Τραγούδια χωρισμού: Στο debate Shakira ή Miley Cyrus εσύ ποια πλευρά διαλέγεις;

Δύο εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους τραγούδια με την ίδια αφορμή, τον χωρισμό, έχουν θέσει, μεταξύ άλλων, το ερώτημα αν οι γυναικείες καρδιές οφείλουν πλέον να ραγίζουν φεμινιστικά.

Φιλίππα Δημητριάδη 18 Ιαν. 23
Τραγούδια χωρισμού: Στο debate Shakira ή Miley Cyrus εσύ ποια πλευρά διαλέγεις;

Τελικά πως οφείλεις να αντιμετωπίσεις έναν χωρισμό, ειδικότερα αν η αιτία για αυτόν υπήρξε η απιστία από την πλευρά του άνδρα συντρόφου – ως υποδειγματική φεμινίστρια; Σίγουρα δεν κόβεις αφέλειες. Σε καμία περίπτωση δεν χαράσεις το αυτοκίνητό του με τα κλειδιά σου. Δεν πέφτεις στα πατώματα, αλλά ούτε πάνω από το κουτί με τα σοκολατάκια. Και το κυριότερο; Δεν στρέφεσαι επ ουδενί εναντίον “της άλλης”.

Casio, Twingo, μετοχές και άλλα νούμερα

Αν δεν ζεις κάτω από κάποια πέτρα, τότε σίγουρα έχεις διαβάσει τους στίχους του νέου κομματιού της Shakira, “Bzrp Music Sessions, Vol. 53”, που κυκλοφόρησε στις 11 Ιανουαρίου 2023 ακόμα και αν δεν το έχεις ακούσει, οι οποίοι αναφέρονται στην απιστία του πρώην συντρόφου της και (επίσης πρώην) άσσου της Barcelona, Gerard Piqué. “Αντάλλαξες μία Ferrari με ένα Twingo”, “ένα Rolex με ένα Casio” τραγουδάει σε κάποιο σημείο του, κατά τα άλλα ανεύρου track, η Shakira.

Το video clip συγκέντρωσε πάνω από 50 εκατομμύρια προβολές μέσα στις πρώτες 24 ώρες σπάζοντας το ρεκόρ για το μεγαλύτερο ντεμπούτο λατινοαμερικάνικου τραγουδιού στην ιστορία του YouTube. Στις 13 Ιανουαρίου σπάει ακόμη ένα, εκείνο του latin βίντεο που έφτασε τα 100 εκατομμύρια προβολές σε λιγότερο από 72 ώρες από την κυκλοφορία του, ενώ τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές οι προβολές έχουν φτάσει τα 142 εκατομμύρια. Παράλληλα, το κομμάτι έφτασε στην πρώτη θέση του Spotify Daily Global 200 chart, σπάζοντας το ρεκόρ για το υψηλότερο ντεμπούτο ισπανικού τραγουδιού στην ιστορία της πλατφόρμας και το 5ο μεγαλύτερο ντεμπούτο όλων των εποχών με 14,39 εκατομμύρια streams την πρώτη ημέρα. Οι μετοχές της Casio και τις Renault σημείωσαν πτώση, ενώ οι μετοχές της Ferrari άνοδο σε μία πρωτάκουστη αντίδραση της αγοράς σε ένα τραγούδι. Μάλιστα το φαινόμενο ονομάστηκε “The Shakira Effect”. Πολιτικοί χρησιμοποίησαν τους επίμαχους στίχους για να αστειυτούν στο Twitter, νεαρές φεμινίστριες πήραν, μάλλον λίγο βιαστικά, τα πληκτρολόγια και έγραψαν “Female rage”, “YASSS QUEEN” και άλλες επευφημίες προς την τραγουδίστρια και τέλος πάντων τα νούμερα δείχνουν πως όλες οι γυναικείες καρδιές που ράγισαν υπό το βάρος της απιστίας, σκίρτησαν που μια γυναίκα είπε όσα κι εκείνες θα ‘θελαν να πουν στους πρώην τους.

Το self love αντίδοτο της Miley Cyrus 

Όταν ο θόρυβος των πρώτων ωρών από την κυκλοφορία του τραγουδιού της Shakira καταλάγιασε, αλλά κυρίως όταν κυκλοφόρησε “ο self – love ύμνος” όπως ονομάστηκε, “Flowers” της Miley Cyrus την αμέσως επόμενη μέρα, 12 Ιανουαρίου 2023, που είναι και η ημερομηνία των γενεθλίων του πρώην συζύγου της Liam Hemsworth – κάνοντας ακόμα πιο σαφές το που αυτό απευθύνεται – οι φεμινίστριες της Gen Z κυρίως, έκαναν μια παύση και επανεξέτασαν τους μέχρι πρότινος χιουμοριστικούς και λυτρωτικούς στίχους της Shakira. Τι εντόπισαν; Τον εσωτερικευμένο μισογυνισμό που, εδώ που τα λέμε δεν απαιτεί πολύ κόπο για να τον βρεις. Το γεγονός ότι η Shakira συγκρίνει τη νέα σύντροφο του Piqué με κάτι υποδεέστερο – πάντα σε σύγκριση με κάτι υπερπολυτελές καθώς, προσωπικά Casio φοράω και αν και δεν οδηγώ, Twingo θα έπαιρνα γιατί και δεν καίει (συγχωρέστε μου την έκφραση) “τα κέρατά του”, που λέμε, και επειδή για να μην μετατραπεί η Ferrari στα χέρια σου σε φονικό όπλο που μπορεί να στραφεί εναντίον του εαυτού σου και των γύρω σου, πρέπει να το έχεις με το τιμόνι. Συνεπώς καθόλου υποδεέστερα δεν είναι – ανατρέπει δυστυχώς το αφήγημα που την ήθελε τις πρώτες ώρες της κυκλοφορίας του κομματιού της μια σύγχρονη φεμινιστική φώνη με το “revenge song” του αιώνα.

Το κομμάτι της Shakira λοιπόν, έφερε στην επιφάνεια το εξής ερώτημα: Έχει το δικαίωμα μια πληγωμένη γυναίκα να μιλά υποτιμητικά για την νέα σύντροφο του πρώην της ή αυτό την κάνει κακή φεμινίστρια; Μπορεί να “την πέφτει” στον πρώην σύντροφό της επειδή την απάτησε και την πλήγωσε με λόγια που υποβιβάζουν εκείνον και γιορτάζουν τη δική της ανωτερότητα που δεν εκτιμήθηκε ή είναι μίσανδρη;

Ανθρώπινα συναισθήματα – Το πετραδάκι στο παπούτσι του political correctness

Όλοι θα συμφωνήσουμε πως, όχι απλά μια πληγωμένη γυναίκα, ένας πληγωμένος άνθρωπος γενικότερα, ενδέχεται να αντιδράσει υπερβολικά. Δεν απαιτούμε από κανέναν που βρίσκεται σε μια τόσο δύσκολη ψυχοπνευματική κατάσταση να εκλογικεύσει το συναίσθημά του και να συμβαδίσει με τις αρχές του 4ου Κύματος Φεμινισμού. Απλώς, το ζήτημα που εγείρεται είναι ότι η Shakira έχει δημόσιο βήμα. Δεν έκραξε “τον πρώην και την επόμενη” στην κολλητή της πίνοντας κόκκινο κρασί, αλλά έβγαλε ένα κομμάτι που διαιωνίζει τον γυναικείο ανταγωνισμό και τα αισθήματα εσωτερικευμένου μισογυνισμού για τα οποία μόλις έχουμε ξεκινήσει να μιλάμε. Το ότι βρισκόμαστε μόλις στην αφετηρία αυτής της συζήτησης βέβαια, το αποδεικνύει το virality του κομμάτιου. Είναι αδιαμφισβήτητο, το λένε δηλαδή και τα νούμερα, ότι το τραγούδι της Shakira μίλησε στο λαϊκό αίσθημα και το λαϊκό αίσθημα δίνει το στίγμα για το πού βρισκόμαστε ως κοινωνία.Ο τρόπος με τον οποίο “σκέφτεται η Shakira” ως μουσικός/ στιχουργός και ως γυναίκα είναι ο τρόπος με τον οποίο σκέφτεται ένα πολύ μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Το κομμάτι της Miley Cyrus “Flowers” που έμελλε να γίνει το αντίπαλο δέος του “Bzrp Music Sessions, Vol. 53” από την άλλη, είναι μια ωδή στην γυναικεία ενδυνάμωση, στην αγάπη για τον εαυτό μας, “Άρχισα να κλαίω, αλλά μετά θυμήθηκα: Μπορώ να με αγαπήσω καλύτερα απ’ ό,τι εσύ”. “Κυρία”, λοιπόν η Miley διάλεξε τον δρόμο της ανωτερότητας. Βίωσε το λυπηρό συναίσθημα, αλλά κράτησε επίπεδο. Βέβαια, απ’ όσο γνωρίζουμε, στην περίπτωση της Miley δεν υπήρξε απιστία, αλλά αγεφύρωτες πλέον διαφορές κι εκείνο το πικρό αίσθημα όταν συνειδητοποιείς ότι πρέπει πια να αφήσεις κάτι που αγαπάς πολύ. Αυτό, δεν μπορούμε να το παραβλέψουμε όταν συγκρίνουμε τα δύο κομμάτια.

Είναι λοιπόν η Shakira κακή φεμινίστρια και η Miley καλή; Είναι σημαντικό που προβληματιστήκαμε με τους στίχους της Shakira, πιστεύουμε όμως πραγματικά ότι την επόμενη φορά που θα πονέσει η καρδιά μας, αν εμπλέκεται στη συνθήκη μια άλλη γυναίκα, ενώ κλαίμε θα πούμε “‘Ωπα, κάτσε δεν είναι σωστό να πω κάτι εναντίον της, είναι αδερφή μου”. Εκπαιδευόμαστε, να σκεφτόμαστε ορθότερα κι αυτό θέλει κόπο και χρόνο, αλλά όπως δείχνει η επιτυχία του κομματιού της Shakira έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας. Ας, κρατάμε βέβαια παράλληλα στο πίσω μέρος του μυαλού μας, όσες διατεινόμαστε ότι η Shakira διαιωνίζει με το τραγούδι της ένα σωρό στερεότυπα που συνοδεύουν το φύλο μας, ότι θεωρητικά μπορούμε και οφείλουμε να αλλάξουμε την κατεύθυνση της συζήτησης, όμως τα ανθρώπινα συναισθήματα, δυστυχώς ή ευτυχώς, δεν υπακούουν σε κάποια αντζέντα κι αυτό θα είναι πάντα το glitch στο Matrix της πολιτικής ορθότητας.     

Και τέλος πάντων, αν κάτι θα έπρεπε να μας ενοχλήσει στη Shakira, για να το πούμε επιτέλους, είναι η έλλειψη class. Ένα είναι το υπέρτατο άλμπουμ – όχι απλά τραγούδι – διαχείρισης της απιστίας και το λένε “Lemonade”. Η Queen Bey, η Beyoncé της καρδιάς μας, πήρε την απιστία του Jay Z και δημιούργησε ένα μουσικό και εικαστικό masterpiece, την έκανε προσωπικό της κεφάλαιο χωρίς στιγμή να διαιωνίσει επικίνδυνα στερεότυπα, ούτε εκείνο της “angry black woman”, ούτε της πληγωμένης γυναίκας που έχει το δικαίωμα στην “κατινιά”. Δεν το έκανε ούτε καν με τον αριστοτεχνικά αιχμηρό στίχο “He better call Becky with the good hair” και είχαμε μόλις 2016.

Ακολουθήστε το ELLE στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

Σχετικά θέματα: