Tο Animasyros αν ήταν ένα animation Κυρ. Ανεστοπούλου πως το φαντάζεστε;
Πολύ ωραία και ενδιαφέρουσα ερώτηση! Θα ήταν ή θα ήθελα να ήταν μια από τις ταινίες του Hayao Miyazaki, μια ταινία με hand drawn animation technique (ζωγραφισμένη στο χέρι) με πολλούς πρωταγωνιστές και συντελεστές περίτεχνα background, δυνατά συναισθήματα και με καλό τέλος. Μια ταινία που σε κάνει να περιμένεις την επόμενη.
Το φετινό φεστιβάλ τι διαφορετικό έχει, αλλά και ποιο είναι εκείνο το στοιχείο που διατηρείται αναλλοίωτο όλα αυτά τα χρόνια;
Το Animasyros πραγματοποιείται στις 20-25 Σεπτεμβρίου 2022 στη Σύρο. Είναι μεγαλύτερο σε διάρκεια κατά μια ημέρα, ώστε να μπορέσει να προσφέρει στον θεατή, τον επισκέπτη και στους δημιουργούς περισσότερο περιεχόμενο και περισσότερες ευκαιρίες δικτύωσης. Το Animasyros στήθηκε από την αρχή του σε 3 πυλώνες στο καλλιτεχνικό πρόγραμμα, στα εκπαιδευτικά εργαστήρια και στην επαγγελματική Αγορά. Αυτός υπήρξε πάντα ο καμβάς που δουλεύαμε όλα τα αυτά χρόνια και αναπτύσσαμε κάθε τομέα ξεχωριστά και το Φεστιβάλ στο σύνολό του. Η φετινή διοργάνωση είναι πιο πλούσια από ποτέ. Το νησί της Σύρου θα υποδεχθεί πάνω από 100 καλλιτέχνες και εκπροσώπους της σκηνής animation από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στο πρόγραμμα του φεστιβάλ υπάρχει το προσφυγικό, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η συμπερίληψη. Έχει υποχρέωση ένα φεστιβάλ να αφουγκράζεται την κοινωνία; Φέτος, ποια στοιχεία “αντηχούν” στο πρόγραμμα του Animasyros;
To πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιλαμβάνει πάνω από 200 ταινίες σε 8 διαγωνιστικά τμήματα και αφιερώματα. Η κύρια θεματική της φετινής διοργάνωσης είναι αφιερωμένη στην animation σκηνή των Βαλτικών χωρών, με πολύ πλούσιο περιεχόμενο και σημαντικούς καλεσμένους. Είναι αλήθεια πως πολλές από τις ταινίες όπως για παράδειγμα το FLEE του Jonas Poher Rasmussen ή το La Traversee της Florence Miaihle από τη Γαλλία μιλούν για την προσφυγιά, τον βίαιο αποχωρισμό από την εστία την αναζήτηση νέας πατρίδας και για το αίτημα του ανήκειν. Φυσικά φιλοξενείται ένα αφιέρωμα στη σύγχρονη Ουκρανική Σκηνή σε επιμέλεια της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Linoleum από την Ουκρανία. Θέματα όπως η θέση της γυναίκας στη σύγχρονη ζωή καθώς και η προστασία της ανθρώπινης ζωής ως οικουμενικό αίτημα και τα θεμελιώδη δικαιώματα βρίσκονται σε πολλές από τις ταινίες μας. Ένα σύγχρονο φεστιβάλ ζει μέσα στην κοινωνία δεν την αφουγκράζεται απλά για να την ικανοποιήσει.
Τα ίδια αυτά ζητήματα είναι και αυτά που φτιάχνουν ένα “φίλτρο” και για την επιλογή των ταινιών;
Οι ταινίες επιλέγονται από μια ομάδα έμπειρων επιμελητών από την Ελλάδα, το Βέλγιο και την Ολλανδία. Είναι φίλοι και συνεργάτες του Φεστιβάλ πολλά χρόνια και η μια εξ αυτών θα τολμούσα να πω εμβληματική μορφή στη διεθνή σκηνή animation, η Nancy Denney Phelps, ιστορικός εξειδικευμένη στο animation και δημοσιογράφος. Επιλέγουμε τις ταινίες των διαγωνιστικών προγραμμάτων και των αφιερωμάτων τόσο με καλλιτεχνικά κριτήρια όσο και βάσει της θεματολογίας τους, της αντιπροσωπευτικότητας των χωρών που εκπροσωπούνται και πολλά άλλα. Νομίζω εάν ήθελα να το πω με μια φράση επιλέγουμε να δείξουμε στο θεατή τις σύγχρονες τάσεις της διεθνούς σκηνής animation που ίσως δεν έχει την ευκαιρία εύκολα να δει αλλού.
Όλα αυτά τα χρόνια, τι έχει καταφέρει το φεστιβάλ- πέρα του καλλιτεχνικού- για το οποίο είστε υπερήφανη;
Είμαι περήφανη για τη ζεστασιά του κοινού που το επισκέπτεται για το ότι έχει γίνει ένα τόπος συνάντησης και δικτύωσης μεταξύ καλλιτεχνών σε διεθνές επίπεδο. Είμαι περήφανη που η ομάδα μεγαλώνει και γίνεται όλο και πιο συμπαγής και τέλος είμαι πολύ περήφανη κάθε φορά που βλέπω στην τελετή λήξης και απονομής βραβείων πάνω στη σκηνή τους συμμετέχοντες στα εκπαιδευτικά εργαστήρια, ηλικιωμένους, ΑμεΑ, παιδιά, έφηβους, νέους φοιτητές animation.
Το φεστιβάλ φέτος μεγαλώνει. Φοβηθήκατε μήπως χάσει τη συνοχή του;
Το Φεστιβάλ μεγαλώνει τα τελευταία 7 χρόνια ξέρετε. Πάντα υπάρχει η αγωνία του να είναι επιτυχημένη η διοργάνωση αλλά ποτέ δε φοβήθηκα για τη συνοχή του.
Ποια θα είναι η πιο ιδιαίτερη προβολή φέτος στο νησί; Και για ποιο λόγο;
Θα ξεχώριζα πολλές προβολές όχι μια! Η ταινία Ίκαρος και ο Μινώταυρος όπου ο Carlo Vogele από το Λουξεμβούργο επισκέπτεται ξανά το γνωστό σε όλους μύθο και θα βρίσκεται στο νησί να μας παρουσιάσει την ταινία του. Όλα τα διαγωνιστικά προγράμματα, επαγγελματικό, φοιτητικό, για παιδιά ταινίες με ΛΟΑΤΚΙ+ περιεχόμενο για τα οποία είμαστε πολύ περήφανοι και έχουμε εξαιρετικές κριτικές επιτροπές που θα αναδείξουν τους νικητές. Θα ξεχώριζα επίσης την εκτός διαγωνιστικού προγράμματος προβολή της σειράς We the People που προβάλλεται στο Netflix και μιλά για τα ανθρώπινα δικαιώματα παρουσία της δημιουργού και παραγωγού της Chris Nee που θα έχουμε την ευκαιρία να την ακούσουμε να αφηγείται και την καριέρα της στην Αγορά.
Υπάρχει κάποιο μέρος στο πλανήτη που το animation ανθίζει;
Σε πολλά μέρη του κόσμου ανθεί το animation! Και ειδικά στην Ευρώπη. Θα έλεγα ότι οι Βαλτικές χώρες είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα μιας χώρα που τελευταία έχει δείξει μεγάλη και σοβαρή κινητικότητα στις διεθνείς συμπαραγωγές και αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό. Φυσικά η Γαλλία είναι η μεγάλη κυρία του Ευρωπαϊκού animation.
Φέτος, έχετε πολλά εργαστήρια με μια πιο ανοιχτή βεντάλια στους συμμετέχοντες. Τι ρόλο θέλετε να παίζουν τα εργαστήρια στο Animasyros;
Τα εκπαιδευτικά εργαστήρια ήταν από την αρχή ένας από τους σημαντικούς πυλώνες του Φεστιβάλ. Οι ομάδες στόχοι των εργαστηρίων που διοργανώνονται στο πλαίσιο του Animasyros διευρύνονται και περιλαμβάνουν παιδιά, εφήβους, ΑμεΑ, ηλικιωμένους και νέους επαγγελματίες οι οποίοι φέτος θα δουλέψουν πάνω στη θεματική των 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή με την καθοδήγηση έμπειρων εκπαιδευτών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Τα εργαστήρια για μας είναι μια βασική παρέμβαση στην τοπική κοινότητα και μας ενδιαφέρει να συμπεριλαμβάνουμε τους Συριανούς που τόσο ζεστά μας φιλοξενούν και μας υποστηρίζουν 15 χρόνια τώρα.
Μπορείτε να κάνετε μια αποτίμηση της animation κινηματογραφικής σκηνής στην Ελλάδα; Πόσο πιστεύετε ότι έχει παίξει ρόλο στην πορεία ή την εξέλιξη της το φεστιβάλ;
Το Animasyros ξεκίνησε με στόχο να δημιουργήσει ένα τόπο συνάντησης και δικτύωσης των δημιουργών με το κοινό και άλλους εκπροσώπους της διεθνούς κοινότητας animation. Από την αρχή έως και σήμερα δουλεύουμε προς αυτή την κατεύθυνση. Και το καταφέραμε! Επίσης, είναι ένας στόχος για έναν δημιουργό να φτιάξει μια ταινία όταν ξέρει ότι έχει ένα Φεστιβάλ με ειδικό διαγωνιστικό τμήμα μόνο για ελληνόφωνες ταινίες. Εν συντομία, δημιουργήσαμε ένα φιλόξενο ετήσιο ραντεβού που έγινε αποδεκτό από τους Έλληνες δημιουργούς. Είναι αλήθεια ότι το ελληνικό animation αναπτύσσεται με εντυπωσιακό ρυθμό τα τελευταία χρόνια σε πολλά επίπεδα. Το παρατηρούμε αυτό με ιδιαίτερη χαρά στις ταινίες που παράγονται και προβάλλονται στο Animasyros. Όμως το σημαντικότερο που βλέπουμε είναι ότι το ελληνικό animation διεκδικεί με αξιώσεις το χώρο του στις διεθνείς αγορές και σε σημαντικά φεστιβάλ στο εξωτερικό.
Τι συμβολίζει η επιλογή της Πρεμιέρας με το «Flee» του Γιόνας Πόερ Ρασμούσεν;
Πείτε μου ποιος περίμενε πριν από 10 χρόνια ότι μια ευρωπαϊκή ταινία animation θα ήταν υποψήφια με αξιώσεις σε 3 διαφορετικές κατηγορίες στα Όσκαρ. Η ταινία FLEE έχει ένα πολύ δυνατό και καίριο θέμα που αγγίζει τις ζωές χιλιάδων ανθρώπων που μέσα από το FLEE καθρεφτίζουν τη ζωή τους ναι. Αλλά πρέπει να πούμε ότι πρόκειται για μια υπέροχη ευρωπαϊκή συμπαραγωγή που δημιουργήθηκε από νέους και πολύ ταλαντούχους ανθρώπους και εύχομαι να αγαπηθεί στην Ελλάδα που έχει πάρει διανομή μέσω της StraDa Films. Αυτό που θέλω να πω είναι ότι η ταινία FLEE είναι πέρα από μια ταινία με σύγχρονη θεματολογία ένα παράδειγμα του πως μια ευρωπαϊκή ταινία animation μπορεί να κερδίσει το κοινό σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Μετά από όλα αυτά τα χρόνια, πώς κρατάτε ζωντανό το όραμα του φεστιβάλ;
Κοιτώντας μπροστά, δουλεύοντας συστηματικά και με σεβασμό στην ομάδα μας, στο κοινό, στους δημιουργούς και στους υποστηρικτές μας.