Σήμερα κλείνουν 130 χρόνια από τη γέννηση της Zofia Stryjeńska, η οποία θεωρείται ευρέως ως μια απο τους σημαντικότερους Πολωνούς καλλιτέχνες στο art deco στις αρχές του 1900. Μεταξύ άλλων ασχολούνταν με τη ζωγραφική, τη γραφιστ6ική και την εικονογραφία.
Τα τολμηρά και περιπετειώδη έργα τέχνης της αντικατοπτρίζουν την ασυμβίβαστη προσωπικότητά της ως ηρωίδα της δημιουργικότητας και της καλλιτεχνικής έκφρασης.
https://www.instagram.com/p/COzsRM9ozIk/
Γεννημένη απο τη Zofia Lubańska αυτήν την ημέρα το 1891 στην Κρακοβία της Πολωνίας, η Zofia Stryjeńska άρχισε να ζωγραφίζει καρικατούρες των πελατών του πατέρα της στο μαγαζί του, αναπτύσσοντας ένα ταλέντο που γρήγορα μετατράπηκε στο πάθος της ζωής της. Όμως τα εμπόδια του φύλου εμπόδισαν τις καλλιτεχνικές αναζητήσεις της. Εμπόδια που ήταν όμως αποφασισμένη να ξεπεράσει. Καθώς η Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου – η κορυφαία επιλογή για εκείνη – ήταν ένα παραδοσιακά ανδροκρατούμενο ίδρυμα, η Stryjeńska έκοψε τα μαλλιά της και παρακολούθησε το πανεπιστήμιο μεταμφιεσμένη σε άντρα. Όμως μετά από ένα χρόνο στο Μόναχο, η μεγάλη πρακτική και ψυχολογική πίεση που της ασκούσε η κρυφή ταυτότητά της, την ώθησε να επιστρέψει στην Κρακοβία.
Εμπνευσμένη από την ιστορία της εθνικής της ταυτότητας, η Stryjeńska ξεκίνησε την καριέρα της στα 21 με μια σειρά από πίνακες με βάση την πολωνική λαογραφία. Αυτή η μοντέρνα άποψη σε μια -κατα τ΄άλλα-παραδοσιακή μορφή τέχνης έγινε το σήμα κατατεθέν της. Το στυλ της τέχνης της κέρδισε μεγάλη δημοτικότητα καθώς η Πολωνία είχε πρόσφατα ανακτήσει την ανεξαρτησία της το 1911 και οι πολίτες της λάτρευαν και ακόμη λατρεύουν την ιστορική τους εικονογραφία. Η σειρά σουρεαλιστικών λιθογραφιών της το 1917 με τίτλο “Bożki Słowiańskie” (“Slavic Idols”) γνώρισε τεράστια επιτυχία και τυπώθηκε παντού, από καρτ-ποστάλ έως σοκολάτες.
Ως εμπειρογνώμονας των λαϊκών φορεμάτων και της σλαβικής μυθολογίας, η Stryjeńska εξέφρασε την αγάπη της κληρονομιάς της στα έργα της που κυμαίνονταν από ξύλινα πιόνια μέχρι κοστούμια μπαλέτου, όπως αυτά που σχεδιάστηκαν για το πολωνικό μπαλέτο της δεκαετίας του 1930 «Harnasie».
https://www.instagram.com/p/CLr1w__IqV4/
Από τα πιο γνωστά της έργα είναι τα: ποιμενικός, Κύκλος σλαβικών ειδώλων και Πάσχα, καθώς και εικονογραφήσεις του ποιήματος «Μοναχομάχοι» του επισκόπου Ιγκνάτσι Κρασίτσκι, Εποχές, Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα, Τέσσερις Πολωνικοί Χοροί και τα μυστήρια. Η Zofia Stryjeńska δημιούργησε επίσης μέρος της διακόσμησης του πολωνικού κέντρου έκθεσης στο Exposition Internationale des Arts Decoratifs και Industriels Modernes στο Παρίσι το 1925, μια σειρά από έξι πίνακες για τους δώδεκα μήνες, δείχνοντας τη ζωή του αγροτικού χωριού και τις αλλαγές των εποχών. Αυτό το έργο της έφερε πανευρωπαϊκή φήμη και πέντε βραβεία Παγκόσμιου Εμπορίου.
https://www.instagram.com/p/COybTnTM5uh/