρευρέθηκαν ή συμμετείχαν σε αυτό δημιούργησαν κάτι από κοινού, ή έγιναν φίλοι ή επικοινώνησαν.
Και μια τελευταία ερώτηση, τι ονειρεύεστε για το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σύρου για τα επόμενα χρόνια;
Θέλουμε το φεστιβάλ να παραμείνει πρωτότυπο στον προγραμματισμό του, να είναι ανοιχτό σε όλους και πάντα συνδεδεμένο με το νησί. Τα επόμενα χρόνια, θέλω να διοργανώνουμε περισσότερες εκδηλώσεις, να πάρουμε περισσότερες πρωτοβουλίες που θα επεκτείνονται καθόλη τη διάρκεια του έτους. Ελπίζω επίσης ότι μετά από λίγο καιρό ότι θα κάνουμε ένα φεστιβάλ που θα έχει στον πυρήνα του έργα που δημιουργήθηκαν μέσα από τις σχέσεις που ξεκίνησαν με αφορμή το φεστιβάλ, εδώ στη Σύρο, στο νησί μας.
Για περισσότερες πληροφορίες και λεπτομέρειες όσον αφορά το πρόγραμμα του φεστιβάλ, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα www.syrosfilmfestival.org.