Tom Donhou: «Περισσότεροι άνθρωποι με ποδήλατα σημαίνει περισσότερος χώρος στην πόλη»

O designer και κατασκευαστής custom made ποδηλάτων μιλά στο ELLE για την ποδηλατική φιλοσοφία και πως αυτή μπορεί να αλλάξει το περιβάλλον και την εικόνα μιας πόλης και συγκεκριμένα της Αθήνας.

Elle 05 Ιουν. 22
Tom Donhou: «Περισσότεροι άνθρωποι με ποδήλατα σημαίνει περισσότερος χώρος στην πόλη»

«Έχω δει το Λονδίνο τα τελευταία 15 χρόνια να μετατρέπεται από μια μη φιλική προς το ποδήλατο πόλη σε μια πόλη που έχει υιοθετήσει σε μεγάλο βαθμό το ποδήλατο… Μπορεί να συμβεί και στην Αθήνα. H ποδηλατική φιλοσοφία μπορεί να αλλάξει το περιβάλλον και την εικόνα μιας πόλης και συγκεκριμένα της Αθήνας. Το ποδήλατο έχει υιοθετηθεί σε όλη την Ευρώπη, στις πρωτεύουσες και τις μεγάλες πόλεις της. Χρησιμοποιείται ευρέως, απομακρύνει τα αυτοκίνητα από τον δρόμο, ελευθερώνει αστικό χώρο, αφήνει περισσότερο καθαρό αέρα και μια ασφαλέστερη, υγιέστερη, πιο ευτυχισμένη κοινωνία και, φυσικά, μειώνει το αποτύπωμά μας στον πλανήτη. Είναι κρίμα να διαπιστώνουμε ότι το αυτοκίνητο είναι “βασιλιάς” στην Αθήνα. Τα αυτοκίνητα ξεχειλίζουν στους δρόμους της πόλης, δεν υπάρχει πουθενά κενό από τις σειρές των παρκαρισμένων. Εμποδίζουν τη διέλευση ανθρώπων που κινούνται με αμαξίδια, είναι διπλά σταθμευμένα, μολύνουν τον αέρα και γενικά δυσκολεύουν τη ζωή μας. Εκτός κι αν βρισκόμαστε μέσα σε αυτά, που ακόμη και τότε δεν είναι πολύ διασκεδαστικό να κολλάς στην κίνηση. Απλώς δεν υπάρχει αρκετός χώρος για τον αριθμό των αυτοκινήτων που διαθέτει αυτή η πόλη. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν χρειάζεται να είναι έτσι!

Εάν στην Αθήνα μπορούσαμε να επενδύσουμε σε υποδομές ποδηλασίας και σε ένα καλύτερα συνδεδεμένο δημόσιο δίκτυο μεταφορών, οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κόψουν την εξάρτησή τους από το αυτοκίνητο και να στραφούν στα ποδήλατα για μικρότερες διαδρομές. Περισσότεροι άνθρωποι με ποδήλατα και δημόσια μέσα μεταφοράς σημαίνει περισσότερος χώρος στην πόλη. Χώρος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τη διεύρυνση των πεζοδρομίων -που ενθαρρύνει περισσότερο περπάτημα-, για τη δημιουργία ασφαλέστερου περιβάλλοντος για τα παιδιά, για φύτευση που θα βοηθούσε στην ηχητική και την ατμοσφαιρική ρύπανση. Θα σήμαινε, μάλιστα, ότι όσα αυτοκίνητα υπάρχουν στον δρόμο θα μπορούν να ταξιδεύουν σε λιγότερη συμφόρηση. H πληροφόρηση είναι επίσης πολύ σημαντική. Σε άλλες πόλεις, όταν χρησιμοποιείς το Google maps για οδηγίες, υπάρχει μια καρτέλα ποδηλάτου που μπορείτε να επιλέξετε και θα σας δώσει την καλύτερη διαδρομή με βάση το ποδήλατο, την επιλογή ασφαλέστερων δρόμων και τη σύνδεση ποδηλατοδρόμων και πάρκων. Τέτοια πράγματα κάνουν πραγματικά το ποδήλατο προσβάσιμο και ένα ρεαλιστικό κομμάτι μιας υποδομής πόλεων.

Ο Tom Donhou σε ένα από τα πολλά ταξίδια του.

Από την εμπειρία μου, η ασφάλεια, η εύκολη πρόσβαση στις υποδομές και ο καθαρισμός του αέρα των πόλεων είναι τα βασικά σημεία. Η υποδομή πρέπει να είναι καλά σχεδιασμένη, πρέπει πραγματικά να δώσει προτεραιότητα στη συνδεσιμότητα στην πόλη. Πρέπει να κινείται παράλληλα με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς και πρέπει να θέτει προτεραιότητα στους ευάλωτους χρήστες του δρόμου. Αυτό δεν είναι όνειρο, συμβαίνει σε πολλές πόλεις και μπορεί να γίνει και εδώ».

Με την υιοθέτηση της ποδηλασίας, μια πόλη μπορεί να γίνει ένα πολύ πιο ασφαλές και πιο ευχάριστο μέρος για να ζεις! Για εμένα, το ξεκίνημα μιας επιχείρησης για την κατασκευή ποδηλάτων ήταν μια άμεση αντίδραση στην κουλτούρα του καταναλωτικού καταιγισμού. Ήμουν σχεδιαστής και σχεδίαζα μπουκάλια για αρώματα και gift sets που μπορούσες να κάνεις δώρο τη μια ημέρα και να πετάξεις την επόμενη.

Ο Tom Donhou στο εργαστήριο του.

Στο Donhou Bicycles συνεργάζομαι στενά με τον πελάτη. Αυτός με κατευθύνει. Δημιουργείται μια πολύ ωραία σύνδεση με το ποδήλατό του. Συμμετέχει στη σύλληψή του. Το λατρεύει, εκείνο του χαρίζει μαγικές βόλτες και έπειτα, αυτό το ίδιο γίνεται ένα πολύτιμο εργαλείο που μπορεί να περάσει στο παιδί του όπως ένα κόσμημα ή κάποιο αντικείμενο συναισθητικής αξίας. Υπό αυτή την έννοια, ο κύκλος ζωής του είναι πολύ μεγαλύτερος από αυτόν ενός συμβατικού δίτροχου. Φυσικά, ένα custom made ποδήλατο από μόνο του δεν βοηθά τον πλανήτη περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο ποδήλατο. Είναι το ποδήλατο και η χρήση του που βοηθά τον πλανήτη. Δείτε ένα μόνο άτομο που μετακινείται με αυτοκίνητο, έναντι της μετακίνησης με ποδήλατο. Υπάρχει λιγότερη ενέργεια για την παραγωγή του ποδηλάτου και λιγότερη ενέργεια για τη μεταφορά του, επομένως ο αντίκτυπος στο κλίμα είναι πολύ μικρότερος πριν καν φτάσει σε εμάς. Δεν καίει ορυκτά καύσιμα, δεν προσθέτει στην τοπική ατμοσφαιρική ρύπανση. Υπάρχει, επίσης, λιγότερο καουτσούκ στον δρόμο, πολύ λιγότερο βάρος, άρα λιγότερη ζημιά στους δρόμους και λιγότερη ενέργεια/κόστος για την αποκατάσταση αυτής της ζημιάς. Υπάρχουν λιγότερα λάδια και υγρά, επομένως λιγότερες τοξίνες και μικροπλαστικά εισέρχονται στο περιβάλλον από διαρροές, ζημιές και φθορά ελαστικών. Στη συνέχεια, φυσικά, υπάρχουν τα οφέλη για την υγεία λόγω της τακτικής άσκησης και τον μεγάλο αντίκτυπο που έχει στην υγεία της καρδιάς μας, καθώς και στην ψυχική μας υγεία, η οποία με τη σειρά της ασκεί λιγότερη πίεση στις υπηρεσίες υγείας και την ενέργεια που καταναλώνουν.

Info: Το εργαστήρι του Tom Donhou βρίσκεται στην Κυψέλη, στην οδό Σύρου 42, donhoubicycles.com

Ακολουθήστε το ELLE στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

Σχετικά θέματα:

MHT