Menu

Το Ανθρώπινο Κεφάλαιο

Ιταλία, Μιλάνο. Τη νύχτα πριν την παραμονή των Χριστουγέννων, ένα τζιπ παρασέρνει έναν άτυχο ποδηλάτη και τον εγκαταλείπει. Το ατύχημα συνδέει ανατρεπτικά τη ζωή δύο οικογενειών και αποκαθηλώνει σταδιακά τα όρια της ανθρώπινης ηθικής. Το «Ανθρώπινο Κεφάλαιο» - μία από τις sold out προβολές των φετινών Νυχτών Πρεμιέρας – αποτελεί τη φετινή πρόταση της Ιταλίας για το ξενόγλωσσο όσκαρ.

Πώς κοστολογείται η ανθρώπινη ζωή; Ποια μαθηματική εξίσωση μπορεί να υπολογίσει τις συναισθηματικές πιστώσεις, τα διαπροσωπικά δάνεια, τις μετοχές των επιθυμιών, τις προσωπικές αναλήψεις;

Και τελικά ποια κοινωνικά κριτήρια είναι ικανά να σφραγίσουν ένα στιγμιαία αναγνωρίσιμο barcode που θα σε τοποθετήσει ψηλά ή χαμηλά στα ράφια του κοινωνικού μάρκετ, όπου όλα (και όλοι) υπολογίζονται με βάση την αγοραστική τους αξία;

Το «Ανθρώπινο Κεφάλαιο» του Πάολο Βιρτζί απέκτησε απόλυτα ισοδύναμη κινηματογραφική αξία όταν στα φετινά βραβεία της Ιταλικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, πρόβαλε την τιμή του μέσα από ένα σύνολο εφτά βραβεύσεων, αφού εκτόπισε το φαβορί και οσκαρούχο «Η Τέλεια Ομορφιά» του Πάολο Σορεντίνο και κέρδισε το μεγάλο βραβείο της καλύτερης ταινίας.

Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Αμερικανού Στίβεν Άμιντον, η δράση μεταφέρεται στο Μιλάνο και επικεντρώνεται στην ιστορία δύο οικογενειών, μιας μεγαλοαστικής και μιας μικρομεσαίας, που συνδέονται οικογενειακά και οικονομικά.

Ο μεσίτης Ντίνο Οσόλα (στο ρόλο ο ποιητής/ Διονύσιος Σολωμός του «Μία Aιωνιότητα και μία Mέρα» Φαμπρίτσιο Μπεντιβόλιο) είναι ο στερεοτυπικός, μεσογειακός καταφερτζής, που, αντιμέτωπος με την πτώχευση, αποφασίζει να επενδύσει τις οικονομίες του με την αδηφάγα λογική του «εύκολου κέρδους».

Ο μελλοντικός συμπέθερός του, Μασιμιλιάνο Μπερνάσκι (Γκουλιέμπο Πινέλι), ο ευκατάστατος σύμβουλος επενδύσεων, πιέζει ασφυκτικά τον γιό του και παραμελεί επιδεικτικά τη γυναίκα του Κάρλα (η Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι σε μία συγκινητική ερμηνεία), μία ξεπεσμένη ηθοποιό που προσπαθεί να αναστηλώσει το παραδοσιακό θέατρο της πόλης και παράλληλα την καριέρα της.

Οι δύο οικογένειες θα συναντηθούν σε μία σχολική εκδήλωση λίγο πριν το μοιραίο ατύχημα.

Ο Βιρτζί αποκαλύπτει την πλοκή και τους χαρακτήρες της μέσα από τέσσερα κεφάλαια, τέσσερεις εκφάνσεις της ίδιας ιστορίας που προσθέτουν με αφηγηματική δεξιοτεχνία βάθος στους χαρακτήρες. Σύμμαχοί του το εξαιρετικό καστ που επιδεικνύει με ευκολία μία βιτρίνα κοινωνικών τύπων που οριοθετείται από τον κυνισμό του Πινέλι και την τρυφερότητα της Βαλέρια Γκολίνο (στο ρόλο της εγκύου συζύγου του Ντίνο). Η αιχμηρή διάθεση του σεναρίου, όμως, προσπαθεί να χωρέσει με απληστία την ποικιλία της κοινωνικής παθογένειας με αποτέλεσμα η κριτική ματιά να παραμένει αξιοπρεπής μα και μετριοπαθής.

Το «Ανθρώπινο Κεφάλαιο», όμως, στο σύνολο κερδίζει γιατί αντιπαραβάλει την καπιταλιστική πλεονεξία με τη ρευστότητα και την αναλωσιμότητα της ανθρώπινης ζωής.

Μεταφέρει ένα σημαντικό μήνυμα που στηλιτεύει τους κοινωνικούς φραγμούς και παράλληλα μέσα από την εκλεπτυσμένη κινηματογραφική δομή του, συγκροτεί μία καυστική κοινωνική διατριβή για την ιταλική και ενδεχομένως παγκόσμια κοινωνία.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Search