Υπήρχε και στη βιβλιοθήκη του δικού μου πατρικού το περίφημο «ΣΕΞ ΛΕΞΙΚΟΝ». Ένας χοντρός αλλά κομψός τόμος, με προστατευτικό πλαστικό κάλυμμα, κάτι σαν προφυλακτικό, για να μην τσακίζουν οι άκρες του. Συχνά πυκνά, όταν κανείς δεν με έβλεπε, σκαρφάλωνα στο σύνθετο, τον άνοιγα και τον ξεφύλλιζα. Με τρόμαζαν τα σχεδιαγράμματα του ανθρώπινου σώματος, και ειδικά των γεννητικών οργάνων. Όλα έμοιαζαν πολύ σοβαρά, λες και όταν μεγαλώσεις κάτι κακό θα σου συμβεί και θα ξέρεις ότι το σώμα σου αποτελείται από όλα αυτά τα περίεργα εξαρτήματα. Οι ερμηνείες δίπλα σε λέξεις όπως «σεξ επαφή», «οργασμός», «στάσεις», με παραξένευαν επίσης. Γραμμένες στην καθαρεύουσα, φάνταζαν κι αυτές πολύ σοβαρές, αυστηρώς για μεγάλους, χωρίς ίχνος φαντασίας ή παιχνιδιού.
Όταν έμαθα ότι ο Σπύρος Μιχαλόπουλος ετοιμάζει έργο με θέμα το συγκεκριμένο λεξικό, ζήλεψα πάρα πολύ. Ήθελα να το είχα γράψει εγώ. Κι όταν είδα την παράσταση που φιλοξενείται στο Θέατρο 104 και σκηνοθέτησε ευφυέστατα η Αγγελίτα Τσούγκου, σκέφτηκα ότι ύστερα από τα παιδικά δικά μου, αυτός ο περιβόητος τόμος, δεν θα μπορούσε να πέσει σε καταλληλότερα χέρια.
Βρισκόμαστε στα τέλη των 70s και δύο ερωτευμένοι νέοι, ο Τάκης και η Κάτια, ξεμοναχιάζονται σε ένα εύκαιρο σπίτι φίλης μία νύχτα, η οποία έμελλε να σημάνει και την πρώτη τους φορά. Παρθένοι και οι δύο, έχουν ως μοναδικό οδηγό αυτό το λεξικό και καταφεύγουν με φόβο και πάθος στα λήμματά του για να πάρουν ιδέες και να οδηγηθούν στην πολυπόθητη επαφή.
Κάτι παραπάνω από απολαυστικοί, με διαβολεμένη σκηνική χημεία, η Μαρία Χάνου και ο Χρήστος Κοντογεώργης. Είναι τόσο ωραίο να βλέπεις μια τόσο όμορφη ηθοποιό να αγκαλιάζει και την αστεία της πλευρά, κι αυτό να την κάνει ακόμα πιο ακαταμάχητη και λαμπερή. Και όταν ο παρτενέρ της τη συμπληρώνει και την τροφοδοτεί με τέτοιο τρόπο, τότε πραγματικά μιλάμε για ένα από τα ωραιότερα θεατρικά ζευγάρια της σεζόν.
Πέρα από τις αμέτρητες αστείες στιγμές του έργου, σκηνοθετημένες με εξαιρετικό ρυθμό από την Αγγελίτα Τσούγκου, είναι πολύ σημαντικό ότι οι δύο χαρακτήρες είναι ολοκληρωμένες προσωπικότητες, με άποψη, σαφές περίγραμμα και καθόλου μα καθόλου καρικατούρες. Πολύ σημαντικό επίσης, ότι ο συγγραφέας Σπύρος Μιχαλόπουλος στάθηκε με κριτική ματιά απέναντι στον πουριτανισμό της εποχής στην οποία γράφτηκε το συγκεκριμένο λεξικό, βάζοντας την ηρωίδα να αντιταχθεί όταν διαβάζει τη λέξη διαστροφή ως επεξήγηση της ομοφυλοφιλίας, αλλά και στον σεξισμό κατά της γυναίκας, που υπάρχει μπόλικος σε πολλά σημεία του τόμου.
Η ιστορία σε κρατά από την αρχή ως το τέλος, φεύγεις και έχεις αγαπήσει αυτό το ζευγάρι. Βρίσκεις σ’ αυτό κάτι από τα δικά σου άγουρα και ώριμα ενσταντανέ, γιατί ας μην γελιόμαστε, τα συναισθήματα είναι τα παιδιά που δεν θα μεγαλώσουν ποτέ. Ο έρωτας μας καταδικάζει να κάνουμε ξανά και ξανά τα ίδια λάθη, κάθε καινούρια φορά είναι σαν την πρώτη φορά, ακριβώς επειδή έχουμε πάντα την γλυκιά ψευδαίσθηση ότι αυτή τη φορά όλα θα είναι διαφορετικά. Γιατί να είναι όλα τόσο πολύπλοκα; Γιατί ο έρωτας να μην είναι τόσο απλός σαν μια χειραψία; Είναι η απορία του Τάκη και μάλλον η απορία όλων μας. Μια κωμωδία που θα σας γλυκάνει όσο λίγα πράγματα αυτήν την παράξενη εποχή. Από το Άλφα ως το Ωμέγα, αυτό το Λεξικό αξίζει και έχει πολλά να σας πει.
Info: «Σεξ Λεξικόν-Η Επιστήμη του Έρωτα», Θέατρο 104 , Ευμολπιδών 41, Γκάζι, Αθήνα (μετρό Κεραμεικός) – Τηλ : 210 3455020 – 6940290312. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.15, www.viva.gr.