Menu

Έρευνα: Ποικιλία, το μυστικό της υγιεινής διατροφής

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, εάν το μενού μας περιλαμβάνει πολλά και διαφορετικά είδη λαχανικών, τότε είναι πιο πιθανό να τα προτιμήσουμε, παραμερίζοντας ενδεχομένως άλλα, πιο παχυντικά πιάτα που βρίσκονται επίσης στο τραπέζι.

Η δυνατότητα της επιλογής μεταξύ μιας ποικιλίας λαχανικών συντελεί στην αυξημένη κατανάλωσή τους και -συνεπώς- στη βελτίωση της σωματικής μας υγείας, αλλά και στην επίτευξη ή διατήρηση των ιδανικών αναλογιών. Τουλάχιστον αυτό υποστηρίζουν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια των ΗΠΑ, οι οποίοι μελέτησαν για διάστημα τεσσάρων εβδομάδων τις διατροφικές συνήθειες μιας ομάδας εθελοντών.

Τις τρεις πρώτες μέρες, το μενού περιελάμβανε ζυμαρικά με σάλτσα ντομάτας (600 γραμμ.) και ένα πιάτο με μπρόκολο ή καρότα ή αρακά (επίσης 600 γραμμ.), ενώ την τέταρτη μέρα το γεύμα είχε την ίδια μερίδα μακαρονάδας και μία ποικιλία από τα παραπάνω λαχανικά, σε μικρότερη ωστόσο ποσότητα (200 γραμμ.).

Τα αποτελέσματα είναι ενδεικτικά: οι εθελοντές έφαγαν 48 γραμμ. περισσότερα λαχανικά κατά μέσο όρο όταν τους προσφερόταν η δυνατότητα επιλογής, παραγκωνίζοντας κάπως τους πράσινους… θησαυρούς όταν δεν υπήρχε ποικιλία. Αξίζει να σημειωθεί πως η αύξηση της ποσότητας των λαχανικών δεν επηρέασε τη μερίδα του κυρίως πιάτου που κατανάλωσε η ομάδα, ούτε οδήγησε στη μείωση των συνολικών θερμίδων που οι συμμετέχοντες στη μελέτη προσέλαβαν από το μεσημεριανό τους.

Η επικεφαλής της έρευνας δρ Μπάρμπαρα Ρολς ανέφερε χαρακτηριστικά: «Στόχος μας ήταν να ενθαρρύνουμε τους συμμετέχοντες να καταναλώσουν περισσότερα λαχανικά, χωρίς να μετρούν τις θερμίδες του μεσημεριανού. Γι' αυτό άλλωστε τους σερβίραμε μεγάλες μερίδες, αφού δεν θέλαμε να τους περιορίσουμε ούτε στο ελάχιστο. Το μπρόκολο μάλιστα είχε μια ελαφριά επικάλυψη βουτύρου, γεγονός που του πρόσθετε γεύση, ωστόσο, επειδή ήταν βραστό, δεν επιβάρυνε το πιάτο με περιττές θερμίδες».

Η μελέτη καταλήγει πως η ποικιλία είναι ένας διεγερτικός παράγοντας. Πολλές παλαιότερες έρευνες μάλιστα υποστηρίζουν ότι οι παχύσαρκοι έχουν μια τάση να τρώνε ποικιλία τροφίμων. Ωστόσο, πιθανότατα επιλέγουν από μια γκάμα ανθυγιεινών και φορτωμένων με θερμίδες προϊόντων. Αν παρ΄ όλα αυτά τα παραπάνω αντικατασταθούν με φρούτα και λαχανικά, η ισορροπία θα αλλάξει, ο δείκτης της ζυγαριάς μας θα υποχωρήσει αισθητά, η σωματική και ψυχική υγεία μας θα βελτιωθεί, χωρίς βέβαια να νιώθουμε αίσθημα πείνας.

Η Δρ. Ρολς συμβουλεύει σε κάθε γεύμα να γεμίζουμε το μισό πιάτο μας με φρούτα και λαχανικά και το υπόλοιπο με το αγαπημένο μας φαγητό. Καλό είναι, δε, η ποικιλία ειδών να συνοδεύεται και από αντίστοιχη χρωμάτων (π.χ. κόκκινες πιπεριές, αγγούρι και ντομάτα), καθώς η εικόνα είναι ένας ακόμη παράγοντας που οδηγεί τον εγκέφαλό μας να στρέψει το πιρούνι μας προς την… υγιεινή κατεύθυνση.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ

Search