«Το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης στηρίζει τη διαφορετικότητα σε όλα τα επίπεδα και έχει στόχο να προσφέρει τις κατάλληλες συνθήκες ορατότητας µέσα σε ένα προστατευµένο περιβάλλον. Αυτό αντανακλάται, φυσικά, τόσο στη διάρθρωση του φεστιβάλ όσο και στο πρόγραµµά µας, στις αναπτυξιακές δράσεις και τις παράλληλες εκδηλώσεις. Συγκεκριµένα, το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης που πραγµατοποιείται από τις 7 έως τις 17 Μαρτίου παρουσιάζει, µεταξύ άλλων, ιστορίες γυναικείας χειραφέτησης και ενηλικίωσης, καθώς και ντοκιµαντέρ που καταγράφουν την αντίσταση σε κάθε είδος διακρίσεων και προκαταλήψεων.
Στα τρία διαγωνιστικά τµήµατά µας, η αναλογία γυναικών-αντρών σκηνοθετών είναι σχεδόν 50-50 και το ίδιο ισχύει και για το αναπτυξιακό κοµµάτι του φεστιβάλ, την Αγορά, όπου παρουσιάζονται οι ταινίες τού αύριο. Επίσης, φέτος, το µεγάλο αφιέρωµά µας µε τίτλο Citizen Queer παρουσιάζει ντοκιµαντέρ που υµνούν την οµορφιά της απελευθερωτικής πράξης του αυτοπροσδιορισµού, ιστορίες της διπλανής πόρτας, αλλά και πολύτιµες ιστορικές καταγραφές για τις απαρχές και την εξέλιξη του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήµατος. Ταυτόχρονα, η αναλογία 50-50 διατηρείται και στην ίδια τη δοµή του φεστιβάλ, στους ανθρώπους που εργάζονται σε αυτό. Τα πράγµατα έχουν σίγουρα αλλάξει, ωστόσο έχουµε ακόµα πολύ δρόµο να διανύσουµε. Τα φεστιβάλ είναι κατεξοχήν πεδία έκφρασης της διαφορετικότητας, είναι χώροι συµπερίληψης και προσφέρουν πρόσβαση σε κάθε δηµιουργό, ανεξαρτήτως ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσδιορισµού. Ειδικότερα, το Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης αναλαµβάνει πρωτοβουλίες για την ισάξια παρουσία της γυναικείας εµπειρίας, οι οποίες εντάσσουν το θέµα σε ένα γενικότερο, διεθνές πλαίσιο, µε τη συµµετοχή κορυφαίων επαγγελµατιών από όλο τον κόσµο. Χαρακτηριστικό παράδειγµα είναι η πρωτοβουλία για τη διεξαγωγή µιας σειράς Think Tank που αφορούσαν το µέλλον των κινηµατογραφικών αγορών και στο πλαίσιο των οποίων συζητήθηκαν ζητήµατα όπως η ορατότητα, η συµπερίληψη, η ισότιµη πρόσβαση κ.ά. Στην πραγµατικότητα, οι αγορές των φεστιβάλ, δηλαδή τα αναπτυξιακά προγράµµατά τους, αποτελούν τη µήτρα για το σινεµά τού αύριο. Για να διασφαλιστεί ότι ο κινηµατογράφος αντανακλά τις προσδοκίες της κοινωνίας, και ιδιαίτερα της νέας γενιάς (κυρίως όσον αφορά την ισότητα στη δηµιουργία, τη διανοµή και την πρόσβαση στο κοινό), πραγµατοποιήσαµε, επίσης, µια µελέτη των ευρωπαϊκών αγορών, όπως των Καννών, της Βενετίας και του Βερολίνου, στην οποία εξετάσαµε όλες τις δυσκολίες και τα εµπόδια για τη διασφάλιση της ισότητας και προτείναµε τρόπους υπέρβασής τους.
Τα τελευταία χρόνια γίνονται όλο και περισσότερα βήµατα για τη µεγαλύτερη εκπροσώπηση των θηλυκοτήτων στο σινεµά. Ειδικότερα στον ελληνικό κινηµατογράφο βλέπουµε σκηνοθέτριες και γυναίκες παραγωγούς να διαπρέπουν στο διεθνές στερέωµα, υπογράφοντας µεγάλες επιτυχίες. Φέτος, η Φόνισσα, γυρισµένη από την Εύα Νάθενα, σηµείωσε µεγάλη επιτυχία στο box office, ενώ το Animal της Σοφίας Εξάρχου κέρδισε τον Χρυσό Αλέξανδρο του Διεθνούς Διαγωνιστικού στο Φεστιβάλ Κινηµατογράφου Θεσσαλονίκης. Είναι η πρώτη ελληνική ταινία που έλαβε αυτό το βραβείο εδώ και 30 χρόνια. Φέτος, στο 26ο ΦΚΘ θα προβληθούν τα καινούρια ντοκιµαντέρ σηµαντικών σκηνοθετριών, όπως της Ελίνας Ψύκου και της Μαριάννας Οικονόµου, µεταξύ άλλων, ενώ στο αφιέρωµα Citizen Queer θα προβληθούν ταινίες της Μαρίας Κατσικαδάκου (Cyber) και της Καλλιόπης Λεγάκη. Επίσης, το νέο ντοκιµαντέρ της Εύας Στεφανή θα προβληθεί ως work in progress. Γυναίκες δηµιουργοί, όπως η Φρίντα Λιάππα και η Τώνια Μαρκετάκη, πρωτοπόρησαν προτείνοντας εδώ και χρόνια το δικό τους κινηµατογραφικό βλέµµα στο ελληνικό σινεµά. Είναι σηµαντικό να στηρίζουµε τις προσπάθειές τους και να δηµιουργούµε τις κατάλληλες προϋποθέσεις και τις συνθήκες, ώστε οι γυναίκες δηµιουργοί να µπορέσουν να εκφραστούν για ζητήµατα που τις απασχολούν µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο».
Φωτογράφος: Αλεξάνδρα Ρίµπα