Η κοινωνική ταυτότητα μιας εταιρείας αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για τους καταναλωτές, καθώς σήμερα διαβάζουμε προσεκτικά τις ετικέτες στις συσκευασίες, αλλά και ενδιαφερόμαστε για την ηθική στάση που διατηρεί ένα brand απέναντι σε μια σειρά από καταστάσεις. Πέρα από τις φόρμουλες που αλλάζουν τα τελευταία χρόνια και ενσωματώνουν περισσότερα φυσικά συστατικά, ο διεθνής οίκος καλλυντικών L’Oréal που φιλοξενούμε στο μπουντουάρ μας γίνεται παράδειγμα αειφόρου ανάπτυξης. Εξοικονόμηση ενέργειας, κατάργηση χρήσης πλαστικού, ανακύκλωση είναι μόνο μερικές από τις φιλικές προς το περιβάλλον πρακτικές που αγκάλιασε η L’Oréal Hellas στα ανακαινισμένα γραφεία της στη Νέα Ιωνία πριν από μερικούς μήνες. Μιλήσαμε με τον Γιώργο Χριστοδούλου, τον διευθυντή οperations του ομίλου στην Ελλάδα, και μας εξήγησε πώς τα κατάφεραν.
Τα τελευταία χρόνια, η L’ Oréal διεθνώς υιοθετεί μια πιο φιλική προς το περιβάλλον πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό, πρόσφατα ανακαινίσατε τα γραφεία του ομίλου στην Αθήνα. Τι αλλαγές χρειάστηκε να κάνετε;
Η παγκόσμια δέσμευση του Ομίλου L’Oréal για βιώσιμη ανάπτυξη εφαρμόζεται σε όλο το φάσμα των λειτουργιών μας. Ένα πεδίο εφαρμογής της δέσμευσης αυτής ήταν και η ανακαίνιση των γραφείων της L’Oréal Hellas στο τέλος του περασμένου έτους. Με πυξίδα τη δέσμευση για ένα βιώσιμο μέλλον, εμπνεόμαστε για να ακολουθούμε κι εμείς στη χώρα μας τις βέλτιστες πρακτικές και πρωτοβουλίες. Στο πλαίσιο της ανακαίνισης των γραφείων μας, αλλά και της ευθυγράμμισης με την παγκόσμια δέσμευση Sharing Beauty With All, καταργήσαμε τη χρήση πλαστικών ποτηριών και μπουκαλιών – μαζί με τα πλαστικά καλαμάκια. Επιπλέον, συνεχίζουμε ενισχύοντας την ανακύκλωση υλικών με ειδικούς κάδους που έχουν εγκατασταθεί σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους, για όλες τις κατηγορίες απορριμμάτων. O φωτισμός του κτιρίου προσαρμόζεται συνεχώς στις συνθήκες του εξωτερικού φωτισμού, ενώ στα meeting rooms υπάρχει ειδικός αισθητήρας που ανιχνεύει την ανθρώπινη παρουσία και απουσία, ούτως ώστε να γίνεται η αντίστοιχη εξοικονόμηση ενέργειας. Συνεχώς λαμβάνουμε μέτρα και για τη βελτιστοποίηση της εργονομίας και της ακουστικής, ενώ παρακολουθούμε πιστά την ποιότητα του αέρα στους εσωτερικούς χώρους. Επιπρόσθετα, επενδύσαμε σε νέες, μοντέρνες μονάδες κλιματισμού χαμηλής ενεργειακής κατανάλωσης, ελέγχοντας και βελτιώνοντας συνεχώς τον τρόπο με τον οποίο πραγματοποιούνται οι εργασίες συντήρησής τους. Η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων μας αποτελούν τη βασική μας προτεραιότητα, οπότε πρόσφατα πραγματοποιήσαμε και μια σειρά από επιπρόσθετες ενέργειες προκειμένου να λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφαλή επιστροφή των συνεργατών μας στη νέα εργασιακή πραγματικότητα που έφερε η πανδημία.
Ποια είναι η συμβολή των εργαζομένων σε αυτή την καινούρια πραγματικότητα; Τι αλλαγές έπρεπε να κάνουν και ποιες νέες «πράσινες» συνήθειες να υιοθετήσουν;
Το πιο σημαντικό κεφάλαιο της L’Oréal είναι οι άνθρωποί της και κάθε αλλαγή προς το καλύτερο, πόσο μάλλον μια δέσμευση για ένα καλύτερο μέλλον. Ξεκινάει εκ των έσω, σε πλήρη συνάρτηση με την εταιρική φιλοσοφία και κουλτούρα μας. Έτσι, λοιπόν, η δέσμευση για βιώσιμη ανάπτυξη στο πλαίσιο του προγράμματος Sharing Beauty With All έχει γίνει προσωπική αποστολή για τους εργαζομένους μας. Πιο συγκεκριμένα, οι άνθρωποί μας έχουν ενστερνιστεί τις αρχές της ανακύκλωσης και συμβάλλουν στην κυκλική οικονομία. Επιπλέον, είναι πλήρως ευαισθητοποιημένοι ως προς τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα οι οποίες μπορεί να προέρχονται από μετακινήσεις ή επαγγελματικά ταξίδια. Επίσης, έχουν σταματήσει πλήρως τη χρήση του πλαστικού, χρησιμοποιώντας υλικά φιλικά προς το περιβάλλον. Η αλλαγή ξεκινάει από εμάς και γι’ αυτόν το λόγο είμαστε πολύ περήφανοι για το ήθος και την περιβαλλοντική ευσυνειδησία που διέπει την οικογένεια της L’Oréal, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.
Τι εισπράττετε από τους εργαζόμενους για το νέο περιβάλλον και τις καινούριες συνήθειες;
Η πρόοδος που έχουμε σημειώσει είναι αρκετά σημαντική και έχει αλλάξει με πολύ θετικό τρόπο την καθημερινότητα των εργαζομένων μας, καθώς όλοι πλέον αισθανόμαστε ότι συμβάλλουμε σε κάτι πολύ μεγαλύτερο: στο βιώσιμο μέλλον της ομορφιάς. Νιώθουμε πολύ περήφανοι για ό,τι έχουμε πετύχει. Αυτό που παρατηρούμε, και είναι επίσης αρκετά ενθαρρυντικό, είναι ότι η φιλοσοφία του Sharing Beauty With All ακολουθεί τους εργαζόμενους και στο σπίτι: είναι ήδη πολύ ευαισθητοποιημένοι και συνεχίζουν να λαμβάνουν υπεύθυνες αποφάσεις για το περιβάλλον, από τα καθημερινά ψώνια και τις μετακινήσεις τους, έως τον περιορισμό της χρήσης πλαστικού.
Ποιες είναι οι μεγαλύτερες δυσκολίες και προκλήσεις που είχατε και πώς καταφέρατε να φέρετε εις πέρας τις αλλαγές;
Αναλάβαμε φιλόδοξες, απτές και μετρήσιμες δεσμεύσεις που καλύπτουν όλο το φάσμα των αξιών μας. Επανακαθορίσαμε εξολοκλήρου τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε, καινοτομούμε και διανέμουμε τα προϊόντα μας. Η υλοποίησή των στόχων αυτών, σε τοπικό επίπεδο, ήταν και είναι ένα έργο με πολυπλοκότητα και πολυάριθμες εκφάνσεις σε όλο το πλαίσιο των δραστηριοτήτων μας. Όμως, είναι μεγάλη ανταμοιβή να βλέπουμε τους στόχους μας να υλοποιούνται και να χτίζουμε ένα κληροδότημα βιωσιμότητας.
Θα μπορούσαν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα να ακολουθήσουν το παράδειγμα της L’ Oréal; Το κόστος είναι ασύμφορο ή υπάρχει απόσβεση;
Η βιώσιμη ανάπτυξη είναι υποχρέωση όλων μας, γι’ αυτό και πιστεύω πως όλες οι επιχειρήσεις θα έπρεπε να τη λαμβάνουν υπόψη τους στο φάσμα των λειτουργιών τους, η καθεμία με βάση τις δυνατότητες και τον τομέα δραστηριοποίησής της. Η L’Oréal είναι ηγέτης στην κατηγορία της, αλλά και στην υπευθυνότητα και την αποφασιστικότητα με την οποία στρέφει το βλέμμα της στο μέλλον της ομορφιάς. Είναι πεποίθησή μας ότι η βιωσιμότητα είναι τόσο μακροπρόθεσμα όσο και βραχυπρόθεσμα προς όφελος των εταιρειών και της κοινωνίας, για ένα μέλλον αειφορίας. Είμαστε πολύ περήφανοι που συμμετέχουμε και πρωτοπορούμε στη δημιουργία ενός καλύτερου μέλλοντος με ομορφιά για όλους.
Είστε μια εταιρεία που σέβεται τον πλανήτη, γεγονός που έχετε αποδείξει τα τελευταία χρόνια με τη στροφή σας προς τη δημιουργία καλλυντικών που τηρούν τις αρχές της αειφορίας και της βιώσιμης ανάπτυξης. Πώς άρχισε αυτό το ταξίδι;
Ο όμιλος L’Oréal ξεκίνησε το 2013 το πρόγραμμα Sharing Beauty With All, το οποίο είναι πλήρως ενσωματωμένο σε ολόκληρη την αλυσίδα του ομίλου. Αφορά τη βιώσιμη ανάπτυξη και αντιμετωπίζει όλες τις επιπτώσεις της, από τον σχεδιασμό των προϊόντων μέχρι τη διανομή τους, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας παραγωγής ή την προέλευση των συστατικών. Κάθε χρόνο, η εταιρεία επικοινωνεί με διαφάνεια τα στοιχεία της Έκθεσης Προόδου της. Σήμερα ο όμιλος είναι μια από τις εταιρείες των οποίων η φιλοδοξία και η σοβαρότητα σχετικά με τη βιώσιμη ανάπτυξη είναι από τις πλέον αναγνωρισμένες σε διεθνές επίπεδο. Συγκεκριμένα, το 2020, η L’Oréal αναγνωρίστηκε για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά παγκόσμιος περιβαλλοντικός ηγέτης με βαθμολογία 3Α στην αξιολόγηση του CDP.
Ποιες είναι οι περιβαλλοντικές δεσμεύσεις σας για το μέλλον; Πρόκειται όλα τα προϊόντα του ομίλου να αρχίσουν σταδιακά να πληρούν τις αρχές της αειφορίας;
Το πεδίο των δραστηριοτήτων μας βασίζεται σε τέσσερις πυλώνες: παράγουμε βιώσιμα, αναπτύσσουμε βιώσιμα, ζούμε βιώσιμα και καινοτομούμε βιώσιμα. Οι πυλώνες αυτοί αφορούν όλη την αλυσίδα των αξιών μας, όπως σας ανέφερα, από τον σχεδιασμό των προϊόντων μέχρι και τη διανομή τους, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας παραγωγής ή την προέλευση των συστατικών. Το 2020, είναι έτος-ορόσημο για εμάς ως προς τους στόχους που έχουμε θέσει και θα μπορούμε, στο τέλος Ιουνίου, να ανακοινώσουμε τα πλήρη αποτελέσματα του προγράμματος Sharing Beauty With All. Η δέσμευση αυτή είναι το καμάρι όλων μας στη L’Oréal Hellas και έχει εφαρμοστεί σε πολλά στάδια και επίπεδα των λειτουργιών μας, καθώς πιστεύουμε βαθιά στη δέσμευση του ομίλου για ένα βιώσιμο μέλλον. Και εμπνεόμαστε από αυτήν για να ακολουθούμε κι εμείς στη χώρα μας τις βέλτιστες πρακτικές και πρωτοβουλίες. Είμαστε πολύ περήφανοι για ό,τι έχουμε επιτύχει ως L’Oréal Hellas. Πιο συγκεκριμένα, τον περασμένο χρόνο μειώσαμε κατά 100% τις εκπομπές CO2, κατά 61% την κατανάλωση νερού, κατά 68% την παραγωγή αποβλήτων, ενώ ξεπεράσαμε τους στόχους του ομίλου μας που ήταν η μείωση κατά 60% στους 3 παραπάνω τομείς που αναφέρθηκαν. Συνεχίζουμε να είμαστε προσηλωμένοι στη δέσμευσή μας για το βιώσιμο μέλλον της ομορφιάς και σύντομα θα ανακοινώσουμε τους νέους μας φιλόδοξους στόχους για το 2030, για την επίτευξη ακόμα σημαντικότερων αποτελεσμάτων στην κατεύθυνση αυτή.
Των Ροζίνας Κουρή, Χαράς Μπουργάνη