Με τους φακέλους να έχουν γραμμένη την κατηγορία με ΤΕΡΑΣΤΙΑ γράμματα, για να αποφύγουμε τα περσινά, τα 90ά Όσκαρ κράτησαν κοντά τέσσερις ώρες, αν και φέτος ξεκίνησαν μισή ώρα νωρίτερα.
Χωρίς μεγάλες εκπλήξεις, ανατροπές και λάθη, η ταινία του Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο «Η Μορφή του Νερού» κέρδισε τα περισσότερα βραβεία της βραδιάς. Το ρομαντικό παραμύθι αποδοχής του Μεξικανού παραμυθά απέσπασε τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Μουσικής για τον ελληνικής καταγωγής Αλεξάντερ Ντεσπλά (το δεύτερο μετά το «Ξενοδοχείο Grand Budapest») και Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης. Ο Ντελ Τόρο έγινε ο τρίτος Μεξικανός σκηνοθέτης που κερδίζει το Όσκαρ σκηνοθεσίας μετά τους Αλφόνσο Κουαρόν («Gravity») και Αλεχάντρο Γκ. Ινιαρίτου («Birdman», «Η Επιστροφή»), και σίγουρα είναι ένα μήνυμα του Χόλιγουντ απέναντι στον μισαλλόδοξο Πρόεδρο Τραμπ. «Είμαι ένας μετανάστης, όπως πολλοί από εσάς», δήλωσε συγκινημένος ο Ντελ Τόρο, η ταινία του οποίου είχε συγκεντρώσει τις περισσότερες υποψηφιότητες φέτος (13), συνεχίζοντας την επιτυχημένη πορεία βραβεύσεων που ξεκίνησε με τον Χρυσό Λέοντα του Φεστιβάλ Βενετίας.
Η αγαπημένη ταινία των ηθοποιών, το «Τρεις Πινακίδες Έξω από το Έμπινγκ, στο Μιζούρι» του Μάρτιν Μακ Ντόνα, κέρδισε δυο βραβεία ερμηνειών. Η Φράνσις Μακ Ντόρμαντ επανέλαβε τη νίκη της στην κατηγορία Α’ Γυναικείου ρόλου, 20 χρόνια μετά το «Φάργκο», και ξεσήκωσε τις γυναίκες που υπήρξαν υποψήφιες στα φετινά βραβεία. Ο συμπρωταγωνιστής της Σαμ Ρόκγουελ, βραβεύτηκε επίσης για την ερμηνεία του με το Όσκαρ Β’ Αντρικού. «Θέλω να ευχαριστήσω την Ακαδημία. Δεν περίμενα πως θα έλεγα ποτέ αυτά τα λόγια», είπε χαρακτηριστικά.
Η Ακαδημία έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στον Γκάρι Όλντμαν και το Όσκαρ Α’ Αντρικού για την υποδειγματική ενσάρκωση του Ουίνστον Τσόρτσιλ στο «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» του Τζο Ράιτ. «Φτιάξε τσάι. Φέρνω έναν Όσκαρ», είπε ο Όλντμαν στην 99χρονη μητέρα του, από το μικρόφωνο. Η ταινία κέρδισε και το Όσκαρ Μακιγιάζ και Κομμώσεων. Η Τζόντι Φόστερ (εμφανίστηκε με πατερίτσες κατηγορώντας τη Μέριλ Στριπ πως «I,Tonya-me»), η Τζένιφερ Λόρενς, η Έλεν Μίρεν και η Τζέιν Φόντα, ήταν οι ηθοποιοί που έσπασαν την παράδοση και έδωσαν τα Όσκαρ Α’ Αντρικού και Α’ Γυναικείου, ενώ από τους περσινούς νικητές το παρών έδωσαν ο Μαχερσάλα Άλι και η Έμα Στόουν.
Η «Δουνκέρκη» του Κρίστοφερ Νόλαν κέρδισε 3 βραβεία (Μοντάζ, Ήχου, Ηχητικό Μοντάζ), το αριστουργηματικό «Να με Φωνάζεις με τ’ Όνομά σου» ήταν ο νικητής του Διασκευασμένου Σεναρίου, που πήρε ο 89χρονος Τζέιμς Άιβορι (και έγινε έτσι ο γηραιότερος νικητής Όσκαρ), το ανατρεπτικό «Τρέξε!» του Τζόρνταν Πιλ που άνοιξε έναν ευρηματικό διάλογο ανάμεσα στη σάτιρα, το θρίλερ και τις φυλετικές διακρίσεις, κέρδισε το Πρωτότυπο Σενάριο, ενώ η γοητευτική «Αόρατη Κλωστή» του Πολ Τόμας Άντερσον τα καλύτερα Κοστούμια.
Ο σπουδαίος Ρότζερ Ντίκινς έσπασε την κακοτυχία και με την 14η υποψηφιότητά του έφυγε νικητής με το Όσκαρ Φωτογραφίας για το «Blade Runner 2049» (η ταινία κέρδισε και τα Οπτικά Εφέ), το Μεξικό -πέρα από τη νίκη του Ντελ Τόρο- επισημάνθηκε και από τα Όσκαρ του «Coco» στις Κατηγορίες Τραγουδιού (Remember Me) και Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων, το «Μία Φανταστική Γυναίκα» του Σεμπαστιάν Λέλιο απέσπασε το Όσκαρ Ξενόγλωσσης ταινίας, ενώ στις «εκπλήξεις» μπορούμε να συμπεριλάβουμε το Όσκαρ Ντοκιμαντέρ για το «Icarus» που πήγε στη διαδικτυακή πλατφόρμα του Netflix.
Τα 90ά Όσκαρ ξεκίνησαν με μία νοσταλγική αναφορά στο κόκκινο χαλί, παρουσιάζοντας μερικές από τις εμφανίσεις της βραδιάς σε ρετρό άσπρο-μαύρο καλωσορίζοντας τον παρουσιαστή της βραδιάς Τζίμι Κίμελ χωρίς περιττούς προλόγους. «Αν ακούσετε το όνομά σας μη σηκωθείτε κατευθείαν», είπε ο Κίμελ, σχολιάζοντας άμεσα το περσινό φιάσκο της ανακοίνωσης του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας. Αναλαμβάνοντας την ευθύνη να δώσει τόνο στη βραδιά, αμέσως μετά σχολίασε το επίμαχο και επίκαιρο θέμα της σεξουαλικής παρενόχλησης που ξέσπασε το τελευταίο εξάμηνο στη βιομηχανία. «Ο Όσκαρ είναι ο πιο αγαπητός άντρας του Χόλιγουντ. Έχει τα χέρια του έτσι ώστε να τα βλέπετε και κυρίως, δεν έχει πέος».
Στη συνέχεια δίνοντας θετικό πρόσημο στην τελετή, επισήμανε τις γυναίκες υποψήφιες της βραδιάς, μεταξύ των οποίων την ιστορική υποψηφιότητα της Ρέιτσελ Μόρισον για τη Διεύθυνση Φωτογραφίας στο «Mudbound: Δάκρυα στο Μισισιπή» και την Γκρέτα Γκέργουιγκ, την πέμπτη, μόλις, γυναίκα σκηνοθέτιδα που προτάθηκε για Όσκαρ σκηνοθεσίας στα 90 χρόνια του θεσμού (μοναδική νικήτρια η Κάθριν Μπίγκελοου για το «The Hurt Locker»). Παραμένοντας στο θέμα της άδικης μεταχείρισης της βιομηχανίας σχετικά με τα φύλα, ο Κίμελ αναρωτήθηκε με ειρωνεία «Αν δεν μπορείς να εμπιστευτείς τους ατζέντηδές σου, τότε ποιούς;», αναφερόμενος στο μισθολογικό χάσμα των Μαρκ Γουόλμπεργκ και Μισέλ Γουίλιαμς, για τα συμπληρωματικά γυρίσματα του «Όλα τα Λεφτά του Κόσμου» του Ρίντλεϊ Σκοτ. Μιλώντας για ανταποδοτικά οφέλη, υποσχέθηκε κλείνοντας το μονόλογό του ένα τζετ σκι δώρο (το παρουσίασε η απολαυστική Έλεν Μίρεν) σε όποιον είναι σύντομος και ολοκληρώσει τον ευχαριστήριο λόγο του σε λιγότερο από 1:29 λεπτά!
Δικαιολογώντας τον επετειακό χαρακτήρα της, η τελετή απονομής διανθισμένη με βίντεο-μοντάζ υπενθύμιζε παλαιότερους νικητές Όσκαρ ερμηνειών ή υποψήφιες ταινίες του παρελθόντος που δικαιολογούν και πιστοποιούν την αγάπη του παγκόσμιου κοινού για τα Όσκαρ και το σινεμά. Από τις καλύτερες στιγμές η εμφάνιση δυο βραβευμένων ηθοποιών με Όσκαρ Β΄Γυναικείου: της Εύα Μαρί Σέιντ από το «Λιμάνι της Αγωνίας» του Ελία Καζάν («Μόλις συνειδητοποίησα πως είμαι μεγαλύτερη από την Ακαδημία») και της σαρωτικής Ρίτα Μορένο του «West Side Story», που στην ηλικία των 86 χρονών δεν έχει χάσει τίποτα από το μπρίο της, και έκανε την έκπληξη φορώντας το ίδιο φόρεμα που φορούσε και στην τελετή το 1962.
Ο Τζίμι Κίμελ κατά τη διάρκεια της απονομής στάθηκε αρκετά διακριτικός, για να μην πούμε αδιάφορος. Μία μπηχτή για τον Ματ Ντέιμον, μία επίσκεψη έκπληξη σε διπλανή αίθουσα που φιλοξενούσε δοκιμαστική προβολή του «Μια Πτυχή στον Χρόνο» με τους (κρατήστε ανάσα) Γκαλ Γκαντότ, Άρμι Χάμερ, Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο, Άνσελ Έλγκορτ, Μαρκ Χάμιλ, Μαργκό Ρόμπι, Λουπίτα Νιόνγκο και τεράστια χοτ ντογκ και γλυκά, η το αστείο πως στην πρώτη τελετή των Όσκαρ ο Κρίστοφερ Πλάμερ είχε επισημανθεί ως φέρελπις νέος, δεν ήταν αρκετά για να δώσουν χαλαρό, χιουμοριστικό τόνο. Αντιθέτως η Μάγια Ρούντολφ και η Τίφανι Χαντίς («Girls Trip») ήταν υπεύθυνες για την πιο γνήσια κωμική στιγμή της βραδιάς, μονοπωλώντας τη σκηνή καθώς παρουσίαζαν τα Όσκαρ για τις ταινίες μικρού μήκους, υποσχόμενες πως μπορεί τα Όσκαρ να φαίνονται πια #OscarsTooBlack, αλλά σίγουρα θα ακολουθήσουν τόνοι από λευκούς στη συνέχεια.
Όσκαρ Α’ Αντρικού Ρόλου – Gary Oldman, “Darkest Hour”
Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου – Frances McDormand, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Καλύτερη Ταινία – “The Shape of Water”- H Μορφή του Νερού
Οσκαρ Β’ Αντρικού Ρόλου – Sam Rockwell, “Three Billboards Outside Ebbing, Missouri”
Όσκαρ Καλύτερου Μακιγιάζ – “Darkest Hour,” Kazuhiro Tsuji, David Malinowski, Lucy Sibbick
Όσκαρ Καλύτερων Κοστουμιών – “Phantom Thread,” Mark Bridges
Όσκαρ Καλύτερου Ντοκιμαντέρ – “Icarus,” Bryan Fogel, Dan Cogan
Όσκαρ Καλύτερου Μοντάζ Ήχου – “Dunkirk,” Alex Gibson, Richard King
Όσκαρ Καλύτερης Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης – "The Shape of Water,” Paul D. Austerberry, Jeffrey A. Melvin, Shane Vieau
Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας – “A Fantastic Woman” (Chile)
Όσκαρ Β’ Γυναικείου Ρόλου – Allison Janney, “I, Tonya”
Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων Μικρού Μήκους – “Dear Basketball,” Glen Keane, Kobe Bryant
Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων – “Coco,” Lee Unkrich, Darla K. Anderson
Όσκαρ Διεύθυνσης Φωτογραφίας
“Blade Runner 2049,” Roger Deakins
Όσκαρ Μουσικής – “The Shape of Water,” Alexandre Desplat
Όσκαρ Καλύτερου Τραγουδιού – “Remember Me” from “Coco,” Kristen Anderson-Lopez, Robert Lopez
Όσκαρ Σκηνοθεσίας – “The Shape of Water,” Guillermo del Toro
Πηγή: cinemagazine.gr