Aνήκετε κι εσείς σε εκείνες που ακόμη δεν εμπιστεύονται τα βιολογικά καλλυντικά; Το 2018, 40%
των Γαλλίδων εξακολουθούσαν να είναι δύσπιστες απέναντι στην αποτελεσματικότητα αυτών των
προϊόντων. Oι «πράσινες» μάρκες, ωστόσο, από τότε έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν εντυπωσιακά
αποτελέσματα όσον αφορά τη λείανση των ρυτίδων, την αποκατάσταση της σφριγηλότητας
και γενικά την απάλυνση των σημαδιών της γήρανσης.
Προφανώς, το βιολογικό καλλυντικό έχει ωριμάσει. Πρόκειται για έναν από τους πιο δυναμικούς τομείς στον χώρο, ο οποίος αναπτύσσεται ταχύτατα τα τελευταία χρόνια. Επίσης, η άφιξη των «καθαρών» ετικετών, ένας συνδυασμός συμβατικών και βιολογικών καλλυντικών, είναι πια γεγονός. «Οι επενδύσεις στον τομέα των βιολογικών καλλυντικών ήταν περιορισμένες για μεγάλο χρονικό διάστημα, τώρα όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει», λέει ο Daniel Joutard, ανεξάρτητος παρασκευαστής για βιολογικά και οικολογικά brands καλλυντικών, και συνεχίζει: «Σήμερα, σχεδόν όλα τα μόρια που διατίθενται στην αγορά είναι ”καθαρά” ή φυσικά, δηλαδή συμβατά με βιολογικές ετικέτες».
«Οι προμηθευτές πραγματοποιούν πια όλο και περισσότερες εσωτερικές δοκιμές in vivo, γεγονός που καθιστά δυνατή την κατανόηση του τρόπου μέτρησης της δοσολογίας των ενεργών συστατικών, έτσι ώστε να είναι πιο αποτελεσματικά», λέει ο Thierry Cotton, διευθυντής του εργαστηρίου της γαλλικής μάρκας φυσικών καλλυντικών Sanoflore, και συνεχίζει: «Όλα αυτά με κάνουν πολύ αισιόδοξο για το μέλλον των βιολογικών προϊόντων περιποίησης. Νομίζω ότι θα ξεπεράσουν τα παραδοσιακά καλλυντικά».
Οι «πράσινες» συνθέσεις στο μικροσκόπιο
Η πρόοδος γίνεται αμέσως αντιληπτή εάν δούμε τις υφές αυτών των προϊόντων. Τώρα πια, το πιο πιθανό είναι να μην καταλάβετε καν τη διαφορά μεταξύ μιας βιολογικής και μιας συμβατικής
κρέμας ημέρας. Στο εμπόριο, βέβαια, υπάρχουν ακόμη βαριές, κολλώδεις συνθέσεις με μια εσάνς που παραπέμπει σε λαχανικό, αλλά σταδιακά αντικαθίστανται από πιο ελαφριές υφές με φίνες
ευωδιές εσπεριδοειδών και λουλουδιών. Φυσικά, αυτό δεν είναι και τόσο εύκολο να το πετύχουν οι εταιρείες, μιας και για να χαρακτηριστεί μια κρέμα βιολογική πρέπει να είναι απαλλαγμένη από
σιλικόνες, αυτά τα περίφημα αδρανή και μη τοξικά συνθετικά μόρια που όμως δεν είναι βιοδιασπώμενα. «Αυτές είναι που ευθύνονται για την ευχάριστη υφή των συμβατικών καλλυντικών συνθέσεων», λέει η Louise Galand, υπεύθυνη μάρκετινγκ R&D της γαλλικής εταιρείας βιολογικών καλλυντικών Patyka, και εξηγεί: «Είναι μια πρόκληση να το κάνεις χωρίς σιλικόνες αλλά, χάρη στους φυσικούς γαλακτωματοποιητές, όπως είναι οι εστέρες ελαίου βερίκοκου και του καστορέλαιου, καταφέρνουμε να επιτύχουμε αυτή την πολύ απαλή, λεπτόρρευστη και ελαφριά υφή». «Πετυχαίνουμε, επίσης, να δημιουργήσουμε διαφανή τζελ, χάρη σε φυσικούς πηκτωματοποιητές, όπως το άγαρ, ουσία που μοιάζει με ζελέ, την άργιλο ή ορισμένα άμυλα. Όσο για την κολλώδη υφή, μπορεί πια να αποφευχθεί με παράγωγα λεκιθίνης που είναι πιο άοσμα και λιγότερο κολλώδη», σημειώνει ο Thierry Cotton.
Τα οικολογικά αντιγηραντικά συστατικά
Το υαλουρονικό οξύ, που χρησιμοποιείται στα αντιγηραντικά σκευάσματα της βιολογικής μάρκας Sanoflore, λαμβάνεται μέσω της διαδικασίας της ζύμωσης φυτικών γαλακτικών ζυμώσεων, όπως το σιτάρι ή η βρώμη. Επίσης, το brand χρησιμοποιεί παράγωγα σαλικυλικού και φερουλικού οξέος από φασκόμηλo. Tα εργαστήρια, τώρα, χρησιμοποιούν αυτά τα συστατικά στις ίδιες δοσολογίες με τα αντίστοιχα συνθετικά. Τα πρώτα βήματα έχουν γίνει, επίσης, και για τη φυτική εκδοχή της ρετινόλης μέσα από ένα ανερχόμενο συστατικό που τελευταία το ακούμε όλο και πιο συχνά στα πηγαδάκια της αντιγήρανσης. Ο λόγος για το bakuchiol (μπακουχιόλη). Πρόκειται για το εκχύλισμα των σπόρων
του φυτού Psoralea Corylifolia της Ανατολικής Ασίας και απ’ ό,τι δείχνουν οι πρώτες μελέτες επιταχύνει την κυτταρική ανανέωση όπως η ρετινόλη, είναι όμως πολύ καλά ανεκτό από όλους τους τύπους δέρματος, ακόμη και από το ευαίσθητο. «Μερικά φυτά είναι πολλά υποσχόμενα, όπως το bakuchiol, που συχνά αναφέρεται ως ”φυτική ρετινόλη”, του οποίου η διαδικασία εκχύλισης είναι συμβατή με τη βιολογική διαδικασία», εξηγεί η Daniel Joutard, και συνεχίζει: «Για να μιμηθούν τα αποτελέσματά τους,
οι παρασκευαστές επενδύουν σε μόρια που δεν έχουν καμία σχέση με αυτά τα ενεργά συστατικά, έχουν όμως παρόμοια αποτελέσματα. Όσον αφορά τη βιταμίνη C, δεν είναι ακόμη διαθέσιμη σε φυσική μορφή». «Πρόοδος σημειώνεται, τέλος, και ως προς την εύρεση φυτικών μορίων με αποτέλεσμα συγκρίσιμο με εκείνο της βοτουλινικής τοξίνης στο ιατρείο -το ξακουστό botox-, μέσα από
οργανικά πεπτίδια που λαμβάνονται από εκχυλίσματα ορισμένων φυτών», δηλώνει η δερματολόγος και ιδρύτρια της μάρκας Alaena, Sylvie Peres.
Ηθικές καλλιέργειες & βιωσιμότητα
Είναι γεγονός ότι όλα τα brands βρίσκονται τα τελευταία δύο και πλέον χρόνια σε μια υπερπροσπάθεια μείωσης του αποτυπώματος άνθρακα. Για παράδειγμα, η γαλλική μάρκα A-Derma μόλις κυκλοφόρησε την Biology, μια σειρά πιστοποιημένων βιολογικών προϊόντων περιποίησης προσώπου, που αποκαθιστά την ισορροπία σε όλους τους τύπους δέρματος. «Η επιτυχία της
οφείλεται στον χυμό βρώμης Rhealba, που προέρχεται από το ομώνυμο φυτό το οποίο καλλιεργείται σύμφωνα με τα πρότυπα της βιολογικής γεωργίας-χωρίς φυτοφάρμακα και μυκητοκτόνα- από γεωπόνους μας στην περιοχή Tarn της Nότιας Γαλλίας», αποκαλύπτει ο Eric Decournau, CEO της Pierre Fabre, της τοπ πολυεθνικής φαρμακευτικής εταιρείας στην οποία ανήκει η A-Derma, και συνεχίζει: «Παράλληλα, εκχυλίζεται χρησιμοποιώντας μια κατοχυρωμένη με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας διαδικασία
εκχύλισης φιλική προς το περιβάλλον. Κατ’ επέκταση, οι φόρμουλες των προϊόντων είναι 99% φυσικές, πιστοποιημένα οργανικές και περιέχουν μόνο βασικά συστατικά για τη διασφάλιση της βέλτιστης ανοχής τους από την επιδερμίδα». Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται και άλλα brands.
Οι μάρκες Nuxe, Yves Rocher, Caudalie και Sisley έχουν επίσης οικολογικά σχεδιασμένους χώρους παραγωγής υψηλής απόδοσης. Συγκεκριμένα, το εργοστάσιο της Yves Rocher στην κοινότητα La Gacilly της Βρετάνης στη Βορειοδυτική Γαλλία είναι πιστοποιημένο από το League for the Protection of Birds (lpo.fr). Το εργοστάσιο της Sisley, πάλι, διαθέτει φωτοβολταϊκό πάρκο 36.000 τ.μ. με πάνελ που συλλέγουν ηλιακή ενέργεια, εξοικονομώντας έτσι 65 τόνους διοξειδίου του άνθρακα ετησίως. Όσο για το γκρουπ L’ Oréal, δεσμεύεται προς τον μετασχηματισμό του τμήματος Έρευνας και Καινοτομίας της (R&I), υιοθετώντας την εφαρμογή των Green Sciences (Βιοεπιστήμες). Μέχρι το 2030, το 95% των συστατικών των προϊόντων του ομίλου L’ Oréal θα προέρχεται από ανανεώσιμες φυσικές πηγές, ορυκτά ή κυκλικές διεργασίες, ενώ το 100% των συνθέσεων θα σέβεται το υδάτινο περιβάλλον. Αυτά είναι μερικά παραδείγματα ανάμεσα σε ένα πλήθος υπεύθυνων μέτρων από τις μάρκες που έχουν πια
οικολογική συνείδηση.
Υπεύθυνο packaging
Για να ελαχιστοποιήσουν, επίσης, το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, ο ευκολότερος τρόπος για τις εταιρείες είναι να μειώσουν το βάρος ενός προϊόντος. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, ο οίκος Guerlain, που υποστηρίζει ότι τροποποιώντας το βάζο της κρέμας Abeille Royale, χωρίς να αλλάξει τη σύστασή της, μείωσε το αποτύπωμα άνθρακα κατά 44% και την κατανάλωση νερού κατά 42%. Είναι γεγονός ότι ολοένα και πιο πολλές μάρκες καλλυντικών επιλέγουν ελαφρύτερα βαζάκια και μπουκαλάκια. Επίσης, οι περισσότερες επενδύουν σε ανακυκλωμένο πλαστικό.
Ο όμιλος L’ Oréal σκοπεύει να χρησιμοποιήσει 50% ανακυκλωμένο πλαστικό στο σύνολο των συσκευασιών του έως το 2025. Η Nivea, δίνει τη λύση στην υπερβολική χρήση πλαστικού με μια νέα σειρά στερεών προϊόντων καθαρισμού προσώπου, τις μπάρες Nivea Naturally Clean. Αυτές οι συσκευασίες δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον, αφού η πλήρως ανακυκλώσιμη χάρτινη συσκευασία τους αποτελείται από χαρτί βιώσιμης προέλευσης, ενώ δεν χρησιμοποιείται πρόσθετο υλικό συσκευασίας. Όσο για τη βιώσιμη σειρά Red Camellia No1 της Chanel, οι συσκευασίες είναι από ελαφρύτερο γυαλί, χωρίς σελοφάν και με το QR code τυπωμένο επάνω στα packagings αντί σε χάρτινο φυλλάδιο.
Η Caudalie, από την άλλη, με το βάζο της αντιγηραντικής κρέμας The Cream Premier Cru δεσμεύεται και αυτή για έναν πιο βιώσιμο κόσμο ομορφιάς. Tο βαζάκι ξαναγεμίζει εύκολα με τις ανταλλακτικές κάψουλες, εξοικονομώντας έτσι περίπου 3 τόνους συσκευασιών διαφόρων υλικών και 18 τόνους γυαλί. Αξιοσημείωτη, φυσικά, είναι και η δράση της ελληνικής εταιρείας φυσικών καλλυντικών Korres που δίνει δεύτερη ευκαιρία στα άδεια σωληνάρια των προϊόντων της μέσω του Korres Recycle Lab. Αρκεί να ανακυκλώσουμε τις δικές μας, άδειες συσκευασίες στους κάδους Korres Recycle Lab στα συνεργαζόμενα φαρμακεία κι εκείνη μας τις επιστρέφει σαν δώρο με τη μορφή ενός εικαστικού ή χρηστικού αντικειμένου.
To eco-friendly λεξικό
Clean (καθαρές συνθέσεις): Οι μάρκες διαφημίζονται ως «clean» όταν δεν συμπεριλαμβάνουν ορισμένες ουσίες, συνήθως συνθετικές ή προερχόμενες από πετροχημικά, καθώς και ορισμένα συντηρητικά.
Βιολογικά καλλυντικά: Για να πάρουν βιολογική πιστοποίηση τα προϊόντα πρέπει η φόρμουλά τους να
έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε πρώτες ύλες από φυτά και συστατικά από βιολογικές καλλιέργειες, σε δοσολογίες που ποικίλλουν ανάλογα με τον εκάστοτε φορέα πιστοποίησης. Οι Cosmos, Cosmebio και Ecocert είναι οι φορείς στους οποίους στρέφονται οι περισσότερες εταιρείες για να λάβουν πιστοποίηση.
Cruelty free: Αυτός ο όρος σημαίνει ότι το προϊόν και τα συστατικά του δεν έχουν δοκιμαστεί σε ζώα.
Τα προϊόντα που δημιουργούνται και πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν δοκιμάζονται σε ζώα ήδη από το 2013 ενώ τα εισαγόμενα από το 2016.
Βιοδιασπώμενο: «Όταν ένα προϊόν είναι 100% βιοδιασπώμενο, αυτό σημαίνει ότι μπορεί να διαλυθεί από μικροοργανισμούς (βακτήρια ή μύκητες)», εξηγεί η Nathalie Pautremat, ιδρύτρια του εργαστηρίου Scanae, που ειδικεύεται σε αυτό τον τομέα. Η ευρωπαϊκή νομοθεσία καθιστά επίσης δυνατή τη χρήση της αναφοράς «εύκολα βιοδιασπώμενο» όταν το προϊόν μπορεί να υποβαθμιστεί σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% σε μονάδα επεξεργασίας λυμάτων μέσα σε είκοσι οκτώ ημέρες.
Vegan: Αυτή η αναφορά σημαίνει ότι η φόρμουλα του προϊόντος δεν εμπεριέχει κανένα ζωικό συστατικό ή παράγωγο όπως, κερί μέλισσας, μέλι, γαλακτοκομικά παράγωγα. Οι περισσότερες ζωικές ουσίες στα vegan καλλυντικά έχουν αντικατασταθεί από τα αντίστοιχα φυτικά ισοδύναμα. Για παράδειγμα, το σκουαλένιο του καρχαρία αντικαθίσταται πια από σκουαλάνιο προερχόμενο από τους πυρήνες της ελιάς.
Shopping List:
Vegan έλαιο σέρουμ σύσφιγξης με 98% συστατικά φυσικής προέλευσης και συγκεκριμένα με έλαιο από τα μικροφύκη Χλωρέλλα που παράγεται με «πράσινη» εκχύλιση- Merveillance Lift της NUXE (σε επιλεγμένα φαρμακεία).
Κρέμα λάμψης πιστοποιημένη βιολογικά από τον Ecocert Baume des Reines Rose Éclat της SANOFLORE (sanoflore.fr.)
Κρέμα ημέρας με χρώμα, 98% συστατικά φυσικής προέλευσης και SPF 50, Daily Tinted Multi-Protector της CINQ MONDES (orloffbeauty.gr)
Κρέμα αντιγήρανσης με χονοκιόλη, φαρμακευτικό ενεργό συστατικό που λαμβάνεται από τη μανόλια με οικολογική μέθοδο εκχύλισης, Premier Cru της CAUDALIE (σε επιλεγμένα φαρμακεία).
Αντιρυτιδικό έλαιο με 0,5% vegan ρετινόλη, παρθένο έλαιο marula και ceramides, Α-GloeiTM Maretinol Oil της DRUNK ELEPHANT (sephora.gr).
Αφρός καθαρισμού με 99% συστατικά φυσικής προέλευσης και βοτανικά πρεβιοτικά Essentiel Bio
Soothing Silky Foam της DIADERMINE.
100% vegan και πιστοποιημένο από τον Ecocert scrub για καθαρισμό πόρων σε μορφή μπάρας με 99%
συστατικά φυσικής προέλευσης, NIVEA Naturally Clean.
Κρέμα ματιών με 91% φυσικά συστατικά, όπως σκουαλένιο φυτικής προέλευσης και εκχύλισμα κόκκινης καμέλιας, No1 Red Camellia Revitalizing Eye Cream της CHANEL.
Κρέμα νύχτας με 98% φυσικά συστατικά όπως αιθέρια έλαια λεβάντας, νυχτολούλουδου και σκουαλάνιου Midnight Recovery Omega Rich Cloud της KIEHL’S.
Vegan ενυδατική κρέμα Shikulime Mega Hydrating Moisturizer με ιαπωνικό μοσχολέμονο Shikuwasa, Waso της SHISEIDO.
Υφασμάτινη μάσκα ενυδάτωσης και λάμψης με vegan σύνθεση, Vitamin C Sheet Mask της GARNIER.
100% vegan λοσιόν με μανιτάρια και 97% φυσικά συστατικά Dr. Andrew Weil for OriginsTM Mega-Mushroom Soothing Treatment Lotion της ORIGINS σε ανακυκλώσιμη συσκευασία και
από 100% ανακυκλωμένο υλικό (σε επιλεγμένα φαρμακεία).
Ορός ενυδάτωσης και ενδυνάμωσης του επιδερμικού φραγμού Minéral 89 Booster της VICHY σε νέα πιο οικολογική συσκευασία, ανακυκλώσιμη και κατασκευασμένη από 25% ανακυκλωμένο
γυαλί καθώς και 23% πιο ελαφριά από την προηγούμενη.
Πλούσια κρέμα ενυδάτωσης Rich Cream Ηydratante της 99% φυσικής και πιστοποιημένης οργανικά σειράς Biology της A-DERMA (σε επιλεγμένα φαρμακεία).
Mάσκα προσώπου για ενισχυμένη ενυδάτωση Biodegradable Sheet Mask από 100% φυσικής προέλευσης και 100% βιοδιασπωμένο ύφασμα, Greek Yoghurt Γιαούρτι + Υαλουρονικό οξύ της ΚΟΡΡΈΣ (στα φαρμακεία).
Λάδι για ανανέωση και εξισορρόπηση με έλαια από οργανική ελιά, σουσάμι, σιτάρι,
φουντούκι, και πράσινο καφέ, Intensive Care Oils Youth& Balance της SEVENTEEN.
Photo Credit: KATE POWERS