Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Πανεπιστήμιο του Νότινγκαμ και στη σχολή του Architectural Association στο Λονδίνο. Μετά την αποφοίτησή του συνεργάστηκε με τα στούντιο Norman Foster, Paul Davis και BrisacGonzalez. Τα έργα του, κυρίως γλυπτά, έπιπλα και σχέδια, αποτελούν μοναδικά κομμάτια, τα οποία κυκλοφορούν σε περιορισμένο αριθμό. Ορισμένα από αυτά έχουν εκτεθεί στο Λονδίνο, την Αθήνα, το Πόρτο και το Τόκιο.
Ο ίδιος έχει βάλει ακόμα την υπογραφή του στην πρώτη εναλλακτική δανειστική βιβλιοθήκη της Αττικής, μαζί με την αρχιτέκτονα Ειρήνη-Αιμιλία Ιωαννίδου. Η εγκατάσταση είναι ανοιχτή για το κοινό όλο το 24ωρο, κάθε μέρα της εβδομάδας, και βρίσκεται στη διασταύρωση των οδών Κασσαβέτη και Λεβίδου στην Κηφισιά. Πώς προέκυψε αυτή η ιδέα;
Ο Ελευθέριος Αμπατζής εξηγεί: «Το εγχείρημα ξεκίνησε έπειτα από μια συζήτηση. Πάνω στην κουβέντα σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ενδιαφέρον να υπήρχε μια δημόσια βιβλιοθήκη σε μορφή επίπλου, η οποία θα ήταν μέρα και νύχτα προσβάσιμη στο κοινό. Κάναμε κάποια αρχικά σχέδια, επικοινωνήσαμε με τους κατασκευαστές-συνεργάτες μας και συζητήσαμε τις λεπτομέρειες υλοποίησης. Έπειτα προσεγγίσαμε το δήμο μας, όπου παρουσιάσαμε την ιδέα, η οποία έγινε αμέσως αποδεκτή με ενθουσιασμό».
Αν και ο σχεδιαστής έχει μείνει αρκετά χρόνια στο εξωτερικό, επιμένει να ζει στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης. Όπως ομολογεί άλλωστε, «κάθε περίοδος κρίσης είναι ένα διάστημα ανακατατάξεων αλλά και ευκαιριών. Πάντα ήθελα να επιστρέψω στην Αθήνα και θεωρώ ότι η στιγμή που επέλεξα να το κάνω ήταν μια πρόκληση για εμένα: Οι μεταβαλλόμενες συνθήκες με ιντριγκάρουν να παρουσιάσω χρήσιμα και δημιουργικά πράγματα στο ελληνικό κοινό».
Ελιγμοί πάνω στο ντιζάιν
Για τον Ελευθέριο Αμπατζή η αρχιτεκτονική αποτελεί το «κλειδί» ενός δημιουργικού ανθρώπου. Όπως τονίζει σχετικά, «στο Λονδίνο η κύρια ενασχόλησή μου ήταν πάνω στο σχεδιαστικό κομμάτι ενός κτιρίου, ενώ παράλληλα ασχολήθηκα ατομικά με το βιομηχανικό σχεδιασμό υλοποιώντας παραγγελίες οίκων εξωτερικού. Με την επιστροφή μου στην Ελλάδα το 2010 -η οποία συνέπεσε με το πάγωμα της οικοδομικής δραστηριότητας- το πεδίο δράσης χρειάστηκε να γίνει πιο ευρύ. Έδωσα, λοιπόν, έμφαση στο βιομηχανικό σχεδιασμό, στο εσωτερικό ντιζάιν, αλλά και σε projects κοινωνικού περιεχομένου, όπως οι ανταλλακτικές βιβλιοθήκες».
Από πού αντλεί την έμπνευσή του; «Την αναζητώ στα βιβλία, τις ταινίες και τα ταξίδια. Κατά καιρούς με έχουν εμπνεύσει συγκεκριμένοι άνθρωποι, που έχουν διαμορφώσει αυτό που είμαι σε μεγάλο βαθμό. Ανάμεσά τους ξεχωρίζω τον καθηγητή και μέντορά μου στο τελευταίο έτος της φοίτησής μου στη σχολή του Architectural Association, ο οποίος με βοήθησε να προσεγγίσω ξανά την αρχιτεκτονική, την τέχνη και το βιομηχανικό σχεδιασμό από μια νέα οπτική γωνία, θολώνοντας τα όρια μεταξύ τους».
Στα επόμενα σχέδιά του είναι η παρουσίαση ενός project ανταλλακτικών βιβλιοθηκών στο Νέο Δημαρχείο της Θεσσαλονίκης στις 14/11, στο συνέδριο Unconference που διοργανώνεται από το Future Library. «Σκοπεύουμε να τοποθετήσουμε νέες βιβλιοθήκες σε διάφορα σημεία, δημιουργώντας έτσι ένα δίκτυο ανταλλαγής. Επειδή η δράση των εναλλακτικών αυτών βιβλιοθηκών εξελίσσεται και διευρύνεται διαρκώς, όσοι ενδιαφέρονται μπορούν να ενημερωθούν σχετικά στο www.vivliothiki.org» συμπληρώνει.
Info: Περισσότερα για τον Ελευθέριο Αμπατζή και τα έργα του στο www.eleftherios-art.com