Follow us

Search

Παγκόσμια Ημέρα κατά της Δίαιτας: 5 πράγματα που πρέπει να θυμάσαι για τη δίαιτα σήμερα

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα κατά της δίαιτας, ανατρέχουμε στο πως γεννήθηκε η έννοια αυτή και υπενθυμίζουμε στον εαυτό μας 5 πράγματα που θα μας κάνουν περήφανες για το σώμα μας και τις τέλειες ατέλειές μας!

Παγκόσμια Ημέρα κατά της Δίαιτας: 5 πράγματα που πρέπει να θυμάσαι για τη δίαιτα σήμερα

Για πολλές γυναίκες (αλλά και άνδρες) τα μη ρεαλιστικά – ιδεατά πρότυπα σώματος και ομορφιάς έχουν προκαλέσει μεγάλη ψυχική και σωματική πίεση και είναι συχνά η αιτία για διατροφικές διαταραχές, χαμηλή αυτοεκτίμηση, bullying και κυρίως ανθυγιεινές εξαιρετικά περιοριστικές δίαιτες.

δίαιτα

Όταν η Βρετανίδα φεμινίστρια Mary Evans Young αντιλήφθηκε όλα τα παραπάνω, το 1992, προσκάλεσε τους φίλους της να “σταματήσουν τη δίαιτα” (Ditch that Diet) και η απήχηση, ήταν τεράστια. Το παγκόσμιο κίνημα που ξεκίνησαν, έχει βοηθήσει πολλούς ανθρώπους να χτίσουν μια υγιέστερη σχέση με τόσο με το σώμα τους, όσο και με το φαγητό.

Οι διαιτολόγοι και η έννοια της δίαιτας άνθησε στις αρχές του 18ου αιώνα όταν ένας παχύσαρκος Βρετανός γιατρός ονόματι George Cheyne, έχασε πολλά κιλά μέσω μιας διατροφής που περιείχε μόνο λαχανικά και γάλα ενώ παράλληλα σταμάτησε να καταναλώνει κρέας. Έπειτα σύστησε στο κοινό τη δίαιτά του, συντάσσοντας ένα άρθρο με τίτλο: “Μια έκθεση για την υγεία και την μακροζωία”. Στο άρθρο αυτό συμβούλευε να ερχόμαστε σε επαφή με περισσότερο “καθαρό” αέρα (fresh air) και να αποφεύγουμε τα “πολυτελή” φαγητά. ‘Ετσι γεννήθηκαν και οι δίαιτες.

δίαιτα
Photo Credit Wikiwand

Πολλοί άνθρωποι συνεχίζουν να ακολουθούν συγκεκριμένες διατροφικές συνήθειες με απώτερο σκοπό την υγεία τους ή την καλύτερη φυσική κατάσταση που θα τους οδηγήσει στο “ιδανικό” σώμα. Ένας ακόμη Βρετανός διαιτολόγος (William Banting) δημιούργησε την πρώτη επίσημη δίαιτα απώλειας βάρους που ονομάστηκε “Banting” το 1863. Η δίαιτα αυτή αναπαραγόταν ακόμη εως και το 2007 και θεωρούνταν πρότυπο ή και βάση για τις πιο γνωστές δίαιτες παγκοσμίως. Να σημειωθεί πως περιλάμβανε 4 γεύματα κρέατος, λαχανικών, φρούτων και κρασιού ημερησίως!

Το 1918, τυπώθηκε το πρώτο βιβλίο απώλειας βάρους με τίτλο “Diet Book: With Key to the Calories”. Δημιουργός του ήταν ένας Αμερικανός αρθρογράφος και γιατρός, ο Lulu Hint Peters. Η δίαιτα προωθούσε το μέτρημα θερμίδων, που είναι δημοφιλές μέχρι και σήμερα. ‘Εκτοτε περισσότερες από χίλιες δίαιτες απώλειας βάρους έχουν αναπτυχθεί, με τις περισσότερες να εστιάζουν στην μείωση της πρόσληψης θερμίδων, λίπους, υδατανθράκων ή ζάχαρης.

Η κουλτούρα της δίαιτας άνθισε ακόμη  περισσότερο, με τη βοήθεια των μέσων μαζικής ενημέρωσης και της προώθησης συγκεκριμένων σωματικών προτύπων που για πολλούς ανθρώπους ήταν δύσκολο ή ακόμη και ανθυγιεινό να κατακτήσουν. Το photoshop ή οι αισθητικές επεμβάσεις κατέστησαν το ιδεατό σωματικό πρότυπο έναν ακόμη πιο ανέφικτο και μη ρεαλιστικό στόχο. Παρόλα αυτά, πολλοί ένιωθαν -και νιώθουν ακόμη- την κοινωνική πίεση  γύρω απο το θέμα του βάρους, με αποτέλεσμα να στρέφονται σε δίαιτες σε μια αέναη προσπάθεια να φτάσουν σε έναν ιδεατό στόχο σχετικά με το κοινωνικά αποδεκτό σωματότυπο.

Το 1992, η Βρετανίδα φεμινίστρια Mary Evans Young, η οποία είχε ήδη καταπολεμήσει την ανορεξία, το bullying και τα ψυχολογικά θέματα που επέφερε η εικόνα που αντίκρυζε στον καθρέφτη, έφτασε στα όριά της με αποτέλεσμα να αντιδράσει. Αν και αρχικά σκόπευε η πρώτη της Ημέρα κατά της Δίαιτας (No Diet Day) να διεξαχθεί μόνο στην Μεγάλη Βρετανία, η έκπληξή της ήταν μεγάλη όταν συνειδητοποίησε πως το κίνημα αυτό και η πρωτοβουλία της έλαβε διεθνή αναγνωρισιμότητα και υποστήριξη.

δίαιτα
Photo credit Centre for Integrative Health

Σήμερα ο ξεκάθαρος στόχος της ημέρας αυτής είναι η αποδοχή του σώματός μας και της ποικιλίας και ομορφιάς όλων των σωμάτων αντίστοιχα με σύμβολο τη γαλάζια κορδέλα. Αν και το νόημα της σημερινής ημέρας τείνει να εξελίσσεται ανάλογα με το ποιός τη γιορτάζει, παραμένει ένα φεμινιστικό ορόσημο και μια κρίσιμη υπενθύμιση να εστιάζουμε στην υγεία οποιοδήποτε size κι αν είμαστε, καθώς και στην ευαισθητοποίηση για το τι μπορεί να προκαλέσει μια “κακής ποιότητας” δίαιτα.

Σε έναν κόσμο που συνεχίζει να παθιάζεται με την απώλεια βάρους και που γιορτάζει την υπερβολική άσκηση και την αυθαίρετη δίαιτα, πώς μπορούμε να επιφέρουμε μια ισορροπία στον τρέχοντα τρόπο σκέψης μας; Ψυχολόγοι και ερευνητές υποστηρίζουν πως όλα ξεκινούν από εμάς τους ίδιους.

1. Διασκέδασε και πειραματίσου με το φαγητό

Προσπάθησε να δώσεις έναν τόνο περιπέτειας στο μαγείρεμα και φτιάξε κάτι που πάντα ήθελες αλλά ποτέ δεν πρόλαβες. Οργάνωσε ένα δείπνο με το σύντροφό σου ή ένα πικ νικ με τους φίλους σου και πειραματιστείτε με δικά σας homemade πιάτα και σνακ.

2. Αγάπα και πρόσεχε το σώμα σου

Ακόμη και η φράση πρόσεχε το σώμα σου, έχει ταυτιστεί με την δίαιτα ή την υγιεινή διατροφή. Ίσως το να σέβεσαι το σώμα σου είναι μια καλύτερη τοποθέτηση. Οργάνωσε μασάζ ή περιποίηση σε κάτι που ξέρεις πως θα σε κάνει να νιώσεις όμορφα. Ζήσε τις στιγμές αυτές και σταμάτα να κρίνεις τον εαυτό σου.

3. Μην κοιτάς τα νούμερα

Εφόσον έχεις μια καλή φυσική κατάσταση (απο άποψη υγείας), το να κοιτάς μια ζυγαριά ή να μετράς θερμίδες συνεχώς, δεν μπορεί να σου προσφέρει απολύτως τίποτα. Εναλλακτικά, αγκάλιασε τον εαυτό σου και όλα αυτα που σε κάνουν να είσαι εσύ και θυμίσου πως το σώμα σου είναι δικό σου και είναι στο χέρι σου  να είσαι καλά με αυτό ή αν θες να το αλλάξεις. Πάντα με σεβασμό και τη συμβουλή ενός ειδικού.

4. Φάε ό,τι αγαπάς

Μην μπαίνεις σε περιοριστικά καλούπια, εφόσον δε το απαιτεί η κατάσταση της υγείας σου. Τρώγε ό,τι αγαπάς σεβόμενη πάντα την υγεία σου.

5. Άκου πάντα μια δεύτερη γνώμη 

Οι κακής ποιότητας δίαιτες μπορούν να προκαλέσουν περισσότερη ζημιά απ’ ότι μια ισορροπημένη διατροφή ακόμη κι αν έχεις “παραπάνω” κιλά. Γιαυτό πάντα με τη συμβολή ενός ειδικού και μιας δεύτερης γνώμης, προσάρμοσε τη διατροφή σου στα δικά σου δεδομένα και πιστεύω, χωρίς πίεση.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

MORE FROM

FITNESS