Eάν λάβουμε υπόψη ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε πετύχει στα καλλυντικά πιο καθαρές, οικολογικές συνθέσεις χωρίς φθαλικές ενώσεις και parabens, όλη η προσοχή πλέον στρέφεται στη συσκευασία, η οποία βρίσκεται αναμφισβήτητα στο επίκεντρο της πράσινης επανάστασης. Μπορούμε να παράγουμε καλλυντικά χωρίς να ρυπαίνουμε το περιβάλλον; Ο γαλλικός νόμος Agec κατά των αποβλήτων για μια κυκλική οικονομία που στοχεύει στην επιτάχυνση της αλλαγής στο μοντέλο παραγωγής και κατανάλωσης, προκειμένου να περιοριστούν τα απόβλητα και να διατηρηθούν οι φυσικοί πόροι, η βιοποικιλότητα και το κλίμα, δείχνει ότι ίσως και να μπορούμε. Ουσιαστικά, αυτό που κάνει είναι να υποχρεώνει τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν 100% ανακυκλώσιμο, επαναχρησιμοποιήσιμο ή κομποστοποιήσιμο πλαστικό έως το 2025.
Το να δίνουμε μια δεύτερη ευκαιρία στις άδειες, χρησιμοποιημένες συσκευασίες είναι σίγουρα μια θετική εξέλιξη η οποία οδηγεί σε μια κυκλική οικονομία που είναι και το ζητούμενο, αλλά δεν είναι το παν. Στόχος είναι η δημιουργία προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον, που μολύνουν δηλαδή λιγότερο, αλλά σε κάθε περίπτωση που εκπληρώνουν και τον σκοπό για τον οποίο δημιουργούνται. Οι καθαρές λύσεις είναι στο τραπέζι και η ηθική ομορφιά είναι η σύγχρονη πραγματικότητα που πρέπει να μας αγγίζει.
Η αλήθεια πίσω από το « Clean Beauty»
Όλα τα ευρωπαϊκά brands απορρίπτουν τα αμφιλεγόμενα συστατικά, σε βαθμό που δεν τίθεται πλέον θέμα συζήτησης ως προς την ασφάλεια των συνθέσεων. «Οι εταιρείες πια καλούνται να δώσουν χειροπιαστές αποδείξεις γι’ αυτά που λένε, όπως μια κλινική μελέτη ή εκτιμήσεις που να αποδεικνύουν ότι οι εκπομπές άνθρακα είναι ουδέτερες», λέει η Alexia Inge, ιδρύτρια του ιστότοπου ηλεκτρονικού εμπορίου Cult Beauty.
Μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας της ομορφιάς παρέχουν όλο και περισσότερες πληροφορίες στους πελάτες τους για τα προϊόντα που διαθέτουν. Ο όμιλος L’ Oréal (au-coeur-de-nos-produits.loreal.fr), αλλά και οι οίκοι Guerlain και πιο πρόσφατα ο Dior, διαθέτουν ιστότοπους που περιγράφουν με ακρίβεια τα συστατικά των καλλυντικών τους και την προέλευση αυτών, ακόμη και πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο αυτά καλλιεργήθηκαν. «Στην Cult Beauty, αντί να εξετάζουμε κάθε συστατικό, προτιμάμε να ελέγχουμε πώς έχουν αναπτυχθεί τα προϊόντα, ξεκινώντας από την εφοδιαστική αλυσίδα. Γι’ αυτό, στο e-shop της εταιρείας υπάρχει το Cult Conscious το οποίο επαληθεύει τους ισχυρισμούς αειφορίας κάθε μάρκας μέσω μιας προηγμένης βάσης δεδομένων, σαν ένα είδος ψηφιακής εγγύησης διαφάνειας.
Στην πλατφόρμα υπάρχουν περισσότερες από 70 μάρκες: «Οι πιο πολλές από αυτές είναι ανεξάρτητες, καθώς η πλατφόρμα κάνει την επικοινωνία απευθείας με τον ιδρυτή της εταιρείας πολύ εύκολη. Αλλά για να
γίνει η μεγάλη αλλαγή σε ολόκληρη τη βιομηχανία των καλλυντικών, πρέπει να αλλάξουν και τα ίδια τα brands», καταλήγει η Alexia Inge. Πρόκειται για μια σπουδαία τεχνική για την καταπολέμηση του greenwashing και του τερματισμού των ανήθικων πρακτικών, όπως η προμήθεια συστατικών από την άλλη άκρη του κόσμου για φορολογικά οφέλη.
Ανακύκλωση: Και με το πλαστικό τι γίνεται;
Tα brands δεν μπορούν να κάνουν χωρίς καθόλου πλαστικό αυτή τη στιγμή. Γι’ αυτόν το λόγο καινοτομούν. Η L’Oréal, σε συνεργασία με την expert στην «πράσινη» χημεία Carbios ανακοίνωσε το 2021 τη δημιουργία και τη χρήση έως το 2025 ανακυκλωμένων πλαστικών μπουκαλιών, χάρη σε μια ενζυματική τεχνολογία που αναπτύχθηκε από την Carbios, διαδικασία, η οποία καθιστά δυνατή και την ανακύκλωση όλων των μορφών PET (πλαστικοί περιέκτες τερεφθαλικού πολυαιθυλενίου). Το πρώτο τέτοιο μπουκάλι είναι ένα αντιηλιακό της Biotherm. «Από το 2017 δουλεύαμε με την Carbios για τη δημιουργία αυτού του
πρωτοποριακού μπουκαλιού το 2021, το οποίο δείχνει τη δέσμευσή μας για μια πιο αειοφόρο βιομηχανία ομορφιάς», λέει ο Jacques Playe, Global Head of Packaging and Product Development της L’Oréal.
Στην Ευρώπη, η «αέναη ανακύκλωση» κερδίζει έδαφος. Το πλαστικό «πυρολύεται» σε υψηλή θερμοκρασία που του επιτρέπει να κοπεί σε μοριακό επίπεδο. «To πλαστικό ανακυκλώνεται αφού αρχικά κοπεί σε μικρά κομμάτια και στη συνέχεια ξαναλιώσει», λέει ο Frédéric Dreux, R&D Packaging Leader της Unilever, και συνεχίζει: «Το ανησυχητικό είναι ότι αυτό το υλικό τείνει να υποβαθμίζεται κάθε φορά που λιώνει». Και στη Γαλλία τα νέα είναι αισιόδοξα μιας και τo αμερικανικό γκρουπ ανακύκλωσης Eastman θα κατασκευάσει ένα νέο εργοστάσιο μετατροπής πλαστικού. Η Clarins έχει υπογράψει μια επιστολή προθέσεων μαζί του, ώστε να ενισχύσει την ανακυκλωσιμότητα των συσκευασιών της.
Το πεδίο είναι πολλά υποσχόμενο και στη χώρα μας, με ελληνικά brands όπως η Korres και η Apivita να δίνουν το καλό παράδειγμα. Στην Korres, μέσα από ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανακύκλωσης
στο Korres Recycle Lab, συλλέγονται οι άδειες συσκευασίες καλλυντικών και μετατρέπονται σε πολύτιμη πρώτη ύλη. Οι πλαστικές συσκευασίες γίνονται art αντικείμενα ή ανακυκλωμένα packaging. Τι ανακυκλώνεται; Καφέ μπουκάλια από τα αφρόλουτρα και τα σαμπουάν. Αυτός ο τύπος πλαστικού PET ανακυκλώνεται εύκολα και μπορεί να χρησιμοποιηθεί πολλές φορές. Η παραγωγή αυτού του ανακυκλωμένου υλικού καταλήγει σε μείωση κατά 90% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Επίσης ανακυκλώνονται τα πλαστικά σωληνάρια και τα λευκά καπάκια από τα αφρόλουτρα, τα σαμπουάν και τις κρέμες (PP-πολυπροπυλένιο + PE-πολυαιθυλένιο). Το κύριο όφελος της ανακύκλωσης αυτών των υλικών είναι η εξασφάλιση πόρων, όπως το πετρέλαιοκαι το προπένιο.
Τα τελευταία τρία χρόνια που λειτουργεί το Korres Recycle Lab, οι ιθύνοντες του brand έχουν συγκεντρώσει και δώσει ζωή σε 2 τόνους άδειες πλαστικές συσκευασίες, οι οποίες θα κατέληγαν στα σκουπίδια. Στην
Apivita, το 50% των πλαστικών μπουκαλιών της εταιρείας προέρχεται από ανακυκλωμένο PET ενώ, εκτός από την παραγωγή φιλικών προς το περιβάλλον προϊόντων, εκπαιδεύουν τους καταναλωτές τους στη μείωση των απορριμμάτων τους, καθώς και σε πρακτικές επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης. Εκτός συνόρων, στην Garnier, οι συσκευασίες είναι φτιαγμένες από ανακυκλωμένο πλαστικό, από το οποίο το 30% συλλέγεται από τους ωκεανούς, ενώ το υλικό τους είναι 100% επαναχρησιμοποιούμενο. H Caudalie, επίσης, αναλαμβάνει δράση έτσι ώστε η ομορφιά να συμβαδίζει με την ευθύνη απέναντι στο περιβάλλον. Οι ιδρυτές της μάρκας, Mathilde και Bertrand Thomas, κινητοποιούνται στο πλευρό του Tristan Lecomte, ιδρυτή του Pur Project, σε ένα νέο έργο. Δημιούργησαν το 100% Plastic Collect, με έδρα το Μπαλί και την Ταϊλάνδη, περιοχές που κατατάσσονται πολύ υψηλά παγκοσμίως στη θαλάσσια ρύπανση. Το πρόγραμμα 100% Plastic Collect υλοποιείται από την εταιρεία Second Life, που ιδρύθηκε από τον Tristan Lecomte.
Έτσι, η Caudalie συλλέγει και ανακυκλώνει όση ποσότητα πλαστικού χρησιμοποιεί. Το πλαστικό συλλέγεται από τους ντόπιους στις παραλίες και στη συνέχεια ανακυκλώνεται σε κόκκους για να επαναχρησιμοποιηθεί. Το πρόγραμμα προσφέρει έτσι μια δεύτερη ευκαιρία στα απόβλητα. Οι εξελίξεις είναι συναρπαστικές και δεν πρέπει να επισκιάζονται από το γεγονός ότι μόνο ένα μικρό μέρος των πλαστικών απορριμμάτων ανακυκλώνεται.
Η απενεχοποίηση της αντιηλιακής προστασίας
Οι αντιηλιακές κρέμες κατηγορούνται ότι διαταράσσουν τη θαλάσσια ζωή, ειδικά τα κοράλλια, και κατ’ επέκταση, ολόκληρο το οικοσύστημα των ωκεανών. Σήμερα, περίπου τριάντα φίλτρα υπακούν στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, ενώ δύο είναι τα αυστηρώς επικρινόμενα. Ο λόγος, για τα oxybenzone και octinoxate, τα οποία έχουν ήδη απαγορευτεί από την πολιτεία της Χαβάης. Έρευνα για τη συνολική επίδραση των φίλτρων είναι ακόμα σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα, το αποτύπωμά τους στο θαλάσσιο περιβάλλον σίγουρα δεν είναι μηδενικό, αλλά είναι αμελητέο σε σύγκριση με την επίδραση της κλιματικής αλλαγής. Τα κοράλλια, για παράδειγμα, πεθαίνουν κυρίως λόγω της υπερθέρμανσης των υδάτων. Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότερες μάρκες προσφέρουν φόρμουλες σχεδιασμένες έτσι ώστε να μη διαταράσσουν την υδρόβια ζωή. Κάποια brands προτιμούν τα ορυκτά/mineral φίλτρα που παρέχουν τη μέγιστη προστασία. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι ακόμα ξεκάθαρα. Ερευνητικοί οργανισμοί εργάζονται επί του παρόντος για την εύρεση μεθόδων υπολογισμού της τοξικότητας των αντιηλιακών στο πλαίσιο του περιορισμού του αποτυπώματος που αφήνουν στους ωκεανούς.
Zerο Waste : Μηδενικά απόβλητα. Γίνεται;
Ίσως και ναι. Κάποια brands αυτό ισχυρίζονται και το δείχνουν έμπρακτα στις σύγχρονες βιώσιμες πρακτικές τους. Μεταξύ άλλων, η Shiseido, η οποία εστιάζει την επικοινωνία της σειράς Waso γύρω από αυτό το μήνυμα. Οι φόρμουλες των προϊόντων, σε μια προσπάθεια μείωσης των αποβλήτων, περιέχουν, για παράδειγμα, ανακυκλωμένο νερό από την παραγωγή χυμού μήλου περιορίζοντας έτσι τη συνολική κατανάλωση νερού.
Vegan VS Cruelty-Free:
Όροι όπως «vegan» και «cruelty-free» είναι μερικοί από τους συνηθισμένους αυτή τη στιγμή στην «πράσινη» αγορά. Η εταιρεία ερευνών Mintel ανέφερε 175% αύξηση στον αριθμό των vegan προϊόντων που κυκλοφόρησαν μεταξύ 2013 και 2018. Ωστόσο, το να είναι κάποιο προϊόν vegan δεν σημαίνει ότι είναι αυτομάτως και cruelty-free. Πρόκειται για δύο ξεχωριστές έννοιες. Όπως και το vegan φαγητό, τα vegan καλλυντικά δεν εμπεριέχουν συστατικά ζωικής προέλευσης, ενώ η σφραγίδα «cruelty-free» έχει σχέση με τη διαδικασία παραγωγής. Αυτή η ένδειξη στα καλλυντικά υποδηλώνει ότι η μάρκα δεν έχει δοκιμάσει τα προϊόντα της σε ζώα κατά την παραγωγή, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι η φόρμουλα δεν περιέχει συστατικά ζωικής προέλευσης. «Για να είστε σίγουροι ότι δεν έχουν γίνει δοκιμές σε ζώα, αναζητήστε την πιστοποίηση Leaping Bunny», συνιστά η Michelle Thew, διευθύνουσα σύμβουλος της Cruelty Free International, και εξηγεί: «Για να την πάρει ένα brand, περνάει από διεξοδικούς ελέγχους σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από τις ακατέργαστες πρώτες ύλες μέχρι τα συστατικά. Είναι το μοναδικό διεθνές λογότυπο που απαιτεί την εφαρμογή ενός συστήματος παρακολούθησης των προμηθευτών από την εταιρεία και τον έλεγχο της εφοδιαστικής αλυσίδας για δοκιμές σε ζώα». Τα brands περιποίησης μαλλιών Aveda και weDo Professional είναι χαρακτηριστικά παραδείγματα εταιρειών που είναι και vegan αλλά και εγκεκριμένες από την Cruelty Free International στο πλαίσιο του προγράμματος Leaping Βunny.
Οι αγαπημένοι μας “Green” beauty σύμμαχοι:
Κόμπακτ φον ντε τεν Pure Pressed Base Mineral Foundation του cruelty free και ηθικού brand JANE IREDALE, janeiredale.gr.
Vegan κραγιόν Peptalk Lipstick της THE BODY SHOP σε refillable συσκευασία από αλουμίνιο που μειώνει τη συσσώρευση πλαστικού στις χωματερές.
Vegan σαμπουάν με κίτρο σε μορφή μπάρας και 100% ανακυκλώσιμη συσκευασία για λιγότερη κατανάλωση νερού και λιγότερο πλαστικό, Shampooing Solide au Cédrat της KLORANE (σε επιλεγμένα φαρμακεία).
Κοντίσιονερ εξισορρόπησης για λιπαρό τριχωτό σε συσκευασία από ανακυκλωμένο πλαστικό και σύνθεση πιστοποιημένη από την Cruelty Free International, Botanic Therapy Magnetic Charcoal Conditioner της GARNIER.
Refill της πλούσιας κρέμας θρέψης με ceramides κόκκινης καμέλιας No1 de Chanel Crème Revitalisante Riche της CHANEL.
Άρωμα L’ Eaux d’ Issey Pivoine με vegan σύνθεση και βιώσιμo καπάκι από 100% ξύλο του ISSEY MIYAKE.
Κρέμα σώματος σε μπουκάλι από 50% λιγότερο πλαστικό που πιέζεται και τυλίγεται, Naturally Good Organic Avocado της NIVEA Body.
Ανταλλακτικό της ενυδατικής κρέμας WASO Shikulime Mega Hydrating Moisturizer της SHISEIDO, που συμβάλλει στη μείωση της χρήσης πλαστικού.
Σαπουνοθήκη από aνακυκλωμένα υλικά του KORRES RECYCLE LA.
Μπαλμ για τα χείλη και τις άκρες των μαλλιών Protect Balm Hair Ends & Lip Balm της vegan και cruelty free WEDO PROFESSIONAL (στα κομμωτήρια).
Vegan και cruelty-free βερνίκι νυχιών Kind & Free Nail Polish No 155, Sunset Soar, της RIMMEL.
Αnti-frizz σπρέι μαλλιών Smooth InfusionTM Perfect Blow Dry της vegan και cruelty-free AVEDA (σε επιλεγμένα κομμωτήρια).
Αντιηλιακή προσώπου χωρίς τα φίλτρα oxybenzone και octinoxate, Vinosun Protect SPF 30 της CAUDALIE (σε επιλεγμένα φαρμακεία).
Αντιηλιακό σε συσκευασία από χαρτόνι με 45% λιγότερο πλαστικό, Waterlover Hydrating Sun Milk SPF50+ της BIOTHERM.
Αντιηλιακή με χρώμα χωρίς προσθήκη φίλτρων που βλάπτουν τα κοράλλια, Bee Sun Safe Hydra Fresh Tinted Face Gel Cream SPF 50 της APIVITA (στα φαρμακεία).
Αντιηλιακό προσώπου με φωτοσταθερά φίλτρα ευρέος φάσματος, πιστοποιημένα με ΕcoSun Pass και σε συσκευασία 100% ανακυκλώσιμη και από ανακυκλωμένο υλικό, Daily Fluid Gingseng & Pomegranate SPF30 της SEVENTEEN.