Photos: @imdb
Το «Squid Game» είναι αδιαμφισβήτητα ένα φαινόμενο. Μέσα σε λίγες μόνο ημέρες από την κυκλοφορία του στο Netflix εκθρόνισε το «Bridgerton» από την πρώτη θέση ως το πιο επιτυχημένο show στην πλατφόρμα, θέτοντας το ρεκόρ των 111 εκατομμυρίων θεατών τις πρώτες 28 ημέρες προβολής του. Πώς όμως μία σειρά από τη Νότια Κορέα κατάφερε να κατακτήσει τον κόσμο;
Η υπόθεση ακολουθεί τον Seong Gi-Hun, τον οποίο υποδύεται ο Lee Jung-jae, καθώς αυτός και εκατοντάδες άλλοι απελπισμένοι και βαθιά χρεωμένοι διαγωνιζόμενοι συμμετέχουν σε έναν βίαιο και συχνά γκροτέσκο διαγωνισμό για περίπου 38 εκατομμύρια δολάρια. Μόνο ένα άτομο μπορεί να κερδίσει το έπαθλο και όσοι χάσουν σε κάποιο από τα παιδικά παιχνίδια στα οποία διαγωνίζονται το πληρώνουν με τη ζωή τους.
Η άνευ προηγουμένου επιτυχία της σειράς έγινε κυρίως από στόμα σε στόμα, αν σκεφθεί κανείς ότι προωθήθηκε και διαφημίστηκε ελάχιστα σε χώρες του δυτικού κόσμου όπως η Η.Π.Α. Αντ ‘αυτού, η μοναδική ιδέα πίσω από αυτήν ηλέκτρισε τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι χρήστες του Twitter και του TikTok δημοσίευαν και έγραφαν γι’αυτό χωρίς σταματημό. Παρόλο που είναι βάναυση, βίαιη και σκοτεινή, νεαροί έφηβοι σε όλον τον κόσμο άρχισαν να τη βλέπουν στα βιντεοπαιχνίδια Roblox και Minecraft, millennials να το παρακολουθούν στο σπίτι και Gen Xers έχοντας ακούσει παντού γι΄αυτό να ενδίδουν στη νέα τηλεοπτική μανία.
Ένας από τους παράγοντες της μεγάλης αυτής απήχησης είναι ότι η σειρά έχει πολλές αξέχαστες στιγμές που έγιναν αμέσως memes και προκάλεσαν τους χρήστες των social media να παίξουν και να ξεκινήσουν συζητήσεις. Ακόμη, η ουσία του show είναι ο σχολιασμός της κοινωνικής αδικίας, των ταξικών διαιρέσεων και της οικονομικής ανισότητας, αλλά και ζητημάτων που σχετίζονται με το φύλο. Αυτά τα θέματα δεν είναι μόνο Κορεάτικα, όλος ο κόσμος βρίσκεται αντιμέτωπος μαζί τους, γεγονός που κάνει τη σειρά δημοφιλή και έξω από την Κορέα. Επιπλέον, σύμφωνα με τους δημιουργούς η πτυχή του αγώνα επιβίωσης ήταν το κλειδί για να τραβήξει την προσοχή των θεατών, γοητεύοντάς τους. Στο ίδιο πλαίσιο η απλότητα των παιχνιδιών που επέτρεψε ακόμη και σε εκείνους που δεν ήταν εξοικειωμένοι με τα παιδικά κορεατικά παιχνίδια να «το απολαύσουν εύκολα» είναι άλλο ένας παράγοντας επιτυχίας.
Τέλος, ένας άλλος λόγος που το «Squid Game» έχει γίνει τόσο δημοφιλές είναι η προσβασιμότητά του. Η εκπομπή γυρίστηκε στα κορεατικά, αλλά το Netflix προσφέρει υπότιτλους σε 37 γλώσσες και μεταφράσεις σε 34 γλώσσες, επιτρέποντας σε όσους προτιμούν να μην διαβάζουν υπότιτλους να μπορέσουν να το δουν εξίσου ευχάριστα.
Ωστόσο, η τόσο γρήγορη και μεγάλη προσοχή που τράβηκε η σειρά έφερε σύντομα και τις αντίστοιχες αντιδράσεις. Δεν ήταν λόγοι εκείνοι που προσπάθησαν να αντιγράψουν τα παιχνίδια του show και σε αρκετές περιπτώσεις να αναπαράγουν και τη βία που τα συνοδεύει. Πολλά σχολεία σε όλον τον κόσμο, αλλά και την Ελλάδα, έστειλαν μήνυμα σε γονείς και κηδεμόνες προτρέποντάς τους να παραμείνουν σε εγρήγορση και να μην αφήσουν τα παιδιά τους να τη δουν, μετά από αναφορές για παιδιά και νέους που αντιγράφουν τα παιχνίδια και την βία από την νέα σειρά του Netflix που προορίζεται για θεατές άνω των 15 ετών. Όμως ακόμα και παιδιά που δεν βλέπουν ολόκληρα τα επεισόδια της σειράς, έχουν παρακολουθήσει αποσπάσματα των βίαιων παραλλαγών των παιδικών αυτών παιχνιδιών, από σύντομα κλιπ στο TikTok και το YouTube.
Στο τέλος της ημέρας βέβαια, η σειρά αυτή είναι άλλο ένα παράδειγμα του πως η Κορεάτικη κουλτούρα μπορεί να απηχήσει σε παγκόσμιο επίπεδο. K-pop συγκροτήματα, όπως οι BTS και οι Blackpink, έχουν τεράστια group θαυμαστών ακόμα και στη χώρα μας, ενώ η δημοτικότητά τους συνεχίζει να αυξάνεται. Ταινίες όπως το «Parasite», που κέρδισε το Όσκαρ καλύτερης ταινίας το 2020, έχουν κυριαρχήσει στο Hollywood. Η υψηλή παραγωγική ικανότητα της Κορέας στον υπόλοιπο κόσμο έχει καταρρίψει την πεποίθηση ότι τα κορεατικά δράματα αφορούν μόνο «όμορφους άνδρες και όμορφες γυναίκες που ερωτεύτηκαν». Ο αντίκτυπος του Squid Game αναμφίβολα αύξησε το ενδιαφέρον για κορεατικό περιεχόμενο και ένα video game εμπνευσμένο από τη σειρά φημολογείται ότι είναι ήδη στα σκαριά.