Μεγάλωσα σε μια οικογένεια μάλλον μητριαρχική. Είχα γύρω μου γυναίκες πολύ δυναμικές και αποφασιστικές. Η γιαγιά μου ήταν αυτή που έδινε τον τόνο, που έπαιρνε τις αποφάσεις. Ήταν αυτή που έστησε μια επιχείρηση και την ακολούθησε ο παππούς. Το ίδιο δυναμική είναι και η μαμά μου. Πολλές φορές σκέφτομαι ότι τις κουβαλάω τις γυναίκες αυτές μέσα μου, και όχι μόνο αυτές. Είναι μέσα μου στον τρόπο που υπάρχω, που δουλεύω, που συμπεριφέρομαι. Βέβαια, παρατηρώ ότι όσο ερχόμαστε προς το σήμερα, εξελισσόμαστε, αλλά και με έναν παράξενο τρόπο συντηρητικοποιούμαστε.
Με ενδιαφέρει και παράλληλα με συγκινεί να παρατηρώ τους ανθρώπους, πώς αλληλεπιδρούν με όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω τους και πώς μεταξύ τους. Γιατί για εμένα αυτό είναι η παράδοση. Ο τρόπος που συνδέονται μεταξύ τους οι άνθρωποι και ό,τι προκύπτει από αυτή τη συνύπαρξη. Αυτό αισθάνομαι ως παράδοση. Παράλληλα, όσα ζούμε εμείς τώρα θα μείνουν στη συλλογική μνήμη για αύριο και μεθαύριο. Με αυτό τον τρόπο δεν αισθάνομαι ότι η παράδοση είναι κάτι πεπερασμένο, μουσειακό και ανέγγιχτο. Αντιθέτως, την έχω στο μυαλό μου σαν κάτι ζωντανό και αληθινό που εξελίσσεται και μετασχηματίζεται.
Γι’ αυτό, φτιάχνοντας το πρώτο ολοκληρωμένο μου άλμπουμ YENNA, ταξίδεψα σε διάφορες επαρχίες, γνώρισα ανθρώπους, πήγα σε πανηγύρια, μίλησα, έμεινα μαζί τους, άκουσα τις ιστορίες τους. Το ίδιο κάνω και με τη χορωδία, τις Chόres. Μέσα στο σώμα μου νιώθω την Ιστορία. Υπάρχει μια ευθύνη σε σχέση με αυτό που κάνουμε και αφήνουμε πίσω μας. Είμαστε μέρος μιας αλυσίδας ανάμεσα σε αυτό που έχει συμβεί, που συμβαίνει σήμερα και αυτού που θα γίνει αύριο.
Ακόμη και τώρα, κάποιες φορές, οι κοινωνικές προσδοκίες με πιέζουν. Στο παρελθόν το έχουν κάνει σίγουρα. Όλες αυτές οι νόρμες σχετικά με το πώς πρέπει να είναι μια γυναίκα, τι πρέπει να φοράει και πώς να συμπεριφέρεται για να θεωρείται “σωστή” με έχουν περιορίσει στο παρελθόν και μου αρέσει μέσω της μουσικής να αμφισβητώ όλους αυτούς τους ρόλους και τα στερεότυπα για το τι υποτίθεται ότι είναι οι άντρες και τι οι γυναίκες. Όλο αυτό με ενδιαφέρει σε σημείο να με τσαντίζει, να με θυμώνει. Ο θυμός είναι ένα εργαλείο για να αντιμετωπίσω τους ανείπωτους κανόνες και τους αυτοματισμούς που μας καθορίζουν. Θέλω να τους περιορίζω. Σε διάφορες φάσεις της ζωής μου κάνω reboot για να τους αποφεύγω.
Επανακαθορίζω συχνά το ποια είμαι. Η πρώτη φορά που το έκανα ήταν όταν πήγα στην Αμερική και βρέθηκα μόνη μου μακριά από τις φωνές που με μεγάλωσαν. Είναι παράξενο που χρειάστηκε να πάω πιο μακριά από ποτέ για να βρεθώ πιο κοντά σε μένα και να ξαναδώ τις αρχές μου, να τις ξανασκεφτώ, να τις φιλτράρω. Είναι απελευθερωτικό να βρίσκεις τον εαυτό σου στο κάθε “τώρα”, απαλλαγμένο από αυτούς τους αυτοματισμούς. Το χρειάζομαι, γιατί συμβαίνουν τόσα πολλά γύρω μου και έχω την ανάγκη να επανεξετάζω τη σχέση με τον εαυτό μου. Αυτό είναι μια αυτογέννα. Ξεγεννάμε τον εαυτό μας ξανά και ξανά. Τη συγκεκριμένη γέννα συμβολίζει και αυτός ο δίσκος.
Στο πλαίσιο της δημιουργίας του κατάφερα να υπερβώ ακόμη και τις προσδοκίες που είχα εγώ για τον εαυτό μου, αποφεύγοντας τα μέρη μέσα μου στα οποία ένιωθα ασφαλής και άνετη, τόσο σε προσωπικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο. Παράλληλα, εξερεύνησα και άλλα μουσικά είδη που δεν είχα τολμήσει να τα εντάξω στη μουσική μου. Για τρία ολόκληρα χρόνια ξύπναγα και κοιμόμουν με αυτή τη σκέψη, προσπαθώντας να είμαι συνεπής απέναντι σε αυτό το project. Είμαι σχεδόν σίγουρη ότι και την επόμενη φορά έτσι θα είναι. Θα επαναπροσδιορίσω το πώς σκέφτομαι, το πώς νιώθω και τι θέλω να πω.
Οι καινούριες Μαρίνες που θα γεννιούνται από εδώ και πέρα, θέλω η καθεμία να κληροδοτεί στην επόμενη αυτή τη διάθεση για επαναπροσδιορισμό και την αναζήτηση της ελευθερίας. Γιατί με τον δίσκο αυτό γιορτάζω την προσωπική μου ελευθερία και τις υπερβάσεις που έχω κάνει. Θα ευχόμουν στις μελλοντικές Μαρίνες, επίσης, να είναι καλά και να κινούνται διαρκώς. Να μη βαλτώνουν. Να γίνονται νερό. Να μπορούν να ξεφεύγουν. Να γίνονται ελαφριές. Να σπάνε το κέλυφός τους. Να σπάνε τη δομή τους και τους ρόλους που τους επιβάλλονται. Να μην καταπιέζονται».
Η Μαρίνα Σάττι παρουσιάζει το άλμπουμ YENNA μέσα από μια μεγάλη περιοδεία σε Ελλάδα και εξωτερικό.