Η ομορφιά στον δρόμο της βιωσιμότητας

H εναρμόνισή μας με τον πλανήτη αντικατοπτρίζεται στις επιλογές μας. Αναζητούμε τις καλύτερες πρακτικές που εμπνέονται και τροφοδοτούνται από τη φύση. Τα καλά νέα είναι ότι η βιομηχανία των καλλυντικών εξερευνά καινούρια, πολλά υποσχόμενα μονοπάτια. Και το αποδεικνύει στην πράξη.

Monique Le Doledec 05 Ιουν. 24
Η ομορφιά στον δρόμο της βιωσιμότητας

Μπορεί η οικολογία να μην αποτελεί τη σπουδαιότερη ενασχόληση των κατοίκων του πλανήτη, ωστόσο αυξάνεται διαρκώς ο αριθμός των ανθρώπων που πιστεύουν ότι η ευεξία και η ομορφιά αποτελούν τμήμα μιας ολιστικής άποψης για τη ζωή και τη φύση. Φροντίζουμε τον εαυτό μας σημαίνει φροντίζουμε τον κόσμο ολόκληρο, γιατί συμβιώνουμε μαζί του. Είναι αλήθεια ότι έχουμε μπει στην… Ανθρωπόκαινο, την εποχή που οι άνθρωποι επιδρούν στη γεωλογία και τα οικοσυστήματα και που η φαντασία και η γνώση είναι πιο απαραίτητες από ποτέ ώστε ο πλανήτης να εξασφαλίσει την αρμονία.

Ή βιομηχανία των καλλυντικών μετά βίας εξέταζε τη βιώσιμη ανάπτυξη στα 2000s. Τώρα, όμως, βρίσκεται στην καρδιά δημιουργικών στρατηγικών, καθοδηγούμενη από κυβερνητικούς κανονισμούς και πρωτοβουλίες, όπως επίσης και από την αυξανόμενη πληροφόρηση των καταναλωτών. «Ήρθε η ώρα να συνδυαστούν η καινοτομία, η βιώσιμη ανάπτυξη και η πρόοδος, ώστε να επιταχύνουμε την πορεία μας προς μια πιο κυκλική οικονομία και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των προϊόντων μας», δηλώνει η Delphine Viguier-Hovasse, International Managing Director της L’Oréal Paris.

Μέσα σε 10 χρόνια έχουν αλλάξει οι φιλοδοξίες των νέων startup επιχειρήσεων, ενώ οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο απαιτητικοί και αναζητούν διαφάνεια και eco-friendly πρακτικές. Οι μεγαλύτεροι όμιλοι καλλυντικών, παίκτες ζωτικής σημασίας στην οικονομία της χώρας τους, ανέλαβαν τις ευθύνες τους με σοβαρότητα θέτοντας στόχους στις ετήσιες δημοσιεύσεις και τις αναφορές τους: L’Oréal for the Future: Ή L’Oréal για το Μέλλον, Life 360: Ζωή 360 από τον όμιλο LVMH, η Five Rs φιλοσοφία της Shiseido (Reuse, Recycle, Reduce, Replace with Respect: Επαναχρησιμοποίησε, Ανακύκλωσε, Μείωσε, Αντικατάστησε με σεβασμό), Companies’ Climate Transition Plan: Σχέδιο κλιματικής μετάβασης από την Estée Lauder, προγράμματα προστασίας της βιοποικιλότητας We Care: Ενδιαφερόμαστε από την Clarins κ.ά.

Πέρα από τις βιομηχανικές και κοινωνικές αλλαγές που συνεπάγεται αυτό το μακροπρόθεσμο πλάνο και τα αποτελέσματα που θα επιτευχθούν, γινόμαστε επίσης μάρτυρες της εγκαθίδρυσης αποδοτικών συνεργασιών ανάμεσα σε εταιρείες που πρωτύτερα ήταν ανταγωνιστικές.

1. Η ΑΓΟΡΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΗ
Πώς θα αποφύγουμε να πετάμε πράγματα; Μία από τις απαντήσεις που δίνεται από πολυτελείς οίκους είναι ο σχεδιασμός ελκυστικών προϊόντων, τα οποία οι άνθρωποι θα θέλουν να κρατήσουν. Φτιαγμένα σαν έργα τέχνης, από εκλεκτά συστατικά και με κομψά χρώματα στο packaging, αποτελούν την επιτομή της φινέτσας. Ή πρόθεση, φυσικά, είναι να ξαναγεμίζονται μόλις αδειάσουν. Ένα παράδειγμα είναι το νέο Le Rouge 31 της Chanel, το πρώτο refillable κραγιόν σε γυάλινη και μεταλλική συσκευασία. Σχεδιασμένο από δύο Γιαπωνέζους ειδικούς, είναι εμπνευσμένο από το μπουκάλι του αρώματος Νο5 και το παιχνίδισμα των καθρεφτών στη σκάλα της μπουτίκ του οίκου στην οδό Cambon 31 στο Παρίσι. «Θέλαμε να δημιουργήσουμε το απόλυτο προϊόν, ανθεκτικό με όλη τη σημασία της λέξης. Να διαθέτει διαχρονικό σχέδιο, να παραμένει επιθυμητό για χρόνια και οι άνθρωποι να το αγαπήσουν τόσο, ώστε να το διαδώσουν στην επόμενη γενιά», εξηγεί η Sylvie Legastelois, διευθύντρια του τμήματος Packaging Creation και Graphic Identity της Chanel. Να μην υποτιμάμε και το γεγονός ότι η σύνθεση του κραγιόν περιέχει κατά 75% φυσικά κόκκινα σταφύλια. Στο ίδιο πνεύμα, ο οίκος Dior παρουσίασε το Le Rouge Premier σε μεταλλική, καλυμμένη με χρυσό και πορσελάνη Bernardaud συσκευασία. Με τη σειρά τους, οι δίχρωμες θήκες των κραγιόν του Βέλγου designer Dries Van Noten είναι refillables, όπως ακριβώς και τα limited edition κραγιόν Rouge Hermès που σχεδίασε ο Pierre Hardy για τον οίκο Hermès ενστερνιζόμενος την ίδια ακριβώς φιλοσοφία.

2.ΞΑΝΑΣΥΣΤΗΝΟΥΜΕ ΤΑ ΔΟΧΕΙΑ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ
Εδώ η ιδέα είναι να απαλλαγούμε από τις συσκευασίες μίας χρήσης, οργανώνοντας ένα σύστημα αποθήκευσης με μπουκάλια, γυάλινα κυρίως, όπως γινόταν πενήντα χρόνια πριν για το γάλα και τη λεμονάδα. Μια πρόσφατη μελέτη στη Γαλλία (Leko x Circul’R, Οκτώβριος 2023) έδειξε ότι 94% των καταναλωτών είναι έτοιμοι να στραφούν στην επαναχρησιμοποίηση των μπουκαλιών σαμπουάν. Οι κατασκευαστές συνεργάζονται προς αυτή την προσέγγιση.

Καινούρια brands όπως τα Amalthea (αmalthea.bio) και BeautyGarden (beautygarden.com) έχουν εισάγει τέτοια συστήματα αποθήκευσης, καλώντας τους καταναλωτές να επιστρέφουν ταχυδρομικά τις άδειες συσκευασίες των προϊόντων τους, ενώ το TheNakedShop.fr δίνει τη δυνατότητα του self-service γεμίσματος των dispenser. Μάλιστα, κάποιοι οίκοι καλλυντικών και αρωμάτων έχουν ήδη στήσει ένα σύστημα καθαρισμού και επαναγέμισης των πολυτελών φιαλών τους, όπως τα refillable Αbeilles στην μπουτίκ του Guerlain, εκείνα που σχεδίασαν οι Marc Newson και Frank Gehry για τον Louis Vuitton, ή τα best seller αρώματα του Mugler, Angel και Alien, που ξαναγεμίζουν στα Mugler Fountains, (τα συντριβάνια του Mugler) όπως είναι ευρέως γνωστά καθώς είναι διαθέσιμα στα καταστήματα εδώ και χρόνια.

3.ΜΕΙΩΝΟΥΜΕ ΤΉΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΉ ΝΕΡΟΥ
Ο πλανήτης αποτελείται κατά 97,2% από αλμυρό νερό και μόνο κατά 2,8% από γλυκό. Σύμφωνα με τον ΟΗΕ, λόγω της αύξησης του πληθυσμού, αλλά και της κατανάλωσης νερού για την κτηνοτροφία και τη γεωργία, οι ανάγκες για γλυκό νερό θα αυξηθούν κατά 30% μέχρι το 2030. Η βιομηχανία καλλυντικών είναι από τους μεγαλύτερους καταναλωτές νερού. Το χρησιμοποιεί έμμεσα για την καλλιέργεια και την παραγωγή φυσικών πρώτων υλών που απαιτούν άρδευση του χώματος, και απευθείας στις συνθέσεις, στη διαδικασία παραγωγής και στο πλύσιμο των δεξαμενών στα εργοστάσια. Και, φυσικά, υπάρχει η καθημερινή χρήση, καθώς τα σαμπουάν και τα αφρόλουτρα πρέπει να ξεπλυθούν. Η ανάγκη για «ξηρά» προϊόντα, όπως σαπούνια και διαλυτές σκόνες, οδήγησε στη συνειδητοποίηση της ποσότητας νερού που εμπεριέχεται στα παραδοσιακά προϊόντα, όπως και των συντηρητικών που επιτυγχάνουν τη διάρκεια των συνθέσεων. Το brand Yodi Beauty ανέλαβε αυτή την αποστολή, όπως και η καναδική μάρκα Attitude με τη σειρά προϊόντων περιποίησης προσώπου Oceanly (attitudeliving.com), λανσάροντας ξηρά στικ σε συσκευασίες χωρίς πλαστικό. Μπορούμε επίσης να περιορίσουμε τα αφρόλουτρα και να κάνουμε σύντομα ντους εξοικονομώντας 100 λίτρα νερού την ημέρα και να επιλέγουμε προϊόντα που δεν χρειάζονται καθόλου ή λιγότερο ξέβγαλμα.

Η τελευταία καινοτομία: σε συνεργασία με τη start-up Gjosa, η L’Oréal Professionnel ανέπτυξε ένα οικονομικό σύστημα λουσίματος με λουτήρες που μειώνουν την κατανάλωση νερού κατά 69%. Το σύστημα Water Saver σήμερα διατίθεται σε 3.100 κομμωτήρια παγκοσμίως.

4. ΟΙΚΟΛΟΓΊΚΟ UNBOXING
Τέρμα οι ατέλειωτες στρώσεις από σκληρό χαρτόνι για περιτύλιγμα. Για τον περιορισμό των κουτιών μιας χρήσης που πάνε κατευθείαν στα σκουπίδια μετά το άνοιγμά τους, μερικά από τα πιο όμορφα μπουκάλια αρωμάτων ή skincare προϊόντων πλέον συσκευάζονται σε κουκούλια από φυτικές ίνες και βιοδιασπώμενο χαρτοπολτό που προέρχεται από διαχειρίσιμα με βιώσιμες μεθόδους δάση. Αυτά τα ασυνήθιστα, θερμοκολλημένα κουκούλια εφαρμόζουν σαν δεύτερο δέρμα, συνδυάζοντας αισθητική, πρακτικότητα και βιωσιμότητα. Τέτοια είναι η θήκη για τη νέα σειρά του Dior, Sauvage, με το άρωμα και τα προϊόντα περιποίησης. Έξυπνη και καινοτόμα.

5. ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΥΜΕ ΤΟΝ ΒΥΘΟ
Είμαστε εξοικειωμένοι με τον ρόλο των ωκεανών στη ρύθμιση του κλίματος και την απορρόφηση του διοξειδίου του άνθρακα και όλοι γνωρίζουμε τη βιοποικιλότητα που φιλοξενούν. Οι ωκεανοί όμως απειλούνται από την υπερθέρμανση του πλανήτη, την αύξηση της οξύτητας του νερού και από τη μόλυνση με πλαστικά (20 τόνοι πλαστικού απορρίπτονται στους ωκεανούς κάθε λεπτό). Πρέπει να κάνουμε περισσότερα, να μειώσουμε δραστικά τη χρήση του πλαστικού, να καθαρίσουμε το νερό από τη ρύπανση και να προστατέψουμε την υδρόβια ζωή. Είναι ένας στόχος που αναγράφεται συχνά στις συσκευασίες των αντιηλιακών. Σε συνεργασία με τον Πρίγκιπα Αλβέρτο ΙΙ του Μονακό o οποίος ίδρυσε το 2006 το Monaco Foundation (οργανισμός που μάχεται την κλιματική αλλαγή), η Lancaster λανσάρει σήμερα ένα αντιηλιακό νέας γενιάς, το limited edition Protective Body Lotion SPF 50. Το εξαιρετικά λεπτό σωληνάριο και το καπάκι περιέχουν 54% λιγότερο πλαστικό από ένα άλλο συμβατικό προϊόν. Η προσεκτικά σχεδιασμένη φόρμουλα ευρέος φάσματος έχει ελεγχθεί ώστε να προστατεύεται το θαλάσσιο οικοσύστημα, ιδιαίτερα το φυτικό και το ζωικό πλαγκτόν και τα κοράλλια.

Άλλες αξιέπαινες πρωτοβουλίες περιλαμβάνουν τις συσκευασίες των La Roche-Posay και Garnier από μισό χαρτόνι, μισό πλαστικό. Η τελευταία, εισήγαγε επιπλέον έναν παγκόσμιο δείκτη αξιολόγησης για το περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα καθενός από τα προϊόντα της (συμπεριλαμβανομένων των φάσεων παραγωγής και χρήσης), τον οποίο μπορείτε να συμβουλευτείτε στο site της εταιρείας. Μπορείτε επίσης να αναλάβετε δράση ενισχύοντας οικονομικά τις MKO που δρουν στον τομέα αυτό. Κάθε brand έχει την… αγαπημένη του. Η Biotherm έχει τον Surfrider Foundation Εurope, η Caudalie τον Ocean Protect, η Clarins τον Plastic Odyssey και η Garnier τον Ocean Conservancy.

6. ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
Πανδημίες, πόλεμοι, κλιματική αβεβαιότητα, τοπικοί ή διεθνείς κανονισμοί – οι παράγοντες που επηρεάζουν τον τομέα της προμήθειας των συστατικών και των υλικών που απαιτούνται για τη δημιουργία προϊόντων ομορφιάς αυξάνονται διαρκώς. Αποτέλεσμα, η εφοδιαστική αλυσίδα να γίνεται όλο και πιο αδιαφανής και δύσκολα ελέγξιμη, από την ξυλεία και τα μέταλλα μέχρι τη σόγια και την καρύδα. Επιπλέον, η διαφάνεια είναι από τις κυριότερες απαιτήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι νιώθουν πιο σίγουροι με τα ντόπια brands που έχουν μικρή εφοδιαστική αλυσίδα. Η ιδέα, πρωτόγνωρη σε αυτό τον ανταγωνιστικό κόσμο, είναι να προβούμε σε μια διαδικασία ιχνηλάτησης προκειμένου να εξακριβώσουμε τον αντίκτυπο ενός προϊόντος στους ανθρώπους και στο περιβάλλον. Κατόπιν πρότασης της Chanel και με την υποστήριξη του Fédération des Entreprises de la Beauté (Ομοσπονδία Επιχειρήσεων Ομορφιάς) μόλις δημιουργήθηκε μια κοινοπραξία 15 μεγάλων εταιρειών καλλυντικών που ονομάζεται TRASCE (Traceability Alliance for Sustainable Cosmetics: Συμμαχία Ιχνηλασιμότητας για Βιώσιμα Καλλυντικά) με σκοπό τη χαρτογράφηση των εφοδιαστικών αλυσίδων τους σε μια κοινή ψηφιακή πλατφόρμα. Μέχρι τώρα μέλη είναι οι Chanel, Dior, Estée Lauder Company, Νuxe, Shiseido, Sisley, L’Occitane κ.ά. Η Clarins επίσης δημιούργησε το T.R.U.S.T, ένα σύστημα ανίχνευσης της διαδικασίας παραγωγής των προϊόντων της, προσβάσιμο σε όλους στο site της με τη χρήση του αριθμού παρτίδας του προϊόντος.

7. ΠΙΟ ΦΎΣΙΚΕΣ ΝΟΤΕΣ
Οι αρωματοποιοί είναι ικανοποιημένοι γιατί, καθώς αναπτύσσονται οι περιβαλλοντικές επιστήμες, σύντομα θα έχουν στα χέρια τους μια σειρά αρωμάτων που θα μυρίζουν όσο γίνεται περισσότερο σαν το αληθινό λουλούδι. «Αυτή η τεχνολογία, χρησιμοποιώντας μόνο αέρα, αξιοποιεί το άρωμα των πτητικών μορίων των λουλουδιών, των φρούτων και άλλων φυσικών συστατικών χωρίς να καταφεύγουμε στις παραδοσιακές μεθόδους απόσταξης ή στη χρήση χημικών διαλυτών», εξηγεί η Barbara Lavernos, Deputy Managing Director Έρευνας, Καινοτομίας και Τεχνολογίας της L’Oréal και της εταιρείας αρωμάτων Cosmo International, της πρώτης που ανέπτυξε αυτή τη νέα τεχνική. «Τα λουλούδια παραμένουν ακέραια και μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μια δεύτερη εκχύλιση, μειώνοντας έτσι τη σπατάλη», συνεχίζει η ίδια. Η πρώτη δίχως τη χρήση νερού, χαμηλής ενέργειας αργή εκχύλιση ανθών τουμπερόζας θα γίνει στην παρουσίαση της συλλογής αρωμάτων του Valentino τον Ιούλιο του 2024.

8. CLEAN ΕΎΩΔΙΕΣ
Αν και ο ορισμός του «καθαρού προϊόντος» δεν είναι ίδιος παγκοσμίως, ορισμένες καινούριες μάρκες θέτουν τον πήχη πολύ ψηλά. Για παράδειγμα, ο νέος οίκος αρωμάτων Nissaba Fragrances (nissaba.com), που ιδρύθηκε από έναν πρώην διευθυντή προμηθειών φυσικών συστατικών, ικανοποιεί όλες τις προδιαγραφές όσον αφορά στην κυκλική οικονομία. Εμπνέεται από τα μέρη του κόσμου απ’ όπου προέρχονται οι πρώτες ύλες για την αρωματοποιία: βανίλια από τη Μαδαγασκάρη, palo santo από την Παραγουάη, πατσουλί από την Ινδονησία. Οι υπέροχες ευωδιές που δημιουργούν οι καλύτεροι αρωματοποιοί, συμβάλλουν επίσης στη χρηματοδότηση ενεργειών που έχουν στόχο την ενίσχυση των ανθρώπων που εργάζονται στην αλυσίδα παραγωγής. Τα ελαφριά, γυάλινα και επαναγεμιζόμενα μπουκάλια τους μειώνουν το αποτύπωμα άνθρακα των προϊόντων. Δεν έχουν ετικέτες, άρα δεν χρησιμοποιείται μελάνι ή κόλλα, ενώ είναι ανακυκλώσιμα. Όσο για το ξύλινο καπάκι τους, δεν έχει πλαστικά ή μεταλλικά ένθετα, οπότε είναι κι αυτό πλήρως ανακυκλώσιμο.

9. ΚΑΛΛΙΕΡΓΩΝΤΑΣ ΝΕΟΎΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥΣ
Αγροδασοπονία, αγροοικολογία, βιολογική γεωργία… Όμορφες λέξεις για όποιον αναζητά καλλυντικά πλούσια σε φυτικά εκχυλίσματα. Οι όροι αυτοί αναφέρονται σε νέες μεθόδους καλλιέργειας χωρίς τη χρήση χημικών φυτοφαρμάκων, που δεν εξαντλούν ούτε αποξηραίνουν τη γη, ενώ είναι ωφέλιμες για την αναγέννηση του χώματος και της βιοποικιλότητας. Υπάρχει ήδη σχετική εμπειρία, ενώ σημειώνεται και μια επιστροφή στις προγονικές τεχνικές και εγκαταλείπεται η ντόπια τεχνογνωσία. Κάποια brands βοηθούν στην αναβίωση αυτών των μεθόδων, όπως η L’Occitane με τις αμυγδαλιές στην Προβηγκία. Άλλες εταιρείες φτάνουν στο σημείο να πάρουν τον πλήρη έλεγχο της διαδικασίας, καλλιεργώντας τα δικά τους χωράφια σαν να πρόκειται για υπαίθρια εργαστήρια. Το γαλλικό γκρουπ καλλυντικών Pierre Fabre κατέχει 1.800.000 στρέμματα όπου καλλιεργούνται βρώμη realba για την A-Derma, καλέντουλα, καλαμπόκι και υδάτινη μέντα για την Klorane. Πριν από μερικά χρόνια πάλι, η Clarins αποφάσισε να επενδύσει σε 100.000 στρέμματα στην καρδιά των Άλπεων και τώρα παράγει ένα νερό καθαρισμού micellaire με εκχύλισμα κίτρινης γεντιανής και βάλσαμο από αλπικό λεμόνι. Η φάρμα Verdura στη Σικελία, από την άλλη, εφοδιάζει με πολλά συστατικά το skincare brand Irène Forte, όπως εκχύλισμα αμυγδάλου, λεμονιού, πορτοκαλιού και ελιάς.

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΡΟΖΙΝΑ ΚΟΥΡΗ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΟΣ : CHRISTINE KREISELMAIER
STYLING: MARIAN NACHMIA
ΜΑΚΙΓΙΑΖ: SARAH JAGGER/ CAPSULE PARIS
ΜΑΛΛΙΑ : TARIK BENNAFLA
ΜΟΝΤΕΛΟ: LISA FRATTANI/TITANIUM MANAGEMENT

ΔΙΑΒΑΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ ELLE GREEN ΕΔΩ

Ακολουθήστε το ELLE στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

Σχετικά θέματα:

MHT