Menu

Πώς θα περιορίσουμε το χρόνιο στρες;

Οι ειδικοί μας προειδοποιούν για τους κινδύνους που προκαλεί και για τους τρόπους αντιμετώπισης.

Μπορούμε να μετρήσουμε το στρες; Πρόσφατα ερευνητές από το πανεπιστήμιο του Σινσινάτι στις ΗΠΑ δημιούργησαν ένα εύκολο τεστ που το κάνει, εξετάζοντας δείκτες στα σωματικά μας υγρά με τη βοήθεια υπεριώδους φωτός. Όπως αναφέρει ο κ. Γεώργιος Χρούσος, ομότιμος καθηγητής παιδιατρικής και ενδοκρινολογίας, οι επιστήμονες διεθνώς προσπαθούν να φτιάξουν σένσορες για να δουν αν κάποιος έχει στρες ή όχι. «Αυτό που κάνει τη ζημιά δεν είναι τόσο το οξύ άγχος, δηλαδή αυτό που αναπτύσσουμε προσωρινά λόγω κάποιου γεγονότος-εκτός κι αν είναι πολύ σημαντικό-αλλά το χρόνιο που διαρκεί πολύ καιρό. Εκείνο προσπαθούμε να ανακαλύψουμε». Οι μετρήσεις γίνονται σε διάφορους παράγοντες, όπως η κορτιζόλη CL και οι βιοδείκτες χρόνιας φλεγμονής.

Σύμφωνα με τα καινούρια δεδομένα, το στρες κρύβει μεγαλύτερους κινδύνους από ό,τι πιστεύουμε. Όπως αναφέρει ο κ. Χρούσος μελέτη που διενεργήθηκε σε ανθρώπους με χρόνιο στρες από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, έδειξε ότι οι συμμετέχοντες εμφάνιζαν υψηλά επίπεδα κορτιζόλης, ανεβασμένους δείκτες φλεγμονής, ναυτία, κόπωση, ζαλάδα, σωματικό πόνο. Επίσης είχαν χαμηλή μυική μάζα και αυξημένο λιπώδη ιστό στην κοιλιά. Πρόκειται για συμπτώματα που οι γιατροί δεν μπορούν να εξηγήσουν γιατί οι εξετάσεις δεν δείχνουν κανένα άλλο πρόβλημα, οπότε και αποδίδονται στο στρες. «Το να είναι αυξημένη η κορτιζόλη το πρωί δεν σημαίνει κάτι, ο οργανισμός την ανεβάζει για να είμαστε δημιουργικοί. Το βράδυ όμως πρέπει να είναι μη ανιχνεύσιμη ώστε να επουλώνονται οι μικροί τραυματισμοί που η ορμόνη προκαλεί στα αγγεία μας» επισημαίνει ο καθηγητής και συμπληρώνει: «Αν παράγεις κορτιζόλη σε υψηλά επίπεδα, όλη μέρα, για χρόνια, δημιουργείς πρόβλημα στον οργανισμό, στα οστά, τους μυς, τον εγκέφαλο. Το χρόνιο στρες συνδέεται με καρδιαγγειακές παθήσεις, γήρανση, ελάφρυνση μυικής μάζας και αύξηση του λιπώδους ιστού, οστεοπενία και οστεοπόρωση. Η κορτιζόλη έμμεσα σχετίζεται με τα αυτοάνοσα νοσήματα και αυξάνει την προδιάθεση για καρκίνο του μαστού και του παχέος εντέρου».

Πώς χειριζόμαστε το στρες
Ύπνος: Η απώλεια ύπνου προκαλεί φλεγμονή στον οργανισμό, η οποία συμβάλλει στην εμφάνιση πολλών ασθενειών μακροπρόθεσμα (π.χ. καρδιαγγειακά).

Σωστή διατροφή: Μπορεί να είναι κατά βάση μεσογειακή και να την έχουμε ολοκληρώσει μέσα σε οκτώ ώρες, από το πρωί μέχρι το απόγευμα.

Άσκηση: Χρειαζόμαστε μέτρια άσκηση και μια βασική αρχή είναι να περπατάμε.

Διαλογισμός: Πρακτικές όπως αυτή αυξάνει τα θετικά συναισθήματα. Μάλιστα τελευταία έγιναν μελέτες με βιοανάδραση και έδειξαν ότι αυτή λειτουργεί στη μείωση του στρες. Πρόκειται για ένα λογισμικό στον υπολογιστή που εκπαιδεύει τον εγκέφαλο να αντιδρά διαφορετικά.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ